Elképesztő akciókkal csábítják a vásárlókat az Amerikából importált Fekete Pénteken a magyar webáruházak – de vajon mennyire éri ez meg nekik?
Idén minden eddiginél koncentráltabban indult az ünnepi szezon az e-kereskedelemben: a webáruházak 54%-a készült akciókkal a múlt heti Fekete Péntekre. Az óriási láznak pedig úgy tűnik meg is lesz a hatása: a kereskedők 18%-os bővülést várnak az idei ünnepi szezontól – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozatának idei negyedik felméréséből.
A korábbi években minden e-kereskedőnél más időpontban kezdődött az ünnepi szezon, idénre viszont a Black Friday népszerűségének növekedésével megváltoztak az ünnepi szezonhoz kötődő online vásárlási szokások. Az akciós nap szerepe az online kiskereskedelemben mára átlépte a kritikus határt, hiszen a folyamat a kereskedők körében öngerjesztővé vált, azaz, aki kimarad belőle az sok vásárlótól eshet el. A nagymértékű kedvezményeket hirdető boltok számának dinamikus növekedése a kisebb és közepes boltok számára csökkenti a promóciók hatékonyságát, mivel jóval nehezebb kitűnni a sok egyidejű akció közül.
A GKI előrejelzése szerint
az év utolsó negyedévében összességében 18%-kal lehet nagyobb a kiskereskedelmi forgalom, mint tavaly ilyenkor. A kiskereskedők éves forgalmuk harmadát realizálják az ünnepi szezonban.
Buknak-e a boltok az extrakedvezményeken?
A kutatásban részt vett e-kereskedők beszámolói szerint, ilyenkor az átlagos vásárlási értékek (kosárértékek) is rendszerint magasabbak, és a sláger termékek mellett minden más termékre is megugrik a kereset. Az akciók meghatározásakor erre tudatosan figyelve, a kedvezmények általi profitcsökkenés kezelése a webáruházak 55%-ának nem jelent nehézséget. Bár a hirdetések a kiemelt akciókról szólnak az egyes termékkategóriákban – összességében – átlagosan 5-15%-os kedvezmény jelenik meg a teljes akciós készlet tekintetében.
Már nemcsak az ár számít
A karácsonyi szezon fokozott versenyt generál a kereskedők között, azonban az árképzés és az aktuális akciók mellett ilyenkor még jobban előtérbe kerülnek az értéknövelt szolgáltatások és kijönnek a kereskedők közötti szolgáltatásbeli különbségek is.
Emiatt – a hazai online kiskereskedelmi piac és a vásárlói tudatosság növekedésével párhuzamosan – a webáruházaknak is egyre inkább szem előtt kell tartaniuk azokat a szempontokat és szolgáltatásokat, melyek révén a vásárlóban a rendelést és átvételt követően kialakulhat egy pozitív összkép a kereskedővel kapcsolatban. Ez utóbbi ugyanis jelentősen növeli a későbbi – akciós időszakokon túli – visszatérési hajlandóságot. Az eddigi tapasztalatok és vásárlói visszajelzések alapján a pozitív élmény legfontosabb kelléke a kereskedők szerint a precíz, pontos készletinformáció, valamint a gyors kiszállítás. További – és egyre fontosabb – szempont ezen felül a felhasználóbarát reszponzív weboldal, mely asztali gépről és okostelefonról is egyaránt jól használható. Végül, de nem utolsó sorban a segítőkész ügyfélszolgálat munkája az, ami még nagy mértékben hozzájárulhat a vásárlói élmény megteremtéséhez, még abban az esetben is, ha egy-egy rendelés kapcsán nem minden alakul tökéletesen.