Michael O’Leary, a Ryanair fapados légitársaság vezérigazgatója a hét elején beszélt arról, hogy nem látja recesszió jeleit. A jegyárak nőni fognak, de az emberek repülni akarnak majd így is.
Európa – utasszámot tekintve – legnagyobb légitársasága sem a legfontosabb piaca, Nagy-Britannia, sem pedig az európai gazdaság miatt nem aggódik. O’Leary a hét elején Londonban arról beszélt újságíróknak, hogy egyelőre nem látják recesszió jeleit. Sőt, az előző hétvégéjük kifejezetten erős volt, 2 millió foglalásuk kétnapos periódusban még sosem volt.
A kereslet erős, sokan már most foglalnak jegyet húsvétra és nyárra, mert az árak emelkedésétől tartanak. O’Leary szerint joggal, a korlátozott kapacitások miatt szinte biztos, hogy drágulni fognak a jegyárak.
A nyaralás nem számít már luxusnak. Az emberek inkább máshol takarékoskodnak, mert utazni akarnak.
– mondta a Ryanair-vezér, aki éppen ezért erős nyárra számít. A növekedés egyszámjegyű lesz, de arányaiban magas. A Ryanair már többet repül, mint a járvány előtt – szemben az olyan konkurenseivel, mint a British Airways (BA), a Lufthansa vagy az Easyjet.
O’Leary szerint a magasabb kamatkörnyezet versenyelőnyt jelent számukra, mivel a flottájuk nagy része saját tulajdonban van. Az Easyjet vagy a Wizz a gépeit lízingeli, vagyis a magasabb kamatok miatt itt jobban nőnek a költségeik is.
Ilyen lesz a konszolidáció a Ryanair-vezér szerint
A Ryanair-vezér megismételte, hogy az európai légiközlekedés további konszolidáció előtt áll, vagyis az elmúlt két év turbulenciái után felvásárlások jöhetnek. Erre vonatkozólag egészen konkrét találgatásokba is bocsátkozott, melyek szerint:
- a súlyosan veszteséges Alitalia (pontosabban a jogutód ITA Airways) a Lufthansa szárnyai alá kerülhet (itt volt konkrét ajánlattétel is);
- a portugál TAP-ot a British Airways-IAG csoport viheti;
- az EasyJetet a British Airways vagy az AirFrance, esetleg a két cég együtt vásárolhatja fel;
- a magyar központú Wizz Airt pedig a Lufthansa viheti.
O’Leary nem fogja vissza magát, ha újságírók előtt kell beszélni, érdemes a fenti találgatást is így kezelni. A Wizz Air nagy konkurense a régióban és több európai piacon, és bár korábban a légitársaság nevét sem volt hajlandó kiejteni, tavaly év végén azért odaszúrt egyet a Wizz-nek.