Ó, amikor a hírfolyam még csak az idegesítő rokonok elmosódott fotóival volt tele! Most már idegenek millióit kell majd követned. Pont úgy, mint a kínai közösségimédia-monstrumon. Ez volna a közösségi háló alkonya.
Véget ér egy korszak. Oké, a tech iparban általában mindennap véget érnek ilyen meg olyan korszakok. Ami viszont a Facebooknál történik (vagy már meg is történt egyeseknél), az valóban egy korszak végét jelenti. Nem is akármelyikét: a közösségi hálózatét, vagyis tulajdonképpen a klasszikus közösségi médiáét.
Agresszív újításokkal próbálnak maguknak érvényt szerezni, miközben egyre inkább a Tiktok diktálja a tempót”
– így fogalmazott a Facebookról múlt heti hírlevelében Casey Newton, a The Verge egykori vezető szerkesztője.
Miért, mi történik? Az, hogy a Facebookot birtokló, tavaly átkeresztelt Meta elkezd tiktokosodni.
Ne kapcsolódj, fogyassz!
A platform, ami évekig saját képére formálta a social media világát, lényegében a versenytársat majmolja. Pontosabban az algoritmust innentől a felfedezés örömére bocsátja. Vagy ahogy a cég elnevezte, „felfedező motorként” fog működni, így köpködne innentől „friss, szórakoztató” tartalmakat a felhasználóknak.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy lesz két fül, a Home, valamint a régi rendszert átmentő Feeds.
- A Home lesz az alapértelmezett főoldal. Ide az algoritmus leginkább olyan posztokat, képeket, videókat szór majd elénk, ami szerinte tetszeni fog nekünk.
- A Feedsre külön kell átkattintani, ez a fül ismerőseink és a bekövetett oldalak, profilok posztjait fogja dobálgatni.
A Meta másik felülete, az Instagram szintén formátumot vált, a 15 percnél rövidebb videókat innentől Reels-videónak sorolja, így mostantól nagyobb tömegeknek ajánlhatja vagy dobhatja fel azokat az algoritmus.
Ugye, ez is ismerősen hangzik?
A kínai közösségimédia-monstrum, a pár év alatt élvonalba jutó Tiktok ma már bevallottan Mark Zuckerbergék fő vetélytársa, tavaly még a Meta-vezér is úgy fogalmazott róluk, hogy „a valaha volt egyik legkomolyabb kihívójuk”. 2019 végére a Tiktoknak épphogy 500 millió feletti aktív felhasználója volt, a járvány alatt viszont ez megduplázódott, 2021 szeptemberére már több mint egymilliárdan használták aktívan. A Facebook idén márciusban 2,9 milliárd felhasználót jelentett le. Tegyük hozzá, hogy lassan két évtizede indult a platform, a Tiktok csupán öt éve.
Kettejük versenyében a Meta lett az, aki enged, vagy ha úgy tetszik, akit az ellenfél megihletett. Ez valahol érthető is, a figyelmünkért zajlik a verseny, nemcsak a közösségi médiában, hanem a streamingszolgáltatóknál is. Ezt lehet csak igazán pénzzé tenni a hirdetési piacon. Csakhogy az évek során végigkísérhettük, hogyan változik meg a Facebook alapkoncepciója, az online kapcsolatok és kapcsolattartás szerepe. Mint az Insider is fogalmaz, ezt váltja fel végképp a fogyasztás, a tartalomdömping.
Így viszont, hogy a Facebook a Tiktokhoz hasonlóan fog a képünkbe tolni sok millió idegent, influenszert és vicces állatos videót, értelmét veszti a kifejezés, hogy közösségi hálózat.
A bejelentett frissítések múlt hét óta folyamatosan élesednek, és idővel minden felhasználónál meg kell, hogy jelenjenek. Egyelőre csak Apple- és Android-okoseszközökön, asztali böngészőből csak később, de még idén.
Mint egy összevissza kapcsolgatott tévé
Kezdetben a Facebook, ha nem is barátságosabb, de legalább családiasabb hangulatú hely volt. No, nem a szó szoros értelmében kell ezt érteni, hanem hogy jobban az ismerőseinkre és állapotfrissítéseikre volt kihegyezve a felület.
- A 2006-ban bevezetett hírfolyam konkrétan ezért lett kialakítva, az okostelefonok térnyerése pedig csak megkönnyítette a gyors kapcsolattartást. Igen ám, de ahogy haladtunk előre, egyre inkább a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás, valamint az algoritmus került előtérbe.
- A Facebook 2009 óta algoritmus alapján priorizálja a kidobott tartalmakat. Nem időrendi sorrendben, hanem az érdekesebbnek tűnő felhasználókat és posztokat előrébb sorolva.
- Felhasználói szemmel azóta is inkább kevesebb, mint több sikerrel frissítették az algoritmust. Hírhedt példa, mikor azt 2018-ban kifejezetten „emberek közti párbeszédet és interakciót generáló posztokra” állították rá jobban.
- Ez is mind nagyban elősegíthette a véleménybuborékok, szélsőséges vélemények vagy politikai csoportok, a dezinformáció, valamint a gyűlöletbeszéd és internetes zaklatás felerősödését. Ismerjük jól az erről szóló kritikákat.
A szóban forgó újításokkal a nagy közösségimédia-felületek közül is a legnagyobb farolt most ki mindennél határozottabban a közösségi hálózatok modellje mögül. Ugyanis az eltiktokosodó algoritmus szintén nem a közeli kapcsolatok ápolására ideális. Szimplán szórakoztat. Vagy ahogy az Axios is fogalmaz, digitális tömegmédiummá torzítja tovább a platformot, ahol a mesterséges intelligencia számunkra ismeretlen felhasználók reakciói és preferenciái alapján dönti el, hogyan muzsikálnak a posztjaink.
Mintha csak egy gigantikus tévévé válna a Facebook, ahol villámtempóban, kontextus nélkül váltják egymást és fullasztanak minket az adók a nagy zajban, írja a találó hasonlatot a lap.
És most?
Sok éven át úgy tűnt, hogy a 2008-as gazdasági válság után teret nyerő közösségi hálók a Twittertől a Facebookig inkább az egyéni önkifejezésre és a felhasználók érvényesülésére, semmint a médiaiparra és a digitális reklámpiacra lesznek majd kifejezetten hatással.
Márpedig nyilvánvaló, hogy a Facebook fókusza a közösségi hálózatokról idővel a felhasználóikból profilozott, olcsó hirdetéseken alapuló üzleti modelljük felé terelődött.
Ahol például a lájkból is érzelmet kifejező eszközből személytelen mutatószám lett, és ahol ezen a személytelenségen nemhogy enyhíteni, de kifejezetten tovább fog erősíteni a Tiktok-szerű hírfolyam.
Nincs mit tenni, ezek szerint a tech óriásoknak üzletileg kifejezetten fenntarthatatlanná vált a közösségi hálók eredeti koncepciója. Nem hiába szenved a Twitter, ahol önkifejezés ide, gyors információáramlás oda, sosem sikerült megfejteni, mi lehet számukra a fenntarthatő üzleti modell, Elon Musk se veled, se nélküled felvásárlási mizériájával együtt pedig kifejezetten ködössé vált a jövőjük.
Viszont, ahogy azt szintén az Axios fejtegeti, érdekes látni, hogy helyezkedett el a kapcsolattartási spektrum két szélén a Meta:
- Míg a Facebook a képernyőidő és a hirdetők miatt deklaráltan a tömegekre lő, ne feledjük az anyacég alá tartozó, személyes vagy kiscsoportos kapcsolattartásra való üzenetküldőket sem (Messenger, Whatsapp).
- Meg azt sem, hogy a két véglet között hogy kiürült a közösségimédia-piac. Elvégre kevés az olyan eszköz, alkalmazás, ahol szűkebb közösségek, csoportok, fórumok tudnának egymással kommunikálni.
- Mint látjuk, a Meta sem ebbe az irányba tart, így viszont lesz legalább tér az innovációra. És erre már páran le is csaptak az elmúlt években. Lásd akár a Discordot, a kompakt közösségi üzenetküldésre, hang- és videóhívásokra szakosodott, egyelőre inkább a videójátékos közösség által használt platformot.
Bárhogy is legyen, bátran kijelenthetjük, hogy a közösségi hálók korszakának vége. Abban a formában, ahogy a kétezres években megismertük, egészen biztosan.
Borítókép: Meta // Forbes.hu