A Facebook már régóta próbálja lemásolni a Snapchetet, annyira, hogy már viccelődni is unalmas rajta. Megjöttek a filterek mellé a sztorik Instagramra, úgy, ahogy. Bár folyamatosan felül vannak a hírfolyamban a kis fejecskék azoktól az ismerősöktől, akik használják a szolgáltatást, még nem elviselhetetlenül tolakodó a dolog – bár kétségkívül idegen az eredeti, képmegosztásra épülő funkcióhoz képest. Nemrég viszont a cég mindenkinél elkezdte bevezetni a Snapchethez kísértetiesen hasonlító fícsöröket a Messengerbe is.
A Messengernek igazából sosem voltak versenytársai – a Google hiába próbálkozik most az Allóval és a Duóval, a Hangouts nem fejlesztése egyértelműen saját hibájuk, a többiek, talán a Vibert kivéve kanyarban sincsenek, vagy éppen a Facebookhoz tartoznak, mint a felvásárolt WhatsApp (persze, csak ha az euroatlanti piacot nézzük, Ázsiában például azért bőven más a helyzet). Az eredmény: a felhasználók vagy megszoknak vagy megszöknek. És mivel amúgy szeretünk a Facebookon kommunikálni, egyelőre, úgy tűnik, marad a megszokás.
Csakhogy a Facebook most szerintem lapot húzott a 19-re. Akinél frissült már az alkalmazás, tudja, miről beszélek: idegesítő filterek, arcunkba tolt, szükségtelen választási lehetőségek, könnyű mellé nyomás. Sőt, a Messenger már azt is meg akarja mondani, miről beszélgessünk, természetesen arra építve, hogy mit csináltak korábban a barátok – mindezt behúzva a Facebook adataiból. Ez a funkció egyelőre nem mindenkinek elérhető, de látszik, merre tartunk.
De miért?
Gondolhatnánk, a Messenger nagyon jól futó program, csomó felhasználóval, működik, minden rendben. Akkor miért próbál a Facebook ránk erőltetni egy csomó, máshol már megismert újítást?
Az van, hogy erről a fiatalok tehetnek. Persze, áttételesen: a közösségi oldal folyamatosan elveszti fiatal felhasználói a Snapchat (és az Instagram, bár az övék, így kicsit más a fekvése) javára. A piaci részesedésük évek óta csökken, és nem tűnik úgy, hogy pár éven belül megállnak.
A Facebooknak ez új helyzet: évekig gyakorlatilag egyeduralkodók voltak a közösségi oldalak piacán, mostanra azért van némi verseny. Az amerikai adatok szerint például korábban a havi aktív felhasználók között volt a tinédzserek hatvan százaléka. Ez mára nyolc százalékra apadt, izmos csökkenésnek mondanám. A tinik mondjuk legalább havi egyszer még most is használják a Facebookot, a trend az, hogy ez a kis arány is egyre csökken.
Az iparági elemzések alapján az Instagram felvásárlása valószínűleg jó ötlet volt, ott 4 százalékról 74-re ugrottak a tinik, ez már közel van a Snapchat 80 százalékos adatához. Viszont, amikor azt kérdezték a felmérésben résztvevőktől, hogy melyik a kedvenc közösségi platformjuk, a Snapchat magasan verte a mezőnyt, az Instagram lett a második és a Facebook csak a harmadik.
A Facebook ezt a hatalmas zuhanást és rossz helyezést úgy próbálja megállítani, hogy saját rendszereiben fejleszti le azokat a funkciókat, amiket a Snapchatben szerinte szeretnek a fiatalok. Vagy ez lehet, hogy csak egy túlírt eufemizmus arra, hogy ellopja. Mindenesetre, látva a környezetem reakcióit, lehet, hogy a másolás nem elég, valami még hiányzik a receptből. De amíg rá nem jönnek, mi, valószínűleg egyre több idegesítő pluszfunkciót kell elviselnünk a Messengerben.