Tanítványból barát, barátból menedzser, menedzserből vállalkozó lett Boros Petra, aki a Just Like Buddha applikációval a meditációs piacon próbál újat mutatni.
„Nem az a célunk, hogy jobban aludj, könnyebben kezeld a stresszt, vagy átsegítsünk a hétköznapi elakadásokon, erre nagyon jó technikák, praktikák léteznek, és jó pár alkalmazás is elérhető a világon, ami kifejezetten ezt célozza. Mi olyat meditációs appot kínálunk, ami az énmunkát segíti, bizonyos tudati képességek felébresztése révén önmagunk jobb megismerését.”
Boros Petra nyolc évvel ezelőtt kezdett meditálni, multis menedzseri munkája mellett a Városi Jógi mestereitől tanult. A Városi Jógi alapítói – Janits-Szabó Virág és Janits László – több mint húsz éve meditálnak és tanítják a meditációt, létrehoztak maguk körül egy nem profitorientált szellemi közösséget. Petra is ennek a közösségnek lett a tagja, rendszeresen járt hozzájuk meditálni, és miközben ez a szenvedélye lett, tanítványból a jógik barátja lett. A barátság mellett később félállásban menedzselni is kezdte Virág és László munkáját, mígnem körülbelül két évvel ezelőtt megérett benne a Just like Buddha, egy önálló vállalkozás ötlete.
Just Like Buddha. Boros Petrával a Millenáris Park mellett beszélgettünk egy kávézóban, utána Sebestyén László fotózta
„Azt gondoltam, hogy nyitnunk kellene egy szélesebb közönség felé, mert ezt sokkal több embernek kellene megismernie, gyakorolnia” – mondja Petra a kezdeti motivációról. Az ötlet tehát az ő fejéből pattant ki, de elég hamar összeállt az alapító csapat: a városi jógik a spirituális tudásukat adták a projekthez, Petra minden korábbi pénzügyi megtakarítását, valamint marketinges, marketingkommunikációs és vezetői tapasztalatát, negyedik társuk, Sáfrány Kinga pedig szintén tőkét, valamint pszichológusi és coach tapasztalatát hozta a cégbe.
A stratégiát teljes egyetértésben hozták meg: „nem akarjuk lebutítani a meditációt, nem a mindennapos élethelyzetekre, alvászavarra, stresszre akarunk ezzel megoldást kínálni, hanem egy mélyebb énmunkát, egy önismereti eszközt fejlesztünk.” Vagyis nem azt az utat járják, amit a világ legismertebb, angol nyelvű meditációs appjai – a Headspace vagy a Calm – teszik, szándékosan egy réspiacot kerestek.
„Nekünk is vannak egyszerűbb meditációink, amelyek megnyugtatnak, lelazítanak, de a legtöbb ennél mélyebbre megy. Megmozgatnak, felkavarnak, a bátorságot, a megújulást, a félelmek elengedésének képességét fejlesztik, vagy például van, amelyik a múlandóság kérdésével foglalkozik.” (Én is kipróbáltam, az úgynevezett ötkapus rendszer érthetően orientálja az embert, elég jól rá lehet érezni arra, hogy kinek mivel van inkább belső munkája: a dühvel, haraggal; a büszkeséggel, arroganciával; a túlzott ragaszkodással, önzéssel; az irigységgel, kishitűséggel; vagy a tompasággal, sodródással.)
Mindez azt is jelenti, hogy nem milliós tömegeket céloznak, első körben azt az 5-10 ezer előfizetőt akarják megtalálni, akihez tényleg szólni akarnak. Az app egy része ingyenes (12 meditáció érhető el előfizetés nélkül), havi 2790, vagy évi 19 990 forintért viszont már 80 meditációt és különböző kurzusokat kap a felhasználó. Eddig körülbelül hatezren töltötték le az alkalmazást, 2500-an aktívan használják, az előfizetők száma egyelőre néhány száz. Petra ezzel együtt is úgy számol, hogy pár éven belül megtérül a tisztán saját megtakarításokból eddig befektetett körülbelül 20 millió forint.
Petra két évvel ezelőtt vágott bele a saját vállalkozásba, olyasmit keresett, ami tényleg róla szól
Az üzleti modell két lábon áll, egyelőre nem az applikáció hozza a bevétel nagyobb részét. Petráék felépítettek egy céges szolgáltatást is, ami 6gates.hu néven fut: vállalatoknak tartanak szervezetfejlesztést, vezetőknek szemléleti képzést – a 2018-as bevételt (600 ezer forint) még szinte teljes egészében ez hozta. Idén ennek már többszörösét várják és némi forgalmat magától a meditációs apptól is, valamint azt, hogy három éven belül nyereségbe fordulnak.
Egyelőre minden az üzleti tervnek megfelelően halad, mondja Petra, aki műegyetemi mérnök-közgazdász végzettséggel, kirowskis, epamos, microsoftos multis munkatapasztalattal és beágyazottsággal a háta mögött nem holmi ezoterikus ködben, hanem nagyon is céltudatosan építi a vállalkozásukat.
Profi arculattervező, webfejlesztő, SEO-szakértő, könyvelő, ügyvéd, körülbelül tízfős a csapat, amit Petra kezdettől fogva koordinál, miközben 6,5 éves kisfiát is neveli, és tudatosan igyekszik az egyensúlyt tartani. „Szenvedéllyel dolgozunk, sok energiát fektetünk ebbe, de nem az a cél, hogy belehaljunk. Mi nem akarnánk akkorára nőni, mint mondjuk a Headspace. Nekik 16 millió felhasználójuk van, és nemrég kaptak 36 millió dollár befektetést, de pontosan tudjuk, hogy ez 36 millió dollárnyi munka. Mi szeretnénk élvezni is az életet, például meditálni.”
A meditációs és relaxációs appok világpiaca mindenesetre nagy lendületben van, erre nemcsak a Los Angeles-i központú Headspace 2017-es nagy tőkebevonása példa – amellyel párhuzamosan egyébként a kezdő 15 fős csapat két éven belül 160 fősre duzzadt –, hanem egy frissebb tranzakció is. A másik legnagyobb amerikai versenytárs, a Calm még több pénzt, 88 millió dollárt vont be a befektetőktől (köztük például Ashton Kutcher alapjától) idén év elején, a cég értékét ekkor 1 milliárd dollárra becsülték. És ez csak a két legismertebb nagyjátékos a mentális egészség javítását szolgáló, bárki által könnyen elérhető okostelefonos megoldások piacán, számtalan kisebb app próbálja kielégíteni az érezhetően meglévő keresletet.
Magyar nyelvű app azonban egyelőre csak a Just like Buddha létezik, bár Petráék sem kizárólag a magyar felhasználókban gondolkoznak. Meditációikat angolra is lefordították és felmondták, hosszabb távon európai vagy kelet-közép-európai nyitásban gondolkoznak, mert „fontosak a kulturális sajátosságok, mi talán jobban meg tudunk szólítani egy közép-európai felhasználót.”
„Szenvedéllyel dolgozunk, de nem az a cél, hogy belehaljunk.” Petra tízfős csapatot koordinál, egyszerre üzletasszony, családanya, és továbbra is meditál
Ezekben a hetekben éppen új arculaton dolgoznak, letisztultabbá, minimalistábbá válik az oldal és a színvilág, és egyértelműbbé teszik az üzenetet, hogy ez valódi meditáció, „mélyvíz”. A cél, hogy tényleg azokat érjék el, akiknek az általuk nyújtott meditáció a megfelelő, azt tapasztalták ugyanis, hogy a korábbi kommunikáció miatt talán nem mindenki azt kapta, amire várt. Az aktív felhasználók körében viszont, akiknél nyilvánvalóan betaláltak, kifejezetten lelkes a fogadtatás, ezért, ha a dizájnváltáson túl vannak, akkor ősztől tartalombővítésbe kezdenek és újabb alapozó meditációkat tesznek elérhetővé. De itt sem a mennyiség a fő szempont, hanem a minőség, mondja Petra:
„inkább bezárjuk a vállalkozást, semmint, hogy alább adjunk a színvonalból.”