A környezettudatosság, a költséghatékonyság, azaz a fenntarthatóság 2019 kulcsszavai, nem csoda, hogy szinte minden prosperál, amire könnyedén ráhúzhatók. A használt ruhák piaca is egyre bővül, így aztán a digitalizációjára is van igény: a Vinted, a világ legnagyobb second hand e-kereskedelmi platformja 11 év után most érte el az 1 milliárd dolláros értéket, ezzel Litvánia első milliárd dolláros cége lett.
Utálod azt a felsőt. Nem emlékszel rá, mikor volt rajtad utoljára. Sőt azt sem tudod, miért vetted meg egyáltalán. De mivel pénzt költöttél rá és még jó állapotban van, évekig megtartod, hadd foglalja a helyet az egyébként szűkös szekrényedben. Nem vagy ezzel egyedül.
Hasonló problémákkal küzdött régen a litván Milda Mitkute is, ezért 2008-ban társával, Justas Janauskasszal létrehozta Vinted nevű online platformot, amely mára a világ legnagyobb használtruha- és kiegészítő e-kereskedelmi oldala lett, ma már 25 millió felhasználó vásárol, árul vagy cserél rajta cuccokat.
„Ez az a platform, amely a világ összes gardróbját kinyitja” – mondja alapítója a Vintedről, amely jelenleg 12 országban működik, köztük Franciaországban, Németországban, az Egyesült Királyságban, Belgiumban, Spanyolországban és az USA-ban, valamint hazájában, Litvániában. A szlogen ma már igaz, de a történet nem indult ennyire könnyen: a cég először 2017-ben lett nyereséges, miután 2016-ban szakított addigi stratégiájával, és a korábbiakkal ellentétben lehetővé tette felhasználói számára, hogy ingyen árulják cuccaikat az oldalon, ugyanakkor felkínálta a fizetős prémium szolgáltatásokat. Az eladások ettől kezdve hónapról hónapra 230 százalékkal nőttek, a cég bevételei 2017 végére az egy évvel korábbi ötszörösére híztak, így érték el akkor a közel 14 millió dolláros eredményt.
A Vinted jelenleg 300 főt foglalkoztat; a legutóbbi, 140 millió dolláros befektetési kör (amelybe a Lightspeed Venture Partners, a Sprints Capital, az Insight Venture Partners, az Accel és a Burda Principal Investments szálltak be) további európai terjeszkedést és technológiai fejlesztéseket tesz majd lehetővé számára.
„Most érünk egy fordulóponthoz a piacon; a világ vásárlói egyre tudatosabban vásárolnak ruhákat. Hálásak vagyunk az új és a korábbi támogatóinknak, akik hisznek a missziónkban, amely az első választási lehetőséggé szeretné tenni a másodkézből származó ruhákat”
– írta közleményében a Vinted CEO-ja, Thomas Plantenga, aki a 2016-os stratégiaváltást is kezdeményezte. Filozófiája szerint az a cég nyer, amely kevesebbet vesz el a felhasználóitól, ehelyett inkább plusz értéket ad nekik.
A használt ruhák piaca a cég becslése szerint európai szinten jelenleg 14 milliárd dolláros, a piaci szereplők 2023-ig 51 milliárd dolláros növekedést várnak a resale-től. A Vinted jelenlegi legnagyobb riválisa a Depop, de persze az eBay is helytáll a fronton, igaz, az tágabb fókusza miatt kevésbé kelt közösségi hangulatot, összetartozás érzést a divatvadászok körében. A használt ruhák felső szegmensében az amerikai TheRealReal, és a párizsi székhelyű Vestiaire Collective a piacvezetők.
A Vinted felhasználóinak túlnyomó többsége nő, ezért a növekedés egyik lehetséges útját a férfiak felé nyitásban látják, például az uniszex webdizájnnal és marketinggel, tudomásul véve, hogy a férfidivat piaca a nőinél lassabban növekszik.