A Google Partner Summit csúcstalálkozó nagy része teljes titoktartás mellett történt. De nem az egész.
Múlt héten rendezte meg a Google az ügynökségi partnerei számára tartott nagy rendezvényét New Yorkban, a Manhattan és Brooklyn-híd lábánál, a Pier36 rendezvényközpontban. A Google meghívására 63 országból érkezett közel 1 000 ügynökségi cégtulajdonos és felsővezető. Az eseményen jártak a Growww Digital performance marketing ügynökség alapítói is. Dunder Krisztián beszámolója.
Eljött az asszisztensek kora
A Google szolgáltatásait (kereső, YouTube, Gmail, Android, stb.) – egyenként – több mint 1 milliárd ember használja – a Gmaillel például 1,2 Milliárd ember emailezik havonta.
Nőnek a vásárlói elvárások – ez volt a leghangsúlyosabb mondanivaló Mary Ellen Coe, a Google Marketing Solutions elnökének nyitóelőadásában.
A felhasználók egyre jobban informáltak, egyre türelmetlenebbek és egyre többet várnak el. Ezt a 3 fázist Mary Ellen Coe számos példával illusztrálta.
-
Egyre jobban informáltak: a legjobb olívaolaj 110, a legjobb dezodor 200, a legjobb utazópárna 300% növekedést ért el a felhasználói keresésekben.
-
Egyre türelmetlenebbek: kétszeresére nőtt a napon belüli kiszállításra való keresések száma (webáruházak), illetve 150%-kal nőttek azok a típusú utazási keresések, amelyek tartalmazzák a ma és a ma éjszaka kifejezéseket
-
Többet várnak el: magától értetődővé vált a felhasználók számára, hogyha egy helyi vonatkozású témában keresnek, ne kelljen a helyadatokkal foglalkozniuk, azt tegye meg helyettük a Google – például vennél valamit, beírod a Google-be, és elvárás az, hogy a Google a közelben lévő lehetőségeket listázza.
Eljött a személyi asszisztensek kora: Mary Ellen Coe szerint felhasználói élménynek a követekző szintje az asszisztens, tehát a beszédvezérléses megoldások lesznek. Vagyis ez tulajdonképpen már a jelen, ugyanis a Google Home vezetéknélküli okoshangszóró alapvető párbeszédek lefolytatására már képes: megmondja az időjárást, mértékegységeket vált, Google-kereséseket emulál, vezérli a YouTubeot a TV-n, stb. Hogy mennyire ez a jövő, azt jól illusztrálja két versenytárs is, az Amazon Echo és az Apple HomePod.
A marketing újragondolása: mesterséges intelligencia
Marvin Chow, a Google Global Marketing alelnöke mesterséges intelligenciáról (AI= Artificial Intelligence) és a gépek tanulásáról (ML = Machine Learning) tartott előadását egy kiváló illusztrációval nyitotta, így helyére téve a két fogalmat.
Kép:Dunder Krisztián
Hogyan tudna egy algoritmus egy kutyát és egy macskát megkülönböztetni egymástól? Mindkettő szőrös, négy lábuk van, stb. Eközben egy 4 éves kislány viszont meg tudja különböztetni a két állatot. Hogy hogyan? Egyszerű: látott már elég macskát és kutyát is. A titok tehát a mintavételezésben van.
A machine learning (ML) így az AI része. A Google-nek két válasza is van a jövőre e témában: az előbbiekben megismert Google Assistant és az érkező Google Lens.
A következő szint, hogy még jobban képes lesz gépi támogatással a felhasználó életének megkönnyítésére, az élmény növelésére. Pl. a „játssz valami futáshoz való zenét” egyszerűen hangzik kimondva, de komoly algoritmusokra van szükség a háttérben. De ehhez hasonló példaként említette Marvin Chow azt is, hogy képes legyen a WiFi-hez csatlakozni a telefon pusztán azzal, hogy lefotózod a WiFi belépéshez szükséges hálózat nevét és jelszavát tartalmazó képet, és azt a gép automatikusan felismeri és csatlakoztatja az eszközt az internetre.
Technológiai értelemben sokat kísérletezik a Google a gépi tanuló algoritmusokkal. Ezt illusztrálandó, a Pixel nevű telefon kampányának számait hozták el: az erre egyedileg írt algoritmus a DoubleClick rendszerükön keresztül 3x annyi megjelenést ért el prémium hirdetési felületeken, miközben 34%-kal csökkent az 1 000 megjelenésre jutó ár.
A hirdetési piac mellett az AI rengeteg területre törhet be: végletekben kifejezve az uborka automatikus szétválogatástól az orvosi screeningig. Az AI össze fogja kötni a most külön-külön létező pontokat egy személyes élmény eléréséért.
A Google Partners Summit egésznapos rendezvényének jelentős része titoktartás hatálya alá tartozó előadások (termékfejlesztések, taktikák), valamint az ügynökségeknek szánt speciális tréning/mentoring jellegű szekciók sorozata volt, de a fenti 2 példából is jól látható, hogy a jövő a gép-ember, az élmény-automatizálás párosításokban fogható meg leginkább. Ami biztos, az az, hogy ez a folyamat nem megállítható, és hogy a felhasználókért történik. Még akkor is, ha közben szép lassan – pusztán a hirdetési piac monetizálásával – átlépi az évi 100 milliárd dollárt.
A külső szerzők nem a Forbes munkatársai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját.