Tavaly megnyerték az Uber startupversenyét, azóta túl vannak a Design Terminál mentorprogramján, pár hét múlva pedig bárki tesztelheti az EVA okosszemüvegét a budapesti Deák téren. A beszélő szemüveg vakoknak és gyengén látóknak lehet óriási segítség.
Imre Krisztiánnak hét évvel ezelőtt egyszercsak begyulladt a szaruhártyája. Három hónapig tartott a betegsége, ez alatt nagyon rosszul, alig látott, de a kezelés hatására szerencsére teljesen visszanyerte a látását. Nem állítja, hogy ez volt az indító löket a vállalkozásához, de amikor több évvel később belevágott egy vakoknak szánt okosszemüveg fejlesztésébe, hasznosítani tudta ezt a kellemetlen tapasztalatot. Legalább volt valami fogalma, hogy mit is jelent gyengén látóként élni.
Imre Krisztián egy nappal a Design Terminál által szervezett DemoDay előtt. Fotók: The Orbital Strangers Project
Az EVA – extended visual assistant – nevű projekt 2015 őszén indult. Az ötlet egy cikk nyomán született meg, amely a mesterséges intelligenciáról és a mesterséges látásról szólt. Mivel Krisztiánt egy ideje már érdekelte a terület, örömmel nyugtázta, hogy a számára szükséges technológia elérhető közelségbe került. Felkereste egy Hollandiában élő ipari formatervező barátját, és egy, az informatikához értő másik jó barátját. Megpróbálták vázlatszerűen kidolgozni a koncepciót, és rögtön az első körben felvették a kapcsolatot a leendő célpiac tagjaival. „Egy ilyen eszközt nem lehet a vakok, gyengén látók bevonása nélkül tesztelni és kidolgozni” – mondja. Járt a Vakok Intézetében és más, hasonló intézményeknél, szervezeteknél – mindenhol pozitív volt a fogadtatás.
A prototípus
Tavaly márciusban megszületett a prototípus: egy beszélő, a mesterséges látást segítő szemüveg. Ránézésre olyan, mint egy napszemüveg, azzal a specialitással, hogy a lencsék melletti két felső sarokban (egy szemüvegszakmai blog szerint a karikán) van két apró kamera, ami a viselője helyett lát, a szárak belső részén pedig egy-egy hangszóró.
Mindez nem arra jó, hogy a vak ember eldobja a fehér botot,
ezt sajnos ezzel az eszközzel nem/sem lehet elérni, de nagyon sok hétköznapi szituációban óriási segítség lehet.
Az EVA prototípusa
Nem csak a születésük óta vak emberekre kell gondolni, hanem például azokra a tömegekre, akiknek idős korukra romlik el jelentősen a látásuk. Ilyenkor például a bankjegyek megkülönböztetése, vagy a gyógyszeres dobozok elolvasása is kritikus lehet (a Braille feliratok hajlamosak egy idő után elkopni), de ha feltesz egy ilyen okosszemüveget, akkor az hangosan elmondja neki, mit tart a kezében, és ilyenformán nincs a nap minden percében valaki másnak a segítségére szorulva. A szemüveg saját mobilalkalmazáson keresztül okostelefonhoz kapcsolódik, és a kül- és beltéri navigációban is segítséget nyújt ott is, ahol már a hagyományos GPS-rendszer nem elérhető.
Imre Krisztián és az EVA
Az ötlet és az első verzió már tavaly tavasszal nagy sikert aratott, az UberPITCH startup-világversenyen az EVA első helyezést ért el a magyarországi indulók között. „Ez hatalmas lendületet adott, nagyon pozitív visszajelzést, de még egyáltalán nem éreztük késznek a terméket” – magyarázza Krisztián. A projekt alapítója és vezetője ekkor elkezdett egy komplett csapatot összerakni, néhány kutató a Pázmány Péter Katolikus Egyetem informatikai és bionikai karáról csatlakozott. A cél az volt, hogy egy komoly beltéri navigációs rendszert fejlesszenek a szemüveg mögé, hogy a legszélesebb körben, leghatékonyabban lehessen használni.
Lassan jöhetnek a befektetők
Az egész folyamatban a Design Terminál mentorprogramja is segítette az EVA csapatát, 4 hónapon keresztül nagyon sok olyan információt, segítséget kaptak, aminek elsősorban az üzleti érvényesülésben van szerepe. Hogyan kell megtalálni a potenciális befektetőket, melyik fázisban, milyen típusú befektetőt, tőkét érdemes bevonni, stb. Eddig nem állt mögöttük befektető, saját pénzből finanszírozták a projektet, de most már szeretnének pályázni, és előbb seed-, majd kockázatitőke -efektetőt találni. Tárgyalnak is már többekkel, de ezek kiléte nem publikus.
A Design Terminál őszi szemesztere egyébként éppen most zárult le, január 25-én volt az úgynevezett DemoDay. Ezen a felkarolt projektek mindegyike bemutatkozott, így az EVA csapata is.
Idén tavasszal szélesebb körben is lesz mód kipróbálni a beszélő szemüveget Budapesten, a belvárosban, valószínűleg a Deák téren és a környékén. A fővárostól, a BKK-tól a hozzájárulást már meg is kapták, most gyűjtik be az illetékes hatóságoktól az engedélyeket, hogy kiépíthessenek egy jeladó hálózatot, ami majd összeköttetésbe tud lépni az okosszemüvegekkel. Közlekedési lámpákon, aluljárók peronjain lesznek ezek a jeladók, vagyis amikor valaki egy EVA-szemüvegben arra jár, a szemüvege szólni fog, ha zöld a lámpa, és segíti majd a közlekedését az aluljárókban is. A demo projekt tapasztalatait pedig beépítik a fejlesztésbe.
Hogy mit hoz a jövő, arról Krisztián óvatosan beszél. Abban egészen biztos, hogy valami nagyon jót alkottak, jó irányba mennek, és azt is tudja, hogy potenciálisan nagy piacról van szó, egy jól elérhető, tisztán definiálható globális célközönségről.
„A szoftver a legnehezebb, annak kell nagyon jónak lennie”
– mondja. Magát a szemüveget egyébként külföldön, valószínűleg Ázsiában fogják gyártani (a prototípus Hollandiában készült, félig 3D nyomtatással, félig kézimunkával), de 2018 közepe előtt szinte biztosan nem lépnek a piacra.