A szakembertinder lényege, hogy bármilyen problémára találhatunk egy mestert – ez a fix24.hu.
A NASA kihelyezett űrközpontja Zugló egy csendes kis utcájában van – legalábbis első blikkre nagyon erre hajaz a fix24.hu irodája. A lakóházban kialakított munkahely falát beborítják a nagyképernyős tévék, a kijelzőkön látogatószámok és egyéb elemzések futnak. Az asztalhoz húzott tévé nagyobb, mint én, az alapító/ötletgazda Túri Sándor pedig a laptopját rákötve (és tabletjét is segítségül hívva) kezdi magyarázni az indulást.
A szakember- és alapanyagkereső, problémamegoldó oldal ötlete 2013-ban pattant ki a fejéből, amikor egy németországi út során egy ismerőse mutatott neki egy weboldalt, ahol árufuvarozókat lehetett találni. Sándor kapásból arra gondolt, hogy ezt ki lehetne terjeszteni, és bármilyen szakemberrel működhet.
A piackutatás őt igazolta – Európában és Magyarországon sem talált ehhez hasonló vállalkozást. Négy barátjával, munkaidő után, egy kávézóban tervezgették az első lépéseket. Az első hónap eltelte után Sándor elment az ország egyik legnagyobb építőanyag-kereskedelmi céghez, előadta az ötletet, ott pedig annyira belelkesedtek, hogy mondták, mindegy, hogyan, de csinálja meg, mert be akarnak szállni. Sándor másnap bement a munkahelyére, és mindenki legnagyobb megrökönyödésére azonnal felmondott. „Egy szép szerdai nap volt, pénteken már le is számoltam” – mondja.
Az alapítók: Túri Sándor, Varga Sebastian
A céget 2015 februárjában alapították meg, 2016 januárban pedig megindulhatott a szakemberek regisztrációja a rendszerbe.
„Azért mi is sok dolgot megtanultunk, a marketinggel rengeteg szívás volt, tízmilliókat öltünk OOH-hirdetésekbe, rádiószpotokba, amíg rájöttünk hogy semmit sem ér – AdWords és Facebook-hirdetések viszik a legjobban a boltot.
Bár startupként tekintenek magukra, Sándorék sokkal tudatosabban kezdtek bele a vállalkozás felépítésébe, mint az egyszeri egyetemista startupok, akik egy jól hangzó EU-s vissza nem térítendő támogatás benyelése után a valóságtól megkapott pofon miatt csak vegetálni tudnak. „Fizettünk call centereknek, hogy hívjanak fel hideghívásban egy csomó embert, hogy kiderüljenek az igények, tényleg igyekeztünk mindent úgy csinálni, hogy az a lehető legjobb legyen.”
Házat is!
A fix24 lényege, hogy bármilyen munkához lehet szakembert találni – elég, ha a problémát gépelik be. „Nem kell tudnia senkinek, hogyha beletöri a kulcsot a zárba, akkor pontosan milyen lakatosra van szükség, egyszerűen elkezdi beírni a problémát” – mondja Varga Sebastian, társalapító. Az algoritmus ezután elkezdi szűkíteni a lehetőségeket – de nézzünk egy példát!
Ha ki akarjuk festetni a lakást, akkor csak annyit kell beírnunk, hogy festés. Innen már kézen fog minket az oldal, elkezdi szűkíteni a lehetőségeket – beltéri vagy kültéri, nappali vagy konyha, nagyjából egy tucat kérdés végigzongorázása után jut el a felhasználó addig, hogy a rendszer elkészítse az ajánlatot, amire aztán lecsaphatnak a regisztrált szakemberek.
Kóklerek kíméljenek
A legnagyobb lutri az önjelölt Mekk mesterek – hogy ezt kivédjék, Sándorék egyrészt lehetővé teszik a felhasználóknak, hogy értékeljék az elvégzett munka minőségét, másrészt ők is felkeresik utólag telefonon azokat, akik igénybe vették a szolgáltatást. Az értékeléseket a szakember profilja mellett megjelenítik, úgyhogy a felhasználó is látja, ki népszerű szaki az oldalon. Egyébként nem csak egy problémát lehet megoldani így – Sándor szerint naponta legalább két keresés érkezik teljes ház felépítésével kapcsolatban is.
De hogy lesz ebből pénz?
A weboldalra regisztrált szakemberek nem regisztrációs díjat, vagy az elvégzett munkából befolyó összeg x százalékát fizetik, hanem krediteket vásárolhatnak a rendszertől. Ha valakinek szüksége van szakemberre, és feltölti a problémáját, akkor egy algoritmus kiszámolja, hogy mennyire zsíros a falat, és ennek fejében beárazza, hogy hány kreditért tudnak kapcsolatba lépni a mesterek a bajba jutott felhasználóval.
A rendszer jelzi a szakinak azt, hogy hányan kérték már le az elérhetőséget a munkához, így mindenki tudja, hogy mekkora konkurenciával kell számolnia. A munka árát már egyéni vállalkozóként ő dönti el – ha a megrendelő sokallja, akkor nem őt fogja választani, úgyhogy egy jó munka árversenyt is generál. A másik bevételi forrás a partnercégek, akik fizetnek azért, hogy az ő termékeiket ajánlja a rendszer a megrendelőnek a munka elvégzéséhez.
A Praktiker például stratégiai együttműködést kötött velük arra, hogy egyrészt az áruházban kihelyezett terminállal a vásárlók már ott helyben tudjanak szakembert hívni a munka elvégzésére, másrészt a weboldalon vásárolt áruk mellé a fix24.hu szakembereinek szolgáltatásait direktben el lehessen érni.
„Vevőink számos alkalommal fordulnak hozzánk, hogy javasoljunk megbízható szakembereket a termékeink felhasználásához, különböző munkák elvégzésére. Évek óta próbáljuk összekapcsolni vásárlóinkat és a mesterembereket, ezzel együtt a Praktiker Kft. szolgáltatásait még komplexebbé tenni” – ezt már Burka Szilvia, a Praktiker Marketing és online szolgáltatások osztályvezetője mondta a forbes.hu-nak. “Célunk, hogy a fix24 segítségével elérjük a mesterembereket, akik fontos célpiaci szegmensünk. Több mint 30 000 országosan elérhető szakember van az adatbázisukban, 70 százalékuk az építőipar területéről regisztrált a rendszerbe, ők pontosan a Praktiker célcsoportját alkotják, és speciális kedvezményekkel készülünk nekik”
„Nem akarunk csak reklámfelületetet adni, ami szerintem nagyon fontos, azt akartuk, hogy hasznos információt kapjanak a felhasználók azoktól, akik értenek hozzá” – egészíti ki Sándor. Az oldalon vannak tippek a penészedés megelőzésére és kezelésére, de stílustanácsok is feltűnnek – mellettük pedig az adott termékek, amikre szükség van a megvalósításhoz. „Az a módszerünk, hogy először mindig egy adott szegmens legnagyobb képviselőjét keressük meg, és rendszerint ez be is jön, nagyon jó nevű ügyfeleink vannak mint a Mapei, Bramac vagy a JUB festékgyártó.
A legtöbb keresés építőipari munkára érkezik, a kőművesek iránti igény a legmagasabb. Sándorék szerint az oldal kiválóan alkalmas arra, hogy hazacsábítsák a külföldön dolgozó magyarokat. A tavalyi árbevételük 12 millió forint volt, ami a befektetett összegnek csupán a töredéke, de Sándorék bizakodóak. A cél a külföldi piac. Magyarország túl kicsi, és mivel Európában sincs ehhez hasonló szolgáltatás, úgy remélik, hogy jó lesz a fogadtatás. „Az első állomás Bécs, már az árakon dolgozunk, minden fordítás kész, a domain le van fogalva, hamarosan indul. Továbbá még az idén megjelenünk Európa számos országában” – dől hátra elégedetten Sándor.