Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Ethereum vagy Bitcoin? Adóköteles-e a kriptovaluta?

A kriptopénzek még mindig a misztikus témakörbe esnek, és ez meglátszik az internetes kereséseken is – jobb híján a nethez fordulunk tanácsért. 

A SentiOne átfésülte a magyar netet olyan kulcsszavak mentén, mint a fintech, API bank, digiverzum, digitális ügyfél, digital currency, digitális valuta, kriptovaluta, kriptotőzsde, chatbot, virtuális bankkártya, blockchain, bitcoin, robo advisor, digitális hitel autokassza, ethereum, sandbox, psd2, open banking, nyílt bankolás és P2P

Közel 135 000 alkalommal került szóba a ‘fintech jelenség’ online, a magyar nyelvű interneten 2016. január 1. – 2017. október 11 között. A vállalat megállapítása szerint a fórumok szerepe jelentősen növekszik. Míg az ‘online banking’ témakörével kapcsolatban (ebank, netbank, internetbank és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások köre) 25-ször annyi portálon közzétett bejegyzés született ugyanebben az időszakban (cikk, komment együtt) mint fórumos, a fintech kontextusában a fórumon megjelenő kapcsolódó említések már a weboldalakon publikált tartalmak kb. felét teszik ki. Azaz nethagyomány útján tájékozódunk, mások beszélgetését figyeljük, mások kárából, tapasztalatából tanulunk. Hiszen a fórum mindig személyes nézőpontot ad a témáknak, míg a weboldalak, hírportálok erre nem kifejezetten alkalmasak – felépítésük, szerepük, kommunikációs modelljük miatt sem.

Azaz nethagyomány útján tájékozódunk, mások beszélgetését figyeljük, mások kárából, tapasztalatából tanulunk. Hiszen a fórum mindig személyes nézőpontot ad a témáknak, míg a weboldalak, hírportálok erre nem kifejezetten alkalmasak – felépítésük, szerepük, kommunikációs modelljük miatt sem.

Advertisement

 1

 Csak a Facebook

2

 

Minden magyar nyelvű online platform – Twitter, YouTube, Instagram, portálok, fórumok, blogok, KIVÉVE A FACEBOOK

 

Jól látszik, hogy nincs harmóniában a kettő, vagy legalábbis a Facebookhoz képest minden le van maradva. Azaz a fintech kifejezés online a Facebookon született januárban, ami magával hozza a ‘közös tudásbázis, tapasztalati háttér’ hiányát. A semmiből robbant be, teljesen szűz terepre ez a kifejezés, és nethagyomány útján forrtak ki a most, már a téma sajátjaként definiálható jellemzők. A többi online platform június magasságában talált rá a témára – írják.

Szabó Győző, Keresztes Elemér, Arany Mónika

A Facebook első csúcsát (májusban) összesen három ember okozta: Szabó Győző, Keresztes Elemér, Arany Mónika. Akik egy nap alatt közel 100 reklámposztot osztottak meg egy bitcoin kereskedéssel és tőzsdézéssel foglalkozó oldal reklámozása céljából. Az oldal még él. A profilok már nem.

 

3

 

Jellemző trend volt a vizsgált időszakban, hogy egy-egy kamuprofillal percek alatt több tíz céget, kriptovaluta szolgáltatást promotáló posztot publikálnak. Ez egy a ‘fintech’ jelenség hitelességének elaprózódását generáló online kommunikációs folyamat (spamek, hirdetések, forgalomterelés).

Ezen tartalmak közül ráadásul a hirdetésben szereplő online bankok, kriptotőzsdék, munkák többsége már nem is aktív, nem is elérhető.

World of Tanks

A fintech témakör adott időre vettített influencereit nézve (a téma legnépszerűbb egyéni online felhasználói a megosztott saját tartalmak mennyisége, az erre érkező kommentek, lájkok, megosztások száma és a követőbázis nagysága alapján. Saját fejlesztésű algoritmus.) például harmadik helyen szerepel a World of Tanks Facebook oldala (ez a gaming és a VGA kártyák – amit a kriptovalutabányászáshoz is használnak – közötti szoros kapcsolat eredménye lehet. Erre majd később kitérünk).

Ugyanakkor az ötödik helyen annak a Facebook trendnek a tökéletes példája áll, ami az edukatív tartalmak helyett az ingyen munka, az utópisztikus MLM rendszer irányába tolta el a Fintech társadalmi percepcióját.

 

4

 

Az úriember másfél év alatt közel 3000 posztot osztott meg különböző Facebook csoportokban, mint például:

Itt és most – hirdest a munkáidat

Oldalak csoportok gyűjtóhelye itt mindent megtalálsz amire csak

Otthoni munkák hirdetése!

Internetes lehetőségek gyűjteménye

Online munka – ajánlatok

 

A posztok mindegyike az otthoni, Bitcoin bányászáson alapuló (bár a reklámozott oldalak nevei folyamatosan változtak az idővel…), és biztos sikert ígérő munkákat promotálták.

Információs szakadék

Míg egyik oldalon a a laikusok próbálnak értelmet – és pénzt – találni ebben az új rendszerben, a másik oldalon olyan tartalmakat olvashatunk, amiből egy nem IT beállítottságú vagy a területen képzett ember, esetleg hivatásos kriptobányász, szinte csak a kötőszavakat érti.

Ez a ‘fintech’ témakörében publikáló blogok és fórumok ranglistájában is visszatükröződik. Az első 5 helyen IT blogok állnak, majd őket nem sokkal követi a gyakorikerdesek.hu.

 

6

 

A bányászás során a felhasználó úgymond bérbeadja a számítási teljesítményét, amiért pénzt (kriptovalutát) kap. Ehhez van szükség a rendszerben lebonyolított tranzakciók hitelesítéséhez, amelyeket különböző számítások elvégzésével lehet legenerálni. Azért jó hozzá a VGA (GPU) – videókártya, mert ezek sokkal hatékonyabbak a klasszikus processzoroknál.

 

Miért lényeges insight ezt?

 

Mert éppen ezzel forgatta ki a négy sarkából és a kiszámítható árazás kényelméből az IT piacot – ezt pedig az “egyszerű” vásárló is megérzi. Ez egy kritikus helyzet, hasonló az airbnb és hotelpiac küzdelméhez.

 

7

 

Bitcoin vs Ethereum

Az alábbi ábra kék hullámvonala a Bitcoinhoz kapcsolódó online említések időbeli megoszlását mutatja, míg a zöld az Ethereumét. (A fekete a ‘Ripple’ kriptovaluta. Viszonyítás képpen. Amúgy jelenleg közel 1200 kriptovaluta van összesen.) Gyönyörűenlátszik, hogy szinte egymásnak adják át a helyet. Mintegy újra- és újrateremtve, egyben egyre bonyolultabbá és diverzifikáltabbá téve a “piacot’, a jelenséget, nehezítve annak dekódolását – a kívülállók számára.

 

8

 

Az utolsó nagy hullámát a Bitcoinnak szeptember végén az a hír generálta, miszerint kínai hatóságok utasították a pekingi székhelyű kriptodeviza tőzsdéket, hogy állítsák le a kereskedést és azonnal értesítsék meglévő ügyfeleiket a bezárásról. Online említések szintjén a Bitcoin nem csődölt be ettől a hírtől. Pont ez teszi érdekessé az esetet. Az addig is mutálódó keress gyorsan, sokat, biztonsággal és mindezt otthonról típusú hirdetések, posztok rendületlenül spammelik az online világot, ellehetetlenítve a fontos és valóban értékes tartalmak kiszűrését, a ‘self-edukáció’ lehetőségét.

NEMI BONTÁS

A SentiOne automatikusan – egy több mint 30000 névből álló lista, a szövegkörnyezet, a nyelvi attribútomok és a felhasználók feedbackjeinek elemzése alapján – nemet társít a szerzőkhöz, azok neve alapján. A 2017. január 1.-től október 11-ig tartó időszak adatainak eredményét reprezentáló kördiagram azt mutatja, hogy a Bitcoin esetében szép számmal vannak jelen a nők, amit érdekes trendet jelez. Talán ez lesz az IT szektornak az a felülete, kontextusa, amely képes őket is elkötelezni, az érdeklődésüket fenntartani.

 

11_ethereum10_bitcoin

 

 

 

A téma legnépszerűbb tartalmait (Most popular mentions) elemezve az alábbi fő kérdések körvonalazódnak online – és az emberek fejében -, és ezekre keresnek választ.

  1. Vajon a kriptovalutás bevétel adóköteles-e? Hol vannak a kiskapuk?

  2. Hova növi ki magát a kriptvaluta-bányászat? – valódi munkává vagy az ingyenélés szinonimájává?

  3. Illetve, mennyire és mennyire hosszú távon szedi szét az árképzést a kriptovaluta-bányászat a hardver piacon, a gamingben, a programozásban, egyáltalán . Az IT szektorban?

 

Forrás és ábrák: SentiOne

 

Ha olvasnál tovább is a témában, akkor javasoljuk korábbi cikkünket, ide kattintva érhető el. 

 

"Ahol minden eladó, ott nincs vevő."