A Forbes-címlapos, aki Trumppal szelfizik

Kapitány István a Forbes címlapján mosolyog. Kapitány István a Fehér Házban, Trumppal szelfizik (és mosolyog). De kicsoda Kapitány István? Annak ellenére, hogy aligha van nála magasabb pozícióban dolgozó magyar menedzser […]

Bővebben

fotó: Sebestyén László

Építészek firkálják össze Budapest legmenőbb kreatív ügynökségeit

Kevés olyan 2000-es években alakult kreatív- és reklámügynökség akad Budapesten, aminek falait nem a PimpMyWall csapata dekorálta volna ki. A cég életében a faldekoráció csak a gombot jelentette, ami köré egy ideje a kabátot is szövögetik: a ma már noppa design néven futó csapat portfóliója már belsőépítészeti- és grafikai tervezést, márkaépítést, animációt, számítógépes játékfejlesztést, fesztiválarculatot és még egy jótékony sört is tartalmaz.

2008-ban három lelkes építészhallgató egy hónapon át pizzán élt, miközben rendületlenül festették a Kirowski reklámügynökség irodájának sok-sok falfelületét. Ekkor még nem sejtették, hogy az áron alul megtervezett és kivitelezett irodagrafika felkérés dömpinget indít el és egy seregnyi menő vállalkozás őket kéri fel arra, hogy vigyenek egy kis színt az életükbe. Ügyfeleik között olyan márkák vannak, mint az Isobar, a Jófogás, a Viacom, a LogMeIn vagy a Művészetek Völgye.

noppa design // fotó: Sebestyén László

noppa design // fotó: Sebestyén László

„Szép, szép és imádom a rajzokat, de kezdjél már el építészként viselkedni” – mondta Varga Líviának az építészkaron egykori professzora a lány tervei láttán. Livi olyan típusú építészhallgató volt, aki a műszaki tartalmakon túl imádta „szétgrafikázni” a tervrajzait, ami miatt rendszeresen meg is kapta a kritikát az egyetemen. Ekkor jött rá, hogy nem a szakmába való, őt sokkal inkább a grafika világa érdekli.

Így volt ezzel Eke Tamás és Alvégi Lóci is, akik Livihez hasonlóan több időt raktak bele a grafikai részekbe, mint magába a tervezésbe. A MOME-n tanuló lány és a BME-hallgató fiúk között hamar megvolt az összhang, tudásukat számos egyetemi pályázaton és projektben egyesítették.

Cégük létrehozásában mégsem ezek a projektek jelentették az isteni szikrát, hanem egy gigantikus fali poszter, amit Lóci barátnője otthonának falára tervezett és valósított meg.

„A csajom új lakásába nyomtattam egy baromi nagy posztert, aztán egy másik ismerősnek egy Sin Cityset, majd jött egy harmadik is”- meséli Lóci a kezdetekről. A srácok az egyetem mellett kipróbálták magukat különböző építész irodákban, ám a gazdasági válság hatása az építőiparra is rányomta bélyegét. „Akkor nem volt opció, hogy stadionokat tervezzünk, 2008-ban még nem volt ennek hulláma. A munkahelyeinken azt mondták, hogy nincs több építkezés és egyszerűen nem volt mit csinálnunk.” Grafika iránti vonzalmuk mellett ez volt a másik katalizátora annak, hogy ott hagyják tanult szakmájukat és átnyergeljenek a belsőépítészet, azon belül is a faldekorációk világába.

„Ők dolgoztak, én főztem” – meséli nevetve a kezdetekről Livi. A csapat a BME Horánszky utcai egyetemi műhelyében firkálta fel az első közös skicceket, ahol igazi klubhangulat alakult ki. Az egyetem befejezése után másfél évvel úgy érezték, illik elhagyniuk a BME által biztosított alkotóműhelyt és átköltöztek a Keleti Blokk Művészeti Egyesület egyik helyiségébe, ahol egyébként is sok művészlélek csapódott össze. „A router a falon lógott és körülbelül harmincöt kábel állt ki belőle. Ha nem volt internet, akkor egyszerűen kihúztad a másikét” – nosztalgiázik a csapat, akik a helyiség falán tesztelték és próbálgatták a különböző technikákat. „Úristen, mit hagytunk ott! A falon egy méterenként vannak festős, visszatépős, lefaragós, vakolatleverős és fonalas kísérletezéseink.”

noppa design // fotó: Sebestyén László

noppa design // fotó: Sebestyén László

A PimpMyWall befektetett tőkéje 0 forintból meg pár üveg lecsóból állt, amit Lóci apukájától kaptak, hogy mégse haljanak éhen. Otthoni gépekkel dolgoztak, volt egy örökölt hűtőjük és a mikrójuk, cserébe a bevétel szinte azonnal pozitívba csapott át, bár az ez nem volt egy értékelhető összeg. „Elkezdtünk ötvenezer, aztán hetvenezer forintokat keresni, majd ezeket szétdobáltuk háromfelé vagy visszaforgattuk.”

A csapat a kezdetekkor nem gondolta túl a marketinget, de mint kiderült, az egyszál Facebook-oldal is elég volt ahhoz, hogy a megrendelések beinduljanak.

Első munkáikra felfigyelt az akkor legnagyobb kreatív médiaügynökség, a Kirowski (ma már Isobar) és rendeltek is 20 falat, amit Liviék „iszonyatosan áron alul” meg is csináltak.

A Kirowski egy „agyonmajmolt” ügynökség volt, így Lóciékat hamar megtalálta további 4-5 másik kreatív csapat is.

A PimpMyWall ügyesen találta el a grafika és az építészet határvonalát, valamint egy meglehetősen olcsó megoldást nyújtott arra, hogy egy iroda látványosan átalakuljon. A sikerekben az időzítésnek is jelentős szerepe volt. A Google ebben az időszakban kezdett el nőni és a gigacég rájött arra, hogy egy iroda nem feltétlenül jelenti azt, hogy a dolgozóknak nyomasztó dobozokban kell ülniük. A Google miatt világszerte elterjedt az a szemlélet, mely szerint a munkahelyi környezet lehet laza és újszerű is, ez pedig a PimpMyWall malmára hajtotta a vizet.

 

a Jófogás falgrafikája // fotó: noppa design

A Jófogás falgrafikája // fotó: Török Anna Photography

Solvecy Analytics falgrafika // fotó: noppa design

Solvecy Analytics falgrafika // fotó: Török Anna Photography

A srácok a siker okát abban is látják, hogy annak ellenére, hogy a falra firkálnak, munkáikhoz építészként állnak hozzá és mindent alaposan megterveznek.

Szeretnek kísérletezni akár falfestményekről, akár belsőépítészeti tervezésről van szó, azonban fontos, hogy tisztában legyenek minden apró részlettel: a tervezett ötlet mennyire praktikus, mennyire tartós, vagy éppen megvalósítható. Munkáikon keresztül visszataláltak az építészethez és egyikük sem bánja, hogy elvégezte az építész szakot, mert az itt elsajátított ismeretek jelentősen segítik a tervezést és a gondolkozást.

Az ügyfelekkel először beszélgetnek és nemcsak az ötleteikre és elképzeléseikre kíváncsiak, hanem a személyiségükre is. Régen még többoldalas kvízeket is kitöltettek velük, ma már ez nem jellemző, de az ügyfelekkel folyamatosan kapcsolatban állnak. Az ötletgyűjtés után a koncepciót körülbelül 1-2 hónap alatt alakítják át a végleges tervvé. Szintén építészes hozzáállás, hogy a terveket méretarányosan és fotóba illesztett látványterven küldik el a megrendelőknek, akik így pontosan tudni fogják, hogy fog kinézni az elkészült verzió.

noppa design // fotó: Sebestyén László

Kálmán Csaba, Eke Tamás, Varga Lívia és Alvégi Lóci // fotó: Sebestyén László

A sikerek hamar jöttek és ügyesen kamatoztatták az építész tanulmányaikat, azonban, mint mesélik, a felsőoktatási intézmények nem nevelnek senkit jó vállalkozóvá. „A saját bőrünkön tapasztaltuk meg, hogyan kell számlázni, hogy érdemes előleget kérni és szerződést kötni” – mondja Tamás. Az első pár évben autodidakta módon sajátították a projektmenedzsmenthez és pénzmenedzsmenthez szükséges tudást, de a cég növekedésével egy pontot túl már rájöttek, hogy külön embert kell alkalmazniuk bizonyos feladatkörökhöz. „Nagy szükségünk van arra, hogy ezeket a feladatokat szakemberek csinálják, akik analitikusan gondolkoznak. „Bizonyos dolgokba azért már beletanultunk, de nem akarunk ezekkel mélyebben foglalkozni.”

A csapat sok kreatív stúdiónál látta a hierarchikus felépítést, azonban ők nem szerettek volna ilyen céget.

„Mi a csapatban hiszünk, ahol mindenki saját magáért felel.”

Liviék a gyakornokokat is szeretik beledobni a mély vízbe és valós szituációkba rakni az újoncokat. „Azt szoktam nekik mondani, hogy itt van az ügyfél és melletted ülök majd, de alapvetően te fogod csinálni a folyamatot” – mondja Tomi. A csapat formatervezőjét, majd utólag beszállt társtulajdonosát, Kálmán Csabát szintén nem kávéfőzésre hívták be.

„Egy közös ismerősön keresztül találtuk meg egymást, egy kanapén beszélgettünk először és egy jó hangulatú beszélgetés után gyakornokként kezdtem az egyetem alatt” – meséli Csabi, akit szinte azonnal felkértek arra, hogy csinálja meg a cég weboldalát. „Marhára tetszett az egész helyzet és mivel én csináltam a weblapot, át is láttam az egészet. Már itt megfogott az a sokszínűség, amibe belecsöppentem, mert egyből változatos feladatokat kaptam a srácoktól. Nem sokára meg is kérdezték, hogy »figyi már, nem szeretnél normálisan hozzánk tartozni?« – mondja Csabi, aki így vált állandó munkatárssá, majd évek múlva, a munkatársi viszony elmélyülésével társtulajdonossá is.

A csapat időközben túlnőtte eredeti tevékenységét, a portfólió jelentősen megduzzadt. Létrehozták a noppa designt (a noppa egy finn szó, jelentése: dobókocka), mely összefogja a cég valamennyi projektjét. A PimpMyWall maradt, mint almárka és még mindig az egyik legfontosabb lábat jelenti a vállalkozás életében.

„Nekem a Share a kedvencem, de szeretem a Suhanj! Alapítvánnyal való együttműködést is” – meséli Lóci az emlékezetes munkáikról. A Share egy olyan közösségi kézműves sör, melynek megvásárlásával a csapat a teljes profitot jótékony célra fordítja.

Ilyen még nem volt Magyarországon: igyál és közben adakozol is

Livi a Ustream irodáját emeli ki, amit hónapokon át festettek és egész nyáron projektorral meg vödrökkel megpakolva bicikliztek ki a helyszínre. „Kár, hogy utána körülbelül egy évre rá elköltöztek.” Tomi szintén egy tiszavirágéletű projektre emlékszik vissza szívesen. A Yogomore fagyasztott joghurt bár dizájnját „cakkumpakk” ők csináltak: a névtől elkezdve, az arculaton és a boltokon át, az utolsó pohárig mindent ők terveztek meg. Abban mindannyian egyetértenek, hogy az egyik legmeglepőbb felkérés egy prospektus tervezése jelentette, ahol egy olyan csodalónak kellett volna guszta füzetet csinálni, amit fedeztetésre szántak. „Elkészült a katalógus, megvolt minden anyag, de a ló a hazaszállítás közbe elpusztult.”

Share arculat // fotó: noppa design

Share arculat // fotó: noppa design

A három fővel indult cégben jelenleg kilencen dolgoznak, de sok az állandó szabadúszó partner is, akikre szintén csapattagként tekintenek. A gócpont a Jurányi Házban található helyiség, amihez nagyon ragaszkodnak, az egyetlen baj, hogy a fizikai korlátok miatt elég szűkösen férnek el, ezért szinte minden nap van olyan munkatárs, aki home officeban dolgozik. A noppa egy évben körülbelül 40 projektet vállal, aminek a menedzselése sok időt elvon a kreatív munkától, így a csapat a folyamatos azon dolgozik, hogy elég idő jusson a megfelelő kommunikációra és a munkába is bele lehessen merülni. „A cél az, hogy ezt a számot húszra csökkentsük, de nyilván ilyenkor az árakon emelni kell. Évről évre van egy 20 százalékos növekedésünk, amit szeretnénk megtartani úgy, hogy közben hatékonyabbak vagyunk.”

Amiben erősödnének az egy pénzügyi szemléletű ember, aki fel tudja vázolni azt a stratégiát, ami hosszú távon szükséges ahhoz, hogy több legyen a bevétel és minél több szerelem-projektet tudjanak megvalósítani.

A csapat most saját szakállára épp egy számítógépes játék grafikai világát tervezi,és olyan komoly partnerrel is együtt dolgoznak, mint az Adidas. A srácokat a külföldi megrendelések sem kerülték el. Terveztek már prágai magánlakást és évek óta dolgoznak a britek világzenei expó megjelenésén. Megrendeléseik többsége céges megkeresés, de a mai napig szívesen vállalnak magánlakásokat is. „Dédelgetett terveink között van az is, hogy lakásokat újítunk fel, amiket aztán eladunk.”

Viacom falgrafika // fotó: noppa design

Viacom falgrafika // fotó: Boogee Photography

Galyatető falgrafika // fotó: noppa design

Galyatető falgrafika // fotó: Boogee Photography

Egyelőre elégedettek az eddig elért eredményekkel és szerencsésnek tartják magukat, mert eddig csak jó fej ügyfelekkel dolgoztak, akik hasonlóan gondolkoznak, mint ők. Ugyan a falgrafika ma már nem számít újdonságnak sőt, az év irodái között ma már elképzelhetetlen, hogy ne lenne egy olyan, aminek nincs a falán egy óriási grafika, nem tartanak a bővülő konkurenciától. Szerteágazó tevékenységük segít abban, hogy több lábon álljanak és hosszú távra terveznek.

 

Befektetett tőke: 0 forint + pár üveg lecsó

 

Árbevétel: 31 millió forint (2017)

Adózott eredmény: 566 ezer forint (2017)

 

Árbevétel: 42 millió forint (2018, becsült adat)

Adózott eredmény: 800 ezer forint (2018, becsült adat)

 

Borítókép: Sebestyén László

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő