Elsőre nemet mondtam a Tankcsapdára

Jó döntéseket nem mindig magától hoz az ember. Az első „ez nagyon ütne” reakció után azt gondoltam, hogy a Tankcsapda nem Forbes-címlap. Más a közönségünk, nem rezonálna az olvasókkal. Aztán, […]

Bővebben

share_borito_2

Ilyen még nem volt Magyarországon: igyál és közben adakozol is

Oszd meg!

Érzékeny vagy a társadalom problémáira, de lusta vagy utalni vagy felkutatni a megbízható alapítványokat? Sörözni viszont szoktál? Akkor neked való a Share: elég csak egy sört venned, a munkát a háttérben már elvégezték – és biztos, hogy az italod árának egy része jótékony célra megy. Van alkoholmentes is.

„Tavaly januárban Berlinben bementem egy kocsmába kérdeztem a csapost, milyen söreik vannak. Ötféle volt, mindegyik két euró, egyiket sem ismertem.  Mondta, hogy várjál már, az egyik az egy új sör, ő sem ismeri, valami sozial bier. Hazajöttem, és azonnal megkerestem a srácokat, hogy ezt csináljuk meg itthon, mert ez kell” – meséli Alvégi Lóci, a Share alapítója, honnan jött az ötlet, hogy Magyarországon is elindítsanak egy sörmárkát, ami jó célokat szolgál: adakozni lehet vele.

A srácok hárman vannak, nagyon régi barátok, nem erre a projektre álltak össze. Lóci  két társával designstúdiót vezet, Ádám István a főiskola alatt a Fészek művészklubban dolgozott pultosként, majd üzletvezetőként, így jobban rálát a vendéglátásra, most pedig merchandise-okkal foglalkozó cége van. Káldi Marci is családi cégben dolgozik, nővérével viszi az Imagine Budapestet, a Share-ben ő foglalkozik a számokkal. „Kiegészítő területekkel foglalkozunk, úgy nézett ki, hogy mi össze tudunk hozni egy sörmárkát. És úgy tűnik, hogy sikerül” – mondja Alvégi Lóci.

share2

Balra: Alvégi Lóci, középen: Káldi Marci, jobbra: Ádám István

Alkoholmentes kézműves sörük is van

Elsőre talán furcsán hangzik, hogy alkohollal próbálnak adományozni, de az ötlet már több helyen működik a világon. „Senkit nem buzdítunk arra, hogy fogyasszon több alkoholt, sőt, a harmadik sört már ne igya meg, és ha vezet, ne igyon alkoholt” – mondja Lóci. Az a céljuk, hogy ha valaki úgyis bemegy egy kocsmába, akkor inkább a Share-t igya. Emellett a profit harmadát alkoholfüggőséggel foglalkozó szervezeteknek adják, és kampányokat is szerveznek majd a tudatos alkoholfogyasztásért.

Sőt, már meglévő két sörük közül az egyik alkoholmentes, pont azért, hogy ne kelljen feltétlenül alkoholt inni az adományozáshoz: egy kézműves, citromos barna sör. A másik szintén kézműves, viszont átlagos áru Pils típusú sör: szeretnék, ha a kocsmák választékában bekerülhetne másodiknak mondjuk a házi sörök mellé.

Egy évig keresték a megfelelő ár-érték arányú, tömegesen gyártható sört, végül Kovács László felvidéki sörmester Ikkona Sörfőzdéjével állapodtak meg. A Share szeptemberben indult, a Fenntarthatósági Napon árulták először, egyelőre nagyjából tíz helyen kapható, de folyamatosan tárgyalnak a kocsmákkal és webshop indítása is tervben van.

Hogy lesz a sörözésből adomány?

A Share a befolyó pénzeket hat területen osztja el:

  1. Alkoholizmus, függőség
  2. Kultúra, művészet
  3. Sport, egészségügy
  4. Tudomány, oktatás
  5. Környezetvédelem
  6. Szociális ügyek és jogvédelem

Mindegyik területnek felkérnek egy nagykövetet, aki ajánl tíz szervezetet, majd a gyűjtésnek határt szabnak (az első adományé, amit a tervek szerint karácsonykor adnak át, 100 ezer forint), amikor az összejött, mennek a következő terület rangsorban első szervezetére.  Külső, civil területen szakértő céget kértek fel, jószaktanácsával segítse a szervezeteket abban, hogy a lehető legjobb helyre menjen a pénz: a Share-nél azt szeretnék, ha nem projektalapon kellene pénzt adniuk – ami a szervezeteknek túl sok erőforrás, pályázatokat kell írni – hanem bármire elkölthetnék, akár telefonszámlákra, bérekre vagy éppen fogkefékre gyerekeknek.

Azt egyelőre nem tudják pontosan megmondani, egyetlen sör megvásárlásából mennyi megy majd adománynak:

  • a piaci viszonyoktól függően a kocsmában kb. 300-600 forint lesz a Share söre (a kocsmáknak saját költségeiket is fedezniük kell);
  • a kocsmák árrését leszámítva az ár fele a lefőzés;
  • a maradék a szállítás, adózás, a márkázás költségei (a Share cégként működik, költségeik vannak, pl. címke, promóció, rendezvényekre kitelepülés) és a jótékonykodás;
  • azaz eladott sörönként nagyjából 20-150 forint mehet tisztán adományozásra.

Marci szerint, ha már 80-100 kocsmában kaphatóak lesznek, és jövő nyáron fesztiválokra is eljutnak, ahol buszból maguk árulják a söreiket, fenntartható lesz az üzlet, rendszeresen összegyűlik majd elég adomány, amit kioszthatnak.  „A sörüzletág ma Magyarországon 150 milliárdos piac. Folyamatosan fejlődik, 94 százaléka nagy gyártók kezében van, a távlati cél az, hogy ebből szemmel látható százalékot kihasítsunk, és jótékony célokra használjunk. Forrást akarunk teremteni a társadalomnak hasznos tevékenységet végző szervezeteknek” – mondja Ádám István.

Jócselekedet-automatát építenek

A berlini példán kívül Európában nem sok példát találtak adományozós sörökre, az USA-ban valamivel többet  – egyébként az egész kezdeményezés innen indult –, viszont azok jellemzően egy téma köré szerveződnek – például veteránok segítése – és ezt a márkájukba is beemelik, míg a Share általánosan gondolkodik. „A magyar piac és civilszféra méretében kezelhető egyként. Főleg a civilszféra támogatottsága és a sörfogyasztás aránya alapján lehet annyi pénzt csinálni a sörből, hogy az komoly érték” – mondja Lóci. Emellett a magyar vásárlóerő a németnél sokkal kisebb, és más a támogatás kultúrája, ahogy a jogszabályi keretek is, így kicsit az itteni piacra kellett szabni az egész társadalmi sör témát.

share1

Célközönségük az a 25 és 40 közötti fiatal, aki nyűglődik az ingatlanhiteltől, ezért nem tud nagyon nagy összeget utalni alapítványoknak, de eljár sörözni, szórakozni, és szociálisan érzékeny. „Az az ember, akinek fantasztikus eszköz az, hogy sör vásárlásával tud támogatni és jó fej lenni” – foglalja össze a lényeget Lóci. A srácok szerint általában nem az adományozási kedvvel van probléma, csak meg kell találni a megfelelő módját. Márpedig, ha valaki vesz egy sört, azzal már jót tehet, nem kell pénzt utalni senkinek, nem kell utánajárni, ki kapja meg, de minden fent lesz a honlapon, ha mégis utánanéznél. „Jócselekedet-automatát szeretnék építeni, hogy ne kelljen mindennap jót cselekedni, működjön magától” – foglalta össze Marci.

Jótékony SHARE Kft.

TULAJDONOSOK: Alvégi Lóci, Ádám István, Káldi Márton
ALAPÍTÁS ÉVE: 2015
BEFEKTETETT ÖSSZEG: Eddig ~500.000 Ft + a cég törzstőkéje
ÁRBEVÉTEL: 2015: 0 Ft, 2016: Még nincs adat
ADÓZOTT EREDMÉNY 2015: 0 Ft, 2016: Még nincs adat

Ezeket láttad?
Címkefelhő