A Nyugati aluljáróban régóta feltűnő égszínkék alapon virít a szöveg: Empanada story. A történet félbeszakadt.
Hátrányos helyzetű térségeknek szánt uniós pénzből nyitott pékséget a pesti Belvárosban az Empanada Story. A mögötte álló Empanada Europe Kft. a Hiventures programjának egyik legnagyobb nyertese lett 2021 nyarán – írja a G7. A lehető legmagasabb összeget, 500 millió forintot kapták meg éppen a koronavírus-járvány magyarországi enyhülése idején. Ezért cserébe a magyar állam 40 százalékos részesedést szerzett az üzletben.
A név onnan lehet ismerős, hogy sokáig Budapest egyik legfeltűnőbb helyén, a Nyugati tér aluljárójában volt a pékségük. 2019-ben először a Nagymező utcában kezdték az üzletet, ennek bezárása után költöztek át az egykori Burger King helyére.
A pékség ötletgazdája Nagy Miklós, aki Argentínában nőtt fel, szüleivel 15 éves korában költöztek Budapestre. Egy Budapesten élő argentin vállalkozóval közösen indították el az Empanada Europe kft-t. A töltött sütemények készítéséhez egy 300 ezer euróba (akkori árfolyamon 100 millió forintba) kerülő gépet vásároltak. 2019-ben még az volt az alapító terve, hogy több üzletet nyitna Bécsben és Berlinben.
Végül a Nyugati aluljáróig jutottak, de a tavaly augusztusban átadott Empanada Story január 2-án bezárt. A cég tavaly 182 milliós bevétel termelt, és 170 milliós veszteséggel zárt.
Nem arra költötték, amire szánták
Az uniós befektetési program eredeti lényege az volt, hogy hátrányos helyzetű régiókban induló vállalkozásokba fektethet be a Hiventures. Az Empanada story mögött álló vállalkozás Heves megyébe, Kerecsendre volt bejelentve, így kaphatta meg a félmilliárdos támogatást. A pénzt elsősorban technológiailag innovatív, kutatás-fejlesztéssel foglalkozó vállalkozásoknak szánta az Európai Unió, mire a Hiventures azt írta, a fast- és street food piacon nagy szükség van az új, egyedi termékekre.
A lap hiába kereste a Magyar Fejlesztési Bankot, a Hiventurest és az egykori pékség vezetőit, nem kaptak választ.