Ezt a kérdést tettem fel Susan Kosti médiaművésznek, amikor megmutattam neki a következő képeket. Zsuzsó, munkái során, lépten nyomon találkozik a mesterséges intelligenciával, így nem csoda, hogy kevesebb mint fél perc alatt az összes helyes választ tudta. Az AI és a művészet kapcsolatáról beszélgettünk.
Te kitalálod melyiket készítette ember és melyiket AI?
1. Fiatal lány az utcán
2. Kalózhajó
3. Disztópikus panelrengeteg
4. Téli táj, valahol távol-keleten
Válaszok a cikk végén.
Susan Kosti (Zsuzsó): Az összes jó lett?
Forbes: Igen. Miket figyeltél meg a képeken? Mi alapján döntöttél?
Látni lehet a vonalakon, a perspektíván. A mesterséges intelligencia több százezer, néha több millió képből dolgozik, ezeket különböző klaszterekbe rendezi, különböző koordinátarendszereken keresztül. Mi ugye három dimenzióban látunk, az AI generálta képeket, pont ez a sokszáz dimenzió bukja ezt. Ez egy adathalmazt, amit a mesterséges intelligencia fordít le egy általunk is felfogható háromdimenziós képpé. Először egy ködtérképet készít a sok képből, majd azt konkretizálja.
Ez azért izgalmas, mert az eddigi berögzült sémákat teljesen felborítja. Lehet, hogy egyszer majd az így készült képeket már nem is tudjuk felfogni, pedig van értelme, és van jelentősége, értéke, csak lehet, hogy nem nekünk. Ez egy ilyen folyamat: az ember tervez, aztán amit megtervezett, az is tervez. Ez most hova megy? Tudjuk-e tartani vele a kapcsolatot?
A művésznek mi a feladata egy ilyen képgeneratív alkotási folyamatban? Miben különbözik egy profit művész által generált AI kép egy laikusétól?
Meglepő lehet, de nem csak a prompt. Most már képeket is tudsz adni hozzá, a saját stílusodat AI-on keresztül. Készíthetsz saját modelleket is CNN (Convolutional Neural Networks) tréninggel. A művész az, aki irányít. Ahogyan az absztrakt művészetben, úgy a generatív művészetben is két dolog számít.
Az első a művészi szándék: egy koncepciót kell megalkotni, lehet ez személyes történet, emberi jogi kérdés vagy a környezeti válság, de kell egy művészi szándék, ami megmutat valami aktuálisat. Vissza tudnék kérdezni. Neked miért van szándékod? Miért van szándéka egy embernek? Mi a szándéknak az alapja? Bemutatni valamit, de miért, hogy informáld őket? Miért akarod informálni embereket? Miért akarod formálni őket? Én szeretném azt, hogyha együtt nőnénk, hogy minél több ember gondolkozzon azokon a témákon, amin én, hogy aztán minél több emberrel tudjak kapcsolódni.
Ez az alap kérdés. Miért csinálunk bármit? És mindig arra jutok, hogy azért, hogy megértessem magamat az emberekkel, hogy együtt legyünk, hogy kapcsolódjunk.
A második a kontextus: hol jelenik meg, ki mutatja be, ki fogja megvenni? Vannak különböző rosták, utak, amin végig kell haladnia egy műalkotásnak. Az első ilyen AI képet 2018-ban több mint négyszázezer dollárért adták el (Edmond De Belamy). Annak például a története volt nagyon érdekes, mert első. Minden műalkotás egy nagy közös történet része, az alkotások és az alkotók kapcsolódnak egymással és úgy halad az egész sztori előre.
Ezek a szempontok szerinted csak emberre vonatkozhatnak vagy a mesterséges intelligencia képes lehet egyszer saját szándékra, saját kontextusra? Végső soron, veszélyeztetheti a művészek egzisztenciáját?
A kérdés legvégül az, hogy mitől vagyunk emberek, hogy miért jönnek ezek az ingerek, miért akarunk csinálni ilyen dolgokat. Az a kérdés, hogy az AI-nak van-e ilyen, hogy valaha létre fog-e jönni a szándék, az akarat benne. Programozható-e akár, hogy létrejöjjön. Az ember evolúciósan minél gyorsabban szeretne megszerezni magának dolgokat, minél gyorsabban, minél effektívebben szeretne végezni a feladataival. Jelenleg az AI az ember evolúciójának a része, ezt a korlátot kellene átugrania, saját evolúciót indítania.
De az ember is egy nagyobb folyamat része. Az univerzum a kreativitás és a technológia segítségével folyamatosan újratervezi magát, így adott a kérdés, amikor mi tervezünk valamit, akkor valójában terveztünk valamit?
Ha az AI tervezi meg a jövőt, akkor történik bármi? Miért is ne?
Ahogyan én látom ez már történik, még ha nem is történt meg konkrétan az, hogy ő tervez saját maga által, saját célját követve. De már csak idő kérdése, hogy eljussunk arra a pontra is. Egy olyan időszakban vagyunk szerintem, amikor az emberek félnek, ami valahol jogos, mert elmehet az AI egy rosszabb irányba is, de minden esélye megvan, hogy jól használjuk. A művészet nagyon fontos ebből a szempontból, mert lehetőséget nyújt arra, hogy megismerjük ezt az új technológiát, az interakciókon keresztül jobban megértsük a működését. Ha ezt megértjük, biztosan máshogy fogunk hozzáállni az egész kérdéshez.
Zsuzsó életéről és munkáiról készített cikkünk ezen a linken olvasható.
Válaszok:
- Fiatal lány az utcán: felső ember, alsó AI
- Kalózhajó: felső ember, alsó AI
- Disztópikus panelrengeteg: felső ember, alsó AI
- Téli táj, valahol távol-keleten: felső AI, alsó ember
A borítóképet a Google DeepMind mesterséges intelligencia készítette.