2015-ben 110 repülőt vettek, most még többet. Óriási üzletet kötött az Airbus.
Elképesztő üzletet kötött az Airbus, az iparág történetének legnagyobb megrendelése érkezett a repülőgépgyártóhoz, az amerikai Indigo Partners légiipari befektetési társaság összesen 430 repülőgépet vásárolt, a csomag ára listaáron 49,5 milliárd dollár (a nagy megrendelők jelentős kedvezményt kapnak általában) – írja a BBC.
A gigamegrendelésből 146 repülő esik a magyar alapítású Wizz Air diszkontlégitársaságra (az Indigo a Wizz egyik befektetője). Ez azt jelenti, hogy
arányosan – és szintén listaáron – nagyjából 17 milliárd dollárnyi beszerzés jut a Wizz Air-re, ez közel 4500 milliárd forintnak felel meg. Csak hogy kontextusba helyezzük, ez a magyar államadósság 17 százalékának felel meg.
A Wizz flottája jelenleg nem éri el a 100 gépet, de 2015-ben már kötöttek egy nagyobb üzletet az Airbusszal, akkor 110 gépmadarat vásároltak – a flotta így az iparági átlag felett fog bővülni a következő években, de sok gépet le is cserélnek az új repülők érkezésével. A most vásárolt A320neo típusú gépekből az első darabok 2022-ben állhatnak forgalomba a Wizz-nél, a legtöbb új gép majd 2025-ben és egy évvel később érkezik.
A bővüléssel a Wizz tovább erősíti pozícióit Európában és megkezdheti a terjeszkedést a kontinensen kívülre is.
A most vásárolt több mint 400 repülőből jut az amerikai Frontier, a mexikói Volaris és a chilei JetSmart légitársaságnak is.
A Wizz Air alapító-vezérigazgatója a novemberi Forbesnak adott nagyinterjút, ebben beszélt arról is, hogy az egész iparágat érintő probléma, hogy nemcsak pilótából van hiány (ez okozott tömeges járattörlést a Ryanairnél), hanem hajtóműből és repülőgépből is hiány van a piacon. A Wizz-ben is érdekelt Indigo Partners a legnagyobb megrendelője lett az Airbusnak a mostani üzlettel.
A borítóképen Váradi József, a Wizz Air alapító-vezérigazgatója. Fotó: The Orbital Strangers Project.