Anyja kommunista volt, aki dolgozott a Balenciagának is, apja köztársaságpárti tábornok, akit lelőttek. A baszk divattervező meghökkentő húzásokkal forgatta fel a párizsi divatot és hozott létre maradandót a parfümpiacon is.
88 éves korában a franciaországi Portsallban elhunyt Francisco Rabaneda Cuervo baszk divattervező, közismert nevén Paco Rabanne – erősítette meg közleményében a spanyol Puig csoport, a márka tulajdonosa. Halálának okait egyelőre nem hozták nyilvánosságra.
A divattervező, aki 1934. február 18-án született Pasaiában (Gipuzkoa), textilkollekcióiról és parfümmárkájáról volt ismert.
„Mélyen elszomorít Paco Rabanne halála. Puig és Paco Rabanne története az 1960-as évek végén kezdődött a Calandre parfüm bevezetésével, amelyet nem sokkal azután alkottak meg, hogy a tervező 12 viselhetetlen ruhát dobott piacra kortárs anyagokból. Nagyszerű személyisége egyedi esztétikáján keresztül közvetítette a divatvilágról alkotott merész, forradalmi és provokatív elképzeléseit. Őszinte részvétem a családjának és mindazoknak, akik ismerték” – mondta Marc Puig, a csoport vezérigazgatója.
Micsoda család
Rabanne édesapja Francisco Rabaneda Postigo volt, egy köztársasághoz hű andalúziai tábornok, akit 1937-ben lőttek le Santoñában. Édesanyja baszk származású volt és a Spanyol Kommunista Párt (PCE) vezetőségének tagja. Rabanne csak ötéves korában költözött családjával Franciaországba.
Miután Párizsban letelepedett, építészetet tanult az Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts-on. Hamar megismerkedett a divat világával, mivel édesanyja a divattervező Balenciaga műtermében dolgozott San Sebastiánban.
Út a divatvilág tetejére
Rabanne eleinte olyan divatcégek számára tervezett kiegészítőket, mint a Givenchy, a Balenciaga és a Dior.
1963-ban mutatta be első öltönykollekcióját, amelyben olyan anyagokat kevert, mint a műanyag, a papír és az alumínium.
Ettől kezdve birodalmat hozott létre a divat világában, az haute couture-tól kezdve a ruhákon és parfümökön át a dísztárgyakig. Márkája 1986-ban vált a spanyol Puig csoport részévé, de már 1969 óta dolgoztak együtt a parfüm üzletágban, olyan parfümökkel, mint a Paco Rabannepour Homme és a 1 Million.
A tervező és a divat- és szépségipari vállalat közötti szövetség azután jött létre, hogy Antonio és Mariano Puig, a családi vállalkozás második generációjának tagjai meglátogatták Rabanne-t a francia fővárosban, a Folies Bergère közelében található irodájában. Jól jövedelmező és tartós szövetséget kötöttek egy olyan tervezővel, aki képes volt a szenvedélyt és a fiatalos lázadást sikeres illatokká alakítani.
Rabanne 1999-ben jelentette be, hogy elhagyja a divatszakmát. Különc volt és voltak furcsa dolgai. Nostradamus jóslatainak sajátos értelmezése nyomán jutott arra a következtetésre, hogy az orosz MIR űrállomás 1999. augusztus 11-én fog lezuhanni a francia főváros fölött (természetesen nem így lett).
Rabanne igazi lázadó volt, forradalmi gondolkodó a divatban. „Ki más tudta volna rávenni a párizsi nőket, hogy műanyagből és fémből készül ruhákért tolongjanak?” – teszi fel búcsúztatásában a kérdést, José Manuel Albesa, a Piug csoport divatrészlegének vezetője.