A Kraft Heinz vezérigazgatója, Miguel Patricio szerint az élelmiszerek drágulása elkerülhetetlen, ők már el is kezdték megemelni a termékek árait.
„A vásárlóknak hozzá kell szokniuk a magasabb élelmiszerárakhoz” – mondta a BBC-nek a Kraft Heinz vezére. Hozzátette, mindenhol árat emelnek, ahol csak szükséges. Az Egyesült Államokban, ami a cég egyik legnagyobb piacának számít, már dupla annyit kérnek el egy-egy termékért, mint korábban.
Sok minden vezetett a dráguláshoz
A globális élelmiszerpiacon tíz éve nem látott csúcsot döntenek a gabonafélék és a növényi olajok költségei és árai, állítja az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete.
A koronavírus járvány idején sok országban visszaesett a nyersanyagok termelése a vírus elleni intézkedéseknek, a korlátozott felvevőpiacnak és a szállítás fokozott ellenőrzésének köszönhetően.
Mire a gazdaságok újraindították a termelést, már nem tudtak lépést tartani a megnövekedett kereslettel, ez pedig szintén áremelkedéshez vezetett. A magasabb bérek és a növekvő energiaárak szintén emelték a gyártók terheit.
Tíz éve nem drágultak annyira az élelmiszerek, mint most
A Heinz vezérigazgatója szerint ezek a tényezők mind hozzájárultak a globális dráguláshoz. Különösen igaz ez az Egyesült Királyság piacára, ahol az országnak még a teherautósofőrök hiányával is szembe kell néznie. Az USA-ban leginkább a logisztikai költségek növekedtek meg jelentősen, de problémát okoz a gazdaság bizonyos területein fellépő munkaerőhiány is.
A Heinz főnöke szerint az embereknek meg kell érteniük, hogy miközben a világ népessége nő, a termőföldek csökkennek, és a jelenség melegágya a drágulásnak. Ugyanakkor úgy látja, hogy a gazdálkodás hatékonyságát fejlesztő technológiák még javíthatnak a helyzeten.
Elfogytak a kamionosok Angliában, csak a beállásért 400 ezer forintot adnak
Ki fizeti ezt meg?
Porticio szerint az sem fair, ha minden költségnövekedést a fogyasztókra hárítanak, a vállalatoknak is el kell viselniük a költségek emelkedésének velejáróit. Szerinte az iparágon és a vállalatokon múlik, hogy minimalizálni tudják az áremelés szintjét.
Kona Hague, az ED&F Man (a világ egyik vezető vállalata különböző mezőgazdasági termékek kereskedelmében és forgalmazásában) cég vezetője már jóval realistább. A BBC-nek elmondta, hogy az olyan nagy élelmiszergyártók, mint a Kraft Heinz, a Nestle, vagy a Pepsi nagy valószínűséggel a fogyasztókra hárítják a dráguló költségeket.
A szűkös aratás a világ egyik legnagyobb mezőgazdasági exportőrjének számító Brazíliában, az oroszországi aszályok, a kínai készletek felhalmozása mind dráguló műtrágyát, energiát, és szállítási költségeket okoznak.
Legyen szó kukoricáról, cukorról, kávéról, szójababról, pálmaolajról, az alapvető élelmiszerek folyamatosan drágulnak.
A Lidl megelőzte a Tescót
Mivel az élelmiszergyártókat ez egyaránt érinti, ezért Hague szerint mindegyik szereplő hasonló mértékben fog a jövőben árat emelni. Mindenki emel, és azt látszik, hogy a vevők ennek ellenére maradnak, így senki sem akar lemaradni.
Átalakuló fogyasztói szokások
Ugyanakkor a Heinz vezére pozitív hatást is tud mondani a járvány kapcsán: igaz, hogy a költségek emelkedtek, de a Heinz még így is tudta növelni bizonyos márkái eladásait.
Az ok egyszerű: a karantén alatt az emberek sokkal többet főztek, mint korábban.
A Heinz teljes értékesítése 1,6 százalékkal 13 milliárd dollárra nőtt az idei év első felében, ami a 2019-es, világjárvány előtti időszakhoz képest még úgyis lenyűgöző, hogy egy enyhe lassulás azért beállt az értékesítésben.
Folyamatosan építik le az ázsiai gyártást a divatcégek – így írta át a covid egy teljes iparág stratégiáját
A társaság épp szervezetátalakításon megy át, ami régi márkák eladását, és újak felvásárlását is jelenti. Szűkül a fókusz, nőnek az innovációra és a marketingre kiadott kiadásaik. Ezenfelül jelentős összegeket költenek arra is, hogy fejlesszék a csomagolásokat, és elérjék a műanyaghulladék csökkentésére vonatkozó célokat.
Kiemelt kép: Charisse Kenio