Decemberben jelent meg a korábban a kormány által már bejelentett elektromosautó-pályázat hivatalos kiírása. A következőkben összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat a pályázattal kapcsolatban és megvizsgáljuk, hogy adott pályázati kategóriában milyen járműveket vásárolhatnak az arra alkalmas vállalkozások.
Februártól megjelenik az új, vállalkozásoknak szóló tisztán elektromos új autók beszerzését támogató tender. Nézzük először a technikai részleteket!
A jogosultak köre
- az olyan belföldi székhellyel vagy fiókteleppel rendelkező gazdasági társaságok,
- szövetkezetek,
- egyéni cégek vagy egyéni vállalkozók,
- akik gazdasági tevékenységüket 2021 vége előtt jegyezték be
- és tevékenységi körükben nem szerepel a gépjármű kölcsönzés- vagy értékesítés.
- A beszerzett jármű bekerülési értéke nem lehet magasabb, mint a vállalkozás előző lezárt üzleti évének nettó árbevétele.
A pályázat a beszerezhető autók számát a foglalkoztatottak arányában határozza meg.
- 9 fő foglalkoztatott mellett 1,
- 10-49 főig 5,
- 50-249 alkalmazott esetén 10,
- 250 főtől maximum 16 autó beszerzéséhez kapcsolódó támogatást lehet lehívni.
Az igényelhető támogatási összeg járművenként 2,8 és 4 millió forint között mozog, a gépjárműbeszerzés darabszámmal kapcsolatos felső korlátjával így a maximális igénybevehető támogatási összeg 64 millió forint. A teljes keretösszeg 30 milliárd forint: 10,8 milliárd forint áll rendelkezésre Budapesti székhellyel vagy fiókteleppel rendelkező vállalkozások számára, 19,2 pedig a egyéb régiókban található
Amit eddig tudunk
A támogatás mértékét több dimenzió határozza meg. Függ a jármű kategóriájától (személyautó, kisteherautó, kisbusz), az autó bruttó akkumulátor-kapacitásától, de maximalizálják az adott kilowattóra kapacitáshoz kapcsolódóan elszámolható nettó költséget is. A támogatás vissza nem térítendő, de a beszerzés után, utólag folyósítják.
Az alábbi táblázat jól összefoglalja a különböző kategóriákat és a kapcsolódó támogatási összegeket:
A támogatásra február 5-től lehet pályázni a www.palyazat.gov.hu oldalon elektronikus úton. A nyertes pályázóknak maximum 20 hónapjuk áll rendelkezésre a járműbeszerzéshez, legkésőbb 2026. április 30-ig. Ez azt is jelenti, hogy a lízingkonstrukcióban vásárolt autóknak is a fenti korlátokhoz kellene igazodnia futamidőben, tehát a támogatással vásárolt autót 20 hónapon belül, de legkésőbb 2026. április 30-ig az igénylő vállalkozás nevén kell forgalomba helyezni. (A pályázat teljes feltételrendszeréről a Villanyautósok.hu ír bővebben.)
Sok a bizonytalanság, de van egy trükk
A pályázatot nem fogadta egyöntetű lelkesedés az elektromos autók iránt fogékony vállalkozók körében. Többen kifogásolták a konstrukcióban az utófinanszírozást, valamint a 20 hónapos megvalósítási periódust, mert így a legtöbb, a piacon jelenleg megtalálható, dobozos lízingkonstrukció kiesik.
Nem egyértelmű az sem, hogy a támogatást pontosan mikor fizeti ki az állam, hitel- vagy lízing-konstrukciók esetén is csak a teljes tulajdonba kerüléskor vagy az adásvételkor, illetve az sem világos, hogy a maximális támogatás a maximális nettó elszámoltatható költséghez köthető, vagy a kilowattóra feltétel teljesülése elégséges, vagy esetleg a kilowattóra és az előző kategória maximális értékhatára felett már érvényesíthető a maximális támogatási összeg.
Emiatt sokan azt javasolják az ezzel foglalkozó fórumokon a támogatás helyett az új elektromos autó beszerzésén gondolkozó vállalkozásoknak, hogy
nyílt végű pénzügyi lízing keretében tegyék meg azt, mert úgy az áfavisszaigényelhetőség és a törlesztőrészletek elszámolhatósága sokkal inkább érvényesül, mint a támogatás jelenlegi keretrendszerében.
Megéri-e Teslát venni?
Noha sok fontos részlet nem tisztázott a folyósítás kapcsán, az eddig megadott peremfeltételek alapján már szét tudtunk nézni a piacon, mely autók esnek a támogatható kategóriába. Az alábbi gyűjtés a személygépjárművekre koncentrál, a jelenlegi hazai alapmodell listaárak nettó árán számolva. (Ugyanakkor a támogatás elszámolhatósága körüli bizonytalanságok miatt annak összegével egyelőre nem tudunk kalkulálni.)
Minden kategórián belül felállítottunk egy sorrendiséget az alapján, hogy az adott gépjármű ára és az ún. WLTP fogyasztási mutatója hogyan aránylik egymáshoz (a Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure a könnyű járművek nemzetközileg összehangolt vizsgálati eljárása). Ahol volt erre vonatkozó adat, ott a WLTP-TEH mutatót használtuk.
Így a 41 kilowattóra és maximum nettó 11,5 millió forint alatti kategóriában az új autók között a következő gépkocsik jöhetnek számításba:
- Dacia Spring.
- WLTP hatótáv: 230 km,
- Nettó vételár: 7,7 millió forint
- Nissan Leaf.
- WLTP hatótáv: 270 km,
- Nettó vételár: 10,3 millió forint
- Mini Cooper E.
- WLTP hatótáv: 234 km,
- Nettó vételár: 9,9 millió forint
- Fiat 500 E.
- WLTP hatótáv: 180 km,
- Nettó vételár: 10,6 millió forint
A 41 és 59 kilowattóra közötti intervallumban már sokkal bővebb a választék, 14 millió forintos nettó értékhatárig gyűjtésünk szerint 15 autó van a piacon és az alábbi 5 autó éri meg a legjobban hatótáv és ár alapján:
- Volvo EX30 Single Motor.
- WLTP hatótáv: 480 km,
- Nettó vételár: 11,4 millió forint
- Citroen e-C4 X.
- WLTP hatótáv: 418 km,
- Nettó vételár: 12,1 millió forint
- Mini Cooper SE.
- WLTP hatótáv: 377 km,
- Nettó vételár: 11,7 millió forint
- Volkswagen ID.3.
- WLTP hatótáv: 429 km,
- Nettó vételár: 13,7 millió forint
- Hyundai Kona Electric 48 kWh.
- WLTP hatótáv: 377 km,
- Nettó vételár: 12 millió forint
Az 59 kilowattóra feletti kategóriában már 39 autó szerepel, van köztük olyan, aminek a nettó ára még 14 millió forint alá is beesik, de a legjobb 5 ár-hatótáv arányban csak a 14 millió forintos árszint feletti autókat szerepeltetjük.
- BYD SEAL 82.5 kWh RWD Design.
- WLTP hatótáv: 570 km,
- Nettó vételár: 14,3 millió forint
- Ford Mustang Mach-E SR RWD.
- WLTP hatótáv: 600 km,
- Nettó vételár: 15,7 millió forint
- Tesla Model 3 Long Range Dual Motor.
- WLTP hatótáv: 629 km,
- Nettó vételár: 16,8 millió forint
- Volkswagen ID.4.
- WLTP hatótáv: 550 km,
- Nettó vételár: 15,8 millió forint
- Cupra Born 77 kWh.
- WLTP hatótáv: 492 km,
- Nettó vételár: 14,6 millió forint
Fontos megjegyezni, hogy az ár-érték arány egy szubjektív tényező, a cikk írása közben elsősorban az egy töltéssel megtehető távot tekintettük mérvadónak, ezért használtuk a WLTP-hatótáv mutatót. A mutatót azonban érdemes fenntartásokkal kezelni, jelentős eltérések lehetnek a valós, hétköznapi használat során elérhető menetteljesítmény és a WLTP teljesítmény között.
Például az elektromos autós berkekben a Tesla Model 3 Long Range hatótávját emelik ki mint a valós távmegtétel királyát, és a sztenderdizált mutatók alapján is a Tesla Model 3 menetteljesítménye a legjobb. Viszont a Teslák felszereltsége és kialakítása sokak számára túl minimalista lehet. Arról nem is beszélve, hogy a fenntartási- és szervízköltségük magas. Csakhogy itt jönnek képbe olyan egyéb szubjektív faktorok, amik a tényleges ár-érték arányt meghatározzák egy vásárlói döntéshozatal során. Az autóvásárlás sokszor nemcsak egy egyszerű fogyasztói döntés, hanem a státusszal és egyéb, szentimentális értékekkel kapcsolatos faktorok is közrejátszanak a döntés meghozatalában.
A pályázati kiírás bizonytalanságai és nehezen értelmezhető részletei mellett is hasznos kezdeményezés a hazai vállalkozások elektromobilitásának támogatása. Az EU 2035-ig tervezi kivezetni az új robbanómotoros autók eladását a tagországokban.
Ha a támogatásra nagy lesz a kereslet, könnyen lehet, hogy az így vásárolt, népszerű autókat a kereskedők a támogatás felső nettó elszámolhatóköltség-határa felé közelítően árazzak majd be. A nagycsaládosok számára indított támogatási programnál már a 2,5 milliós támogatás is elég volt hozzá, hogy alaposan felhúzza az árakat.