Keresztbe tehet az elektromos autók elterjedésének, ha az akkumulátorgyártás nem tud lépést tartani az igényekkel. Az orosz-ukrán háború és az emelkedő nyersanyagköltségek rávilágítottak az akkumulátorok piacának kockázataira.
Nyersanyaghiány veszélyeztetheti az elektromos járművek elterjedését – derült ki a Roland Berger tanácsadó cég Forbes.hu-hoz eljuttatott közleményéből. A német vállalat a lítium-ion akkumulátorok piacáról készített kutatást, ami az elektromos járművek kulcsfontosságú alkatrésze.
Folyamatosan növekszik az érdeklődés az akkumulátoros elektromos járművek iránt. Bár az elektromos autók 2021-ben a globális személygépkocsi-eladások mindössze 4 százalékát tették ki, ez az arány 2030-ra várhatóan 30 százalék fölé emelkedik. Az erőteljesen növekvő kereslettel azonban nem biztos, hogy lépést tud tartani az akkumulátorok ellátási lánca, különösen a nyersanyagok elérhetősége lehet a szűk keresztmetszet.
“A megnövekedett nyersanyagköltségek már az elmúlt hónapokban is jelentősen megdrágították az EV-akkumulátorok gyártását, az ukrajnai háború pedig csak tovább súlyosbítja a helyzetet. Ez ugyan nem fogja megállítani az elektromos járművek növekedésének trendjét, de lelassíthatja azt” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.
A Roland Berger szerint a lítium-ion akkumulátorok globális piaca 2030-ig várhatóan évente 30 százalékkal nő, ami komoly kihívásokat jelent az akkumulátor-ellátási láncoknak. A legkritikusabb tényező
- a kobalt- és nikkelszulfátoktól,
- valamint a lítiumtól való függőség.
Ezek az anyagok az akkumulátorcsomagok teljes költségének mintegy negyedét teszik ki.
Az akkumulátorok ellátási láncát ezen kívül geopolitikai kockázatok is fenyegetik, például a lítium kitermelése és feldolgozása néhány országra koncentrálódik. De a nikkel mintegy tizede Oroszországból származik, így az ukrajnai háború kitörése masszív ár-reakciókhoz vezetett az árupiacokon.
Nem elhanyagolhatóak a környezeti kockázatok sem, mivel a lítium kitermelése nagy mennyiségű vizet használ fel, és egyes gyártási folyamatok jelentős CO2-t bocsátanak ki.
Az akkumulátorhiány megelőzése érdekében a gyártóknak egyre nagyobb szerepet kellene vállalniuk az ellátási lánc minden területén – vélik a tanulmány szerzői. Például az autógyártó üzemek fokozhatnák jelenlétüket a nyersanyagok bányászatában is.