A pandémia miatt sok cég kényszerült tömeges leépítésre, és ha már amúgy is mindenki Zoom-on lógott, egyre több cégvezető gondolta jó ötletnek, ha a kellemetlen döntéseket egy gyors, egyoldalú videóhívásban jelenti be. A Better.com 900 embert tett lapátra karácsony előtt, de korábban az Uber vagy a Bird sem finomkodott. Akad azért pozitív példa is.
A nevével ellentétben, ennél rosszabb módját nem nagyon választhatta volna a Better.com a döntés bejelentésének, amit személyesen maga a CEO tett meg egy Zoom videóban (lásd az ominózus pillanatot a borítónak használt fenti képernyőfotón). A startup nemrég kapott 7 milliárd dolláros értékelés mellett 750 millió dollárnyi befektetést.
Vishal Garg, a Better.com nevű, jelzálog-hitelezéssel foglalkozó startup vezetője egy Zoom-hívásban rúgott ki 900 alkalmazottat. A CEO nem is nagyon finomkodott, azonnal közölte a cég 15%-át kitevő állománnyal, hogy ők tartoznak „azon kevésbé szerencsések csoportjába, akiket azonnal elbocsátanak”.
A november végére eső hálaadással Amerikában megkezdődik az ünnepi szezon, ilyenkor a cégek visszatartják a rossz híreket és inkább januárban jelentik be a leépítéseket. Gargot és a céget ez nem nagyon hatotta meg. A vezető azt is mondta, életében másodszor került ilyen helyzetbe és reméli, erős lesz és nem fakad sírva, mint legutóbb.
A kirúgások egyik okaként a hatékonysági problémákat jelölte meg Garg, aki maga igyekezett igen effektív lenni. A közel 3 perces hívás után bejelentette, hamarosan mindenki megkapja a HR-osztálytól a hivatalos levelet is.
Több olyan munkatárs is volt az elbocsátottak között, aki alapítása óta a Better.com-nál dolgozott.
A döntést érthetően nagy felháborodás követte, főleg az érzéketlen végrehajtás miatt és azért, mert a társaság nem sokkal korábban jelentette be, hogy 750 millió dolláros befektetői tőkeinjekcióhoz jutott, ami 7 milliárd dollárra értékelte a Better.com-ot. A bejelentés már csak emiatt is váratlanul ért mindenkit.
Kevin Ryan, a cég pénzügyi igazgatója a bejelentés után elismerte, hogy annak módja és időzítése valóban nem volt a legjobb, ugyanakkor azt mondta, hogy az egyre inkább fejlődő és versengő piacukon a cég stabilitása miatt meg kellett lépniük azt, egy kisebb és hatékonyabb csapattal haladnak tovább. Ryan szerint ráadásul a lépés a teljes állomány „csupán” 9 százalékát érintette.
Online kirúgások: a Better.com kispályás lenne?
Az amerikai Forbes emlékeztet rá, nem ez az első eset, hogy egy videóhívásban jelentenek be csoportos leépítést. A koronavírus-járvány kitörésekor, amikor forgalma közel 50 százalékkal esett vissza, az Uber szintén egy céges videóhívásban tett lapátra 3500 munkavállalót.
Az állomány 14 százalékát érintő döntést Zoom-hívásban közölték, mivel a munkatársak a lezárások miatt akkor már otthonról dolgoztak.
A mikro-mobilitási startup, a Budapesten is jelenlevő Bird tavaly áprilisban Black Mirror-stílusban rúgott ki 406 munkavállalót, szintén a pandémiára hivatkozva, amikor egy egyirányú Zoom-hívásban egy ismeretlen figura olvasta be a cég közleményét, majd a munkavállalók valamennyi céges hozzáférését le is tiltották. Az 22 ezer munkavállalóval rendelkező amerikai 24 Hour Fitness edzőterem-hálózat szintén egy telefonhívással tudta le a tömeges elbocsátást tavaly nyáron.
Lehet ezt normálisan is
Ennél jóval humánusabban oldotta meg a dolgot az Airbnb. A szállásközvetítő oldal világszerte a dolgozói 25 százalékát, 1900 embert bocsátott el tavaly májusban a koronavírus-járvány miatt. Bryan Chesky alapító-CEO levélben magyarázta el az érintetteknek, mi a helyzet a céggel és hogy a fájdalmas döntésre nem a munkájuk minősége miatt került sor. A cég a szerződésben vállaltnál magasabb végkielégítést adott az elküldött dolgozóknak és vállalta, hogy a munkaviszony megszüntetése ellenére fizeti egy ideig az egészségbiztosításukat (az amerikai munkavállalóknak).
Pedig a lépés előtt nem sokkal húzott be egy nagyobb, 1 milliárd dolláros befektetést az Airbnb is, a tőkeinjekció feltétele lehetett a működés racionalizálása.
Ez lehetett a Better.com leépítésének hátterében is, de a megvalósításban igen nagy volt a különbség.
Ennek akkor lehet majd igazán jelentősége, ha a nehezebb időszakot kiheverve ezek a cégek újra felvételt hirdetnek. Lehet, hogy fog még Garg sírni.