2007 óta majdnem megkétszereződött a kereskedelmi üzletláncok piaca, de a piacszerkezet is átalakult. A diszkontláncok részben az új boltok alapításával, részben a többi üzletlánc vásárlói körének elszippantásával törtek előre.
A magyarországi tizenegy kereskedelmi üzletlánc 2019-ben összesen 4943 milliárd, míg 2020-ban 7,3 százalékkal több, 5306 milliárd forint bruttó forgalmat ért el.
2010 és 2020 között a Lidl bolthálózata 51, az Aldié 74, míg a Penny Marketé 40 üzlettel bővült, forgalmuk rendre 3,7, 6,7, illetve 2,3-szeresére emelkedett.
Ezzel 2020-ra a Lidl lett a legnagyobb kereskedelmi üzletlánc Magyarországon.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. elemzése alapján a diszkontláncok a tudatos hálózatépítésnek és az elérhető árú vegetáriánus, vegán, laktóz- és gluténmentes termékek bevezetésének köszönhetik a gyors növekedésüket.
A magyarországi kereskedelmi üzletláncok forgalmának alakulása, 2007-2020 (milliárd forint):
Forrás: Trade magazin
A diszkontokon kívül főként a Spar tudott nőni, részben az új üzletek alapításával.
Az elmúlt tíz évben 189 új boltot nyitottak, forgalmuk pedig közel megduplázódott.
A főként hipermarketeket működtető Tesco és Auchan csak lassabban tudott bővülni. Előbbi 2013 óta be is zárta néhány üzletét, a forgalma tíz év alatt mindössze 11 százalékkal bővült.
A jóval kisebb Auchan elsősorban a Cora felvásárlásával és szupermarketek nyitásával növelte az üzletei számát, és 88 százalékkal árbevételét.
A Coop, a Reál és a CBA megszenvedték az elmúlt időszakot
Mindhárom lánc főként kisebb élelmiszerboltokat működtet. Az utóbbi tíz évben az üzleteinek száma csökkent, a forgalmuk éves átlagban 2-3 százalékkal nőtt vagy stagnált.
A piac szerkezetének átrendeződését részben a lakossági vásárlóerő alakulása és a többi bolt megszűnése is elősegítette.
Csak 2020-ban 750 élelmiszer jellegű, nagyobb részt nem lánchoz tartozó bolt szűnt meg.
Borítókép: K. Mitch Hodge // Unsplash