Varga Vivien első babaúszásra kialakított speciális medencéjét édesapja segítségével, saját otthonában építette fel. A Stilianos Babauszoda ma már országos franchise-ként segíti a kicsik ideg- és mozgásrendszerének megalapozását, az országos hálózatnak hála nincs hasonló méretú versenytársuk a piacon. Módszerük egyik lényege a megelőzés, úgy látják, sokkal könnyebb prevenciós jelleggel fiatal korban egészséges és épfejlődésű gyerekeket nevelni, mint tinédzser korban korrigálni.
Két év körüli gyermek csobban bele az uszoda vízébe, ám ahelyett, hogy pánikolna, rutinosan kezeli a helyzetet: gond és sírás nélkül bukkan fel a víz felszínén. „A fejlesztések mellett fontos, hogy a gyerekek 2-3 éves korukra vízbiztosak lesznek. Sajnos az a tapasztalat, hogy sok gyerek megfullad, ha beleesik a medencébe, vagy a kerti tóba. Emellett sok olyan eset is van, amikor már túl későn veszik észre, hogy a vízben van, és olyan oxigénhiányos állapotba kerül, ami visszafordíthatatlan károkat okoz” – mondja Varga Vivien, a Stilianos Babauszoda Franchise alapítója és tulajdonosa.
A Stilianos foglalkozásain a gyerekeknek azt is megtanítják, hogy
mi a teendő akkor, ha váratlanul a vízbe esnének, tisztában lesznek a merülés alapjaival.
„Eljátszuk többször, és ha esetleg éles helyzetben történik hasonló, már nem lesz nekik ijesztő, kialakul a vízbiztosság, egyfajta automatikus és mégis tudatos vízi mozgásszervezés” – mondja Vivien.
Játékos fejlesztés, zöld (baba)uszoda
Vivien sokáig kereste az útját, jó pár főiskolába belekezdett, mielőtt rátalált volna a babaúszásra. „Nem voltam a helyemen, mert nem gyerekek között voltam.” Végül babaúszás oktatóként kezdett el gyerekekkel foglalkozni egy exkluzív szálloda uszodájában. Ugyan a környezet hozta a hasonló hotelektől elvárható színvonalat, de azt nem gyerekeknek szánták. Vivien kitalálta, hogy a saját családi házukban épített egy pici, barátságos medencét, ami valóban a gyerekekről szól.
„Édesapámat rávettem, hogy segítsen” – mondja Vivien. Családi tőkéből, körülbelül 15 millió forintból vágtak bele a medence építésébe és a tanfolyamok elindításába. A 2007-ben indult Stilianost először édesapja cégén keresztül működtették, önálló vállalkozást 2011-ben alapítottak rá. Az induláskor csupán egy honlap árulkodott arról, mivel is foglalkoznak. Marketingre nem is volt szükség, a babauszoda híre szájról szájra terjedt.
„Ha a szülő jót tapasztal, pláne a saját gyereke kapcsán, akkor az ismeretségi körében ajánlja a helyet.”
Vivien még a kezdeti időkben klasszikus babaúszással és úszásoktatással foglalkozott, a paradigmaváltást egy izomsorvadásos kisfiú, Gergő hozta el számára. Édesanyja folyamatosan mondta az instrukciókat, hogy melyik mozgás milyen hatással van Gergőre. Az izomsorvadás nagyon progresszív lefolyású betegség, ahol létfontosságú, hogy az izmokat tornáztassák és erősítsék, hogy minél később épüljenek le. Ám ha nem megfelelően tornáztatják az izmokat, vagy túlságosan kifárasztják a beteget, akár évekkel meg tudják rövidíteni az életét.
„Óriási pofon volt az a felismerés, hogy iszonyat rosszat tehetünk egy gyereknek azzal, ha nem tudjuk, hogy mit csinálunk.” Vivien, hogy képezze magát, elvégezte a gyógypedagógiai kar értelmileg akadályozottak pedagógiája és szomatopedagógia szakirányait, és gyógypedagógus lett. Foglalkozásaik alapvetően az ép fejlődésmenetű gyerekekre adaptálhatóak, de a csoportokba eltérő fejlődésmenetű és fogyatékos gyerekeket is integrálnak nem terápiás jelleggel.
Vivien szerint módszerük unikális, az általuk kidolgozott SHD-módszertan (Stilianos Hydro Development) vegyíti a gyógypedagógiai szemléletet az óvodapedagógiával is. Ezek játékos foglalkozások, de minden játék mögött komoly fejlesztői szemlélet és módszertan áll, például figyelem- vagy érzékelés-észlelés fejlesztés, szem- és kézkoordináció javítás. „A szülő ebből semmit sem érzékel, mert annyit lát, hogy játszanak és együtt vannak.
Sokszor pont ezért is nehéz tudatosítani, hogy ez nem játék, hanem igazából fejlesztés.”
Vivienék nemcsak a babákra fókuszálnak, foglalkozásaikra nyolc éves korig várják a gyerekeket. Úgy látják, sokkal könnyebb prevenciós jelleggel fiatal korban egészséges és épfejlődésű gyerekeket nevelni, mint tinédzser korban korrigálni. „A mostani generációnak sok problémája van, a digitális világ nagyon megváltoztatta az ő életüket is. 6-7 évesen elmennek az iskolába, és sok gondjuk adódik abból, hogy nem mozognak. A megfelelő fejlesztéssel ezt lehet kompenzálni.
Ha az első öt évben hangsúlyt helyezünk a fontos fejleszteni való területekre, a gyerekek sokkal fejlettebbek lesznek, a készségeik és képességeik megfelelően épülnek.”
„A szülők nem azt veszik észre, hogy fizetnek egy úszásoktatásáért, hanem hogy fizetnek egy élményért” – mondja Szekeres Szűcs Nikoletta. Ő oktatóból lett átvevő, 2019-ben testvérével közösen, Diósdon hozták létre a Stilianos újabb egységét, ahol közel 600 gyerek fordult már meg. Nikoletta, aki egy teljesen más szektorból jött, azt mondja, hogy a váltásban nagy szerepe volt Viviennek is. „Nála is azt látjuk, hogy nemcsak létrehozott valamit, és hagyja folyni, hanem mindig többet akar.”
Nikoletta szerint ők a technológia miatt tudnak kiemelkedni a hasonló szolgáltatás közül, náluk komplett fejlesztéssel kötik össze az úszásoktatást. „Más metódussal megyünk neki a gyerekek oktatásához. Játékos feladatokkal vezetjük rá őket arra, hogy a vizet megismerjék és jól tudják használni. Egy víziszonyos gyerekből is lehet vízszerető gyereket nevelni.”
A módszer mellett a környezet is fontos szerepet kap az
uszodák kialakításánál. Azontúl, hogy a sok játékot és színes helyszínt a
gyerekek imádják, a biztonságra is figyelnek. Az uszodákból Vivienék kiűztek
minden kemikáliát, a víz tisztításhoz nem használnak klórt, azokat UV fénnyel
és aktív oxigénnel fertőtlenítik.
Nem kurzus. Életforma
Vivien húszéves korában szeretett volna egy saját McDonald’s-ot, azonban a bekerülési költség és az étterem kialakítása elképzelhetetlen összeg lett volna. „Talán ebből jött a franchise ötlete” – mondja nevetve. A 2007-ben alapított saját uszoda szolgáltatásra akkora volt az igény, hogy hamar bővülniük kellett, azonban Vivien egyedül nem tudott volna több uszodát ugyanolyan szinten irányítani, mint a sajátját. Már az első két évben érezték, hogy rentábilisak lesznek, azonban a további növekedéshez külső tőke bevonására volt szükség.
Végül a Magyar Franchise Szövetség segítségével kezdték el kiépíteni a hálózatot. Egy partner bekerülési költsége magas, a megtérülés körülbelül 6-7 évbe telik. Az induló uszodák először csak heti két napot vannak nyitva, folyamatosan töltik fel az uszodákat. Az átlagár 5000 forint/alkalom, az öt alkalmas bérlet 25 000 forint.
Elsősorban azt a know-howt adják partnereiknek, amit ők a tizenhárom év alatt megszereztek. Nekik már nem kell külön pénzt fordítani a fejlesztésekbe, az uszoda kialakítása és a módszertan átadása mellett képzést is adnak a partnereknek.
Az országban jelenleg tíz uszoda van, az első vidéki egység Győrben nyílt, Kecskeméten és Székesfehérváron most építkeznek.
A körülbelül 300 négyzetméteres alapterületű uszodák önálló épületben, tehát nem közfürdőkben épülnek, kívülről úgy néznek ki, mint egy átlagos családi ház.
„Nem olyanok vagyunk, mint mondjuk a McDonald’s. Persze, megvannak a fő arculati elemek, de minden uszodának megvan a saját stílusa, színvilága, berendezése” – mondja Szekeres Szűcs Nikoletta. A diósdi franchise vezetője szerint ez a legjobb kompromisszum, mert a kötelező előírások mellett minden partner ki tud teljesedni.
„A mostani építőipari helyzetben előny, hogy akár egy már meglévő épületet is át tudunk alakítani. Ez sokkal gyorsabb és nem igényel akkora befektetést” – mondja Vivien.
A csoportokban hat-hét fő van egyszerre, a kicsiknek 30, a nagyobbaknak 45 perces foglalkozásokat tartanak. „A szülők sokszor megkérdezik, mennyi ideig kell járni, de ez nem egy kurzus, hanem egy életforma.” Minden kornak megvan az adott szenzitív szakasza, mit és hogyan kell fejleszteni, a lényeg, hogy a gyerekek heti rendszerességgel mozogjanak. A korosztályos tematika három-hat havonta változik életkortól függően, így menet közben is lehet csatlakozni a csoportokba.
„Most Magyarországon szeretnénk megerősödni, hogyha jön egy külföldi lehetőség, elég erősek legyünk a nemzetközi színtéren” – mondja Vivien. Sok visszacsatolást kapnak azoktól az egykori vendégeiktől, akik más országokba kerültek azóta. Ugyan babaúszás mindenhol van, de valahol túl klóros a víz, máshol az általuk biztosított komplexitás nincs meg. „A külföldi terjeszkedéshez tőke kell, ez önerőből nehéz lenne.” Az országos franchise-hálózat kiépítésével azonban nemcsak elsők lettek a hazai piacon, de méretben is jócskán a konkurencia fölét tudtak nőni.
Vivien sok mindent tapasztalatból tanult meg, a medence fizikai kialakításától kezdve a vállalatvezetésig. „Volt pár pillanat, amikor azt éreztem, hogy gyógypedagógusként nehéz helytállnom az üzleti életben. A franchise kialakítására nincsenek itthon képzéseink, az egész kiépítése hosszú és nehéz folyamat volt” – mondja Vivien.
„Ha kimondom, hogy babauszoda franchise, sokan nem is értik először.”
A 2019-ben 32 millió forintos bevétellel és 4,3 millió forintos adózott eredménnyel zárt Stilianos Babauszoda Franchise-ban nemcsak az üzleti sikerek gyarapodnak, hanem az egyéni sikerek is: Viven 2020-ban az Év Fiatal Vezetője lett.
A kiemelt képen Varga Vivien, a Stilianos alapítója // fotó: Sebestyén László