Kézi autómosó sokféle létezik. A Lawash abban más, hogy egy mobiltelefonos app köti össze a felhasználót és a szolgáltatót, így akár egy meeting alatt, az irodaház garázsában is megtisztíthatják a kocsit.
A Lawash tulajdonosáról csak annyit tudtunk, hogy külföldi és nem beszél magyarul. Amikor megbeszéltük a találkozót, azt képzeltem, hogy egy ötvenes belga üzletember sokadik vállalkozását indította el nálunk, a háttérben pedig – mint oly sokszor – egy nő rejtőzik, aki Magyarországra csábította a férfit.
Ehhez képest a Lawash alapítója egy harmincas szlovén srác, a szerelmi szál helyett pedig sokkal prózaibb ok vezette ide: az üzleti racionalitás. Magyarországgal jóformán semmilyen kapcsolata sem volt, rábökött a térképre és így kötött ki nálunk. Asszisztenst keresett magának, egy dizájner segítségével appot fejlesztett és belevágott: egy külföldi vállalkozása Budapesten, ami tíz éve ebben a felállásban elképzelhetetlen lett volna. (A cég angliai alapítású, szlovénként ez olcsóbb volt.)
![lawash2](https://forbes.hu/wp-content/uploads/2017/02/Lawash2-640x318.jpg)
„Szlovénia kisebb ország, Ausztriában vagy Olaszországban pedig drágább lett volna belépni a piacra.” – mondja Sam Kotnik. Szerény és megfontolt srácnak tűnik, a magyar határhoz közeli Mariborban nőtt fel, később Koperben tanult.
Hétvégente rábízták a család autóparkját, így minden héten 2-3 kocsit kellett lemosnia, amit egy idő után ő unt a legjobban.
Ekkor jött az ötlet, hogy összeköti a felhasználót és a házhoz menő mosót, ezzel időt takarít meg az ügyfélnek és tervezhetőséget teremt az alkalmazottaknak.
Az appba való belépés után megadhatjuk, hogy hol parkol a kocsi, mikorra szeretnénk a mosást (érdemes egy kétórás sávot megadni), majd az autó egy-két ismertetőjegyét megadva megrendelhetjük a szolgáltatást. Ha belső tisztítást nem kérünk, ott sem kell lenni, ha pedig valamiért meggondoljuk magunkat – például esősre vált az időjárás –, a megrendelés egyszerűen törölhető.
A vállalkozás jelenleg körülbelül tíz autót szabadít meg a kosztól naponta, ügyfeleik elsősorban elfoglalt üzletemberek és céges autókat üzemeltetők. A speciális koncentrátumoknak és a nanotechnológiának köszönhetően a hagyományos mosáshoz képest körülbelül 95 százalék vizet takarítanak meg (éppen ezért kevés víz is elegendő, ezt a mosók magukkal viszik). Minden, átlagosan szennyezett autóval megbirkóznak, de ha épp most értünk vissza a somogybabodi terepjárós fesztiválról, nem árt, ha konzultálunk velük.
![lawash](https://forbes.hu/wp-content/uploads/2017/02/Lawash-640x270.jpg)
Az ötlet egyébként annyira új, hogy hasonló, applikáción alapuló és waterless technológiát használó vállalkozás világszerte sem túl sok működik egyelőre. Egy gyors keresés alapján a kaliforniai városokat lefedő Washos, az Észak-Karolinára és Georgiára koncentráló Spiffy és egy nemrégiben indult orosz alkalmazás elérhető egyelőre. A Washos egyelőre Los Angelesben és Orange County városaiban elérhető, de hamarosan San Diegóban, San Franciscóban és Las Vegasban is indulnak.
A Lawash szolgáltatása néhány hónapja elérhető. Jelenleg még csak Budapesten működnek, de sok potenciált látnak még a vidéki nagyvárosokban, később pedig az angol, a német és a bécsi piac is szóba jöhet, mint következő állomás. És hogy igényesebbek-e a magyar autósok a kocsi tisztaságára? „Ezt nem tudom, de az biztos, hogy gyorsabbak. Szlovéniában gyakran dudálni kell a zöldnél, hogy indulj, itt mindenki nyomja.”
Cégtábla
Cégnév: Lawash Ltd.
A befektetés összege: körülbelül 45 000 USD
Mit várnak, mikorra térül meg, mikortól termel profitot: körülbelül 1 év
Alkalmazottak száma: 8 fő (ebből 3 főállású)
Forgalom: kb. 10 autó/nap
Az app itt érhető el (egyelőre csak iOS, márciustól Androidra is)