Ismert magyar előadókkal szervez különleges, privát koncerteket két magyar startup, a Banding és a Photon. De ez nem csak egy streamelt koncert: a csúcshangminőség mellett interaktív közösségi élményt ígérnek és még jótékonykodásra is jut a bevételből.
A kezdeményezés a Dalok Bentre nevet kapta és alig két hét alatt született. A Banding, ami alapvetően egy partnerkereső platform zenészek számára, hozza a nemzetközi zenei networkjét, a fotósokat és videósokat közvetítő Photon pedig biztosítja a profi technikai hátteret. Az online koncertek így prémium minőségben valósulhatnak meg olyan extrákkal, amit egy offline koncerten nem kaphatnánk meg.
„Ilyen formában eltűnhet az a hierarchia néző és zenész között, amit egy sima koncerten a színpad okoz, és ami miatt a zenész kicsit elérhetetlennek tűnik”
– mondja Szendrey-Nagy Olivér, a Banding társalapítója.
A szolgáltatást elsősorban céges megrendelésekre, baráti társaságokra szabták.
Csatlakozott már olyan befutott, ismert banda mint a Bohemian Betyars, de kisebb, feltörekvő csapatok is, akiknek a jelentkezését továbbra is várják. „Az is a célunk, hogy ezek az induló zenekarok láthatóvá váljanak, közönséget kapjanak.” – meséli Volom Sára, a Photon CEO-ja. Épp ezért a koncertek árazása is nagyon széles skálán mozog, a portfólióban egy nagyvállalat, de egy kis-és középvállalkozás is megtalálhatja a kedvéhez és pénztárcájához való élményt.
A projekthez csatlakozott többek között az Ivan & the Parazol, Csorba Lóci (Lóci játszik), a Fran Palermo és Odett is.
A privát koncertek célja, hogy az otthonmaradás és a social distancing ne jelentse a társasági élmények teljes nélkülözését. Az előadások egyben interaktív beszélgetések is, a résztvevők koncert közben csetelhetnek a zenészekkel, akik a dalok között válaszolnak a kérdésekre, ezzel fokozva az exkluzivitás élményét. Aki már részt vett valamilyen online zenei streamen, talán attól tarthat, hogy a hangminőség elvesz az élményből:
a Dalok Bentre-koncerteken minden hangszert külön mikrofonoznak, a hangjuk külön-külön hangsávon rögzül, amit egy hangmérnök kever egyetlen sávvá és ami végül a streambe kerül. A képminőségben pedig a Photon profin bevilágított, hangulatos klubélményt szeretne átadni.
A koronavírus-járvány miatti korlátozások nehéz helyzetbe hozták a zenészeket és a rendezvényszegmensre támaszkodó vállalkozásokat – ilyen a Photon és a Banding is.
A szolgáltatás megvásárlásának egy része a zenészeket és a projekt létrehozóit támogatja, de a bevételek egy százalékát a Magyar Vöröskereszt számára ajánlják fel a szervezők.
Mozdulnak a szélesebb közönség felé is
A koncerteket többféle konstrukcióban értékesítenék. Lesz olyan opció, amikor egy cég vagy egy társaság teljesen egyedi koncertet rendelhet, ahol az időpontot, zenészt és a résztvevőket ők választhatják meg. Ezekre az árajánlat mindig egyedileg készülne el, attól függően, hogy melyik zenészt választják és milyen technikai megvalósításra van szükség.
Mivel ez magasabb árkategóriát jelent, kitaláltak egy dobozos opciót is:
terveznek konkrét koncertek szervezésével, publikus jegyárakkal, ahová limitált számú jegyet értékesítenénk.
Ezek a jegyárak koncertenként, előadónként változók lesznek. Mindezen kívül folyamatban vannak szponzorációs tárgyalások, hogy egy-egy közösségnek ajándék koncertet is tudnának biztosítani.
Bár a Dalok Bentre projektet a szükség szülte, Sára és Olivér annyira hisznek benne, hogy akkor is szeretnék továbbfejleszteni, mikor az élet valamelyest visszatér a normális kerékvágásba. Fontos számukra a közönség szélesítése, de az interaktivitás élményét és a közösségi érzetet nem szeretnék elengedni, ami nem tud olyan tömegeken működni, amelyek egy-egy nagykoncertre összegyűlnek. De tárgyalnak éttermekkel, bárokkal is, hogy az esthez, zenéhez illő ételeket és italokat is kapjanak a résztvevők.
„A zene és úgy összességében a művészetek vészhelyzettől függetlenül nagyon fontos részét képzik egy társadalomnak és azon belül a kultúrának. „Egy ilyen bizonytalan helyzetben, mint a mostani, pedig még fontosabbak tudnak lenni ezek a kapaszkodók” – hangsúlyozza ki Olivér.
A színészek is elérhetőek már online
A kulturális szférában más területen is nagy az összefogás. Lengyel Tamás startupja, a Szabadszínész otthon gyártott tartalmakat értékesítene, hogy segítse a bajba jutott kollégákat. Az Art Peep Show első hetében közel 30 művész töltött fel tartalmat, többek között Bata Éva, Schmied Zoltán, Trokán Nóra, Trokán Anna és Molnár Áron. Ezeket a produkciókat online lehet megvásárolni, az alkotók pedig minden hónap végén felvehetik a befolyt összeget, de akár jótékony célra is fordíthatják.
Borítókép: Balcony TV