Nehéz piacon indultak, nem nekik lejtett a pálya. Nem számoltak előtte befektetővel, mégis a Cápák közöttben találták magukat. Számításuk bejött, két befektető is beszállt az egészséges receptdobozokat kínáló Hammba.
„Eredetileg nem gondolkodtunk befektetőkben. Voltak már megkereséseink, de nem igazán számoltunk velük. De az indulás után nagyon nehéz piacon találtuk magunkat, nehezített körülmények között indultunk” – mondja Fekete Orsolya, a Hamm társalapítója.
2022 nyarának végén startolt el a Hamm, az inflációs helyzet kellős közepén – 40 százalékkal drágultak az élelmiszerárak, és drasztikusan nőtt az üzemanyag ára is.
„Úgy gondoltuk, minden segítség jól jön.”
Orsi lassan tíz éve Londonban él, az egyetem miatt költözött ki, PR-esként végzett. Ott ismerkedett meg az Egyesült Királyságban elterjedt kész ételdobozokkal. Grammra pontosan kimérve, recepttel együtt szállítják házhoz a különféle friss alapanyagokat, amiket otthon kicsomagolva egyszerűen, az instrukciók mentén könnyen elkészíthetnek a kevésbé rutinos vagy a kevésbé bevállalós szakácsok.
2020-ban, a járvány alatt költözött haza ideiglenesen, ekkor jött a Hamm ötlete. Családja egyik barátjával, a vendéglátós múlttal rendelkező Veress Tamással vágott bele a cégalapításba. Tamás a Pointer Pub hálózat résztulajdonosa volt 2013 és 2017 között, majd kiszállt és másodmagával megalapította a Black Sheep borbélyszalont a Nagykörúton.
A Hamm mögött álló Recept Doboz Kft.-t 40–50 millió forintból alapították, amibe fele-fele arányban szálltak be. Orsi ma már teljes állásban a környezetbarát alapanyagokból készülő ételdobozokkal foglalkozó startuppal foglalkozik.
A Hamm receptdobozok sztoriját tavaly szeptemberben írtuk meg hosszabban a Forbes.hu-n.
A közös pont
Orsi próba szerencse alapon érkezett a Cápák közöttbe, úgy látta, ha valamelyik cápa lehetőséget lát a Hammban, az validálni tudja a koncepció létjogosultságát a magyar piacon. Tomán Szabina ajánlatában reménykedett, azt gondolta, a kiegyensúlyozott és egészséges étkezés fontosságának hirdetése a megfelelő közös pont lenne közöttük.
Orsi először öt százalékért cserébe 15 millió forintot kért. A műsorba receptdobozzal érkezett, a fűszeres sült padlizsán receptje először nem győzte meg a cápákat, sorban szálltak ki a befektetésből.
„Nem érzem magam komfortosan kamerák előtt, messze áll tőlem a tévés szereplés, így új terep volt. Köztem és Tamás közül én vagyok a kevésbé lámpalázas, de még így is nagyon izgultam.”
Végül két cápa maradt, így Orsi két ajánlatot kapott. Tomán Szabina 18 százalékért cserébe 15 milliós ajánlatot tett, ebbe szállt be Balogh Petya, aki Szabinához csatlakozva 7,5 millió forintért 9 százalékot kért. Éltek a lehetőséggel, Orsi amellett döntött, hogy a kettős ajánlatot fogadja el,
így Szabina és Petya 7,5-7,5 millió forintért 9 százalékos tulajdonrészt szerzett a cégben.
Úgy látja Orsi, a transzparens működésük pozitív benyomást tett a befektetőkre.
„Nem mondjuk, hogy mindig mindent elsőre jól fogunk csinálni, nem hiszem, hogy mi lennénk a legfelkészültebbek az üzleti részét illetően. De nagyon szeretnénk, ha a Hamm a vásárlók rutinjának részévé váljon. Én is mindennap így főzök, hiszek a termékben.”
„Sokat segített a döntésben, hogy Szabina is beszállt”
A közös munka nemrég kezdődött el, jelenleg a szerződések és az együttműködés pontos kereteinek átbeszélésénél tartanak. Szabina szerint a Hamm és a saját márkás fehérjediétás termékeket, valamint a hozzá kapcsolódó életmódprogramot forgalmazó cége, a Toman között erős kohézió jöhet létre, erősíteni tudják majd egymást.
„Orsiék vállalkozásában az tetszett meg, hogy ugyanazokat az értékeket képviseljük. Minőségi étkezésre szeretnénk rávenni az embereket, a mennyiségi szempontokat is figyelembe véve”
– mondja Szabina a Forbes.hu-nak. Szerinte mivel a cégével már sok tapasztalatot szerzett a magyar emberek étkezési attitűdjéről, így azt is tudják, hogyan lehet a fogyasztókat hatékonyan edukálni, rávezetni őket arra, hogy minőségi alapanyagokból főzzenek jó ételeket.
A cápa hozzáteszi:
„Itthon szerintem még mindig nagy probléma, hogy otthon sokkal nagyobb adag étel kerül az asztalra, mint ami ideális lenne.”
Petyát Orsi angliai tapasztalata győzte meg, aki látta már a receptdobozokat élesben működni az Egyesült Királyságban.
„Azáltal, hogy több napra, több fogást adnak el, kellően nagy a kosárérték, és trendszerűen egyre relevánsabb, amit kínálnak, hiszen tudnak a speciális diétákra is figyelni” – fejti ki Petya a Forbes.hu-nak. Sokat segített a befektetés melletti döntésében az, hogy Szabina is beszállt, mivel szerinte az ő ügyfélkörének a szolgáltatás nagyon releváns lehet.
Azt mondja, az elsődleges feladatot az üzlet skálázásában látja, valamint abban, hogy a pénzügyeket, az operációt miként tudja a csapat hatékonyan menedzselni. „Hasonló témában már sok cég bukott el itthon, de azt látom, hogy némi segítséggel ők ezt sikerre tudják vinni.”
Bővülő csapat, új receptek
A Hamm hetente háromszor szállít házhoz, az ételdoboz kiszállítását a megrendeléstől számítva legkorábban 36 órával vállalják. „Mi az azonnal éhes vagyok problémát sosem fogjuk tudni megoldani, így nem is versenyzünk az ételkiszállító cégekkel.
A bevásárlás környezetbarát alternatívája vagyunk. Valós rendelések alapján szerezzük be az alapanyagokat, nem keletkezik nálunk felesleg.”
Szeptember óta már több mint ötezer adag eladott ételnél járnak, hatfősre bővült a csapat, illetve diákokkal is együtt dolgoznak, akik a csomagok összeállításában segítenek. Lett egy új, nagyobb beszállítójuk, akik a húsok csomagolását vállalják, de ezzel együtt már kinőtték az eddigi konyhájukat, így hamarosan új üzembe költöznek. Az ételdobozok jelenleg csak a fővárosban és az agglomerációban érhetők el, a kiszállítást cégen belül végzik.
Minden héten két-három új recepttel készülnek, hetente körülbelül 50-60 recept közül választhatnak a vásárlók. „Nehéz belőni, hogy melyik recept lesz népszerű, figyelünk a visszajelzésekre, amiket beépítünk a receptek közé.”
Ez a három legnépszerűbb receptjük jelenleg:
- enchilada fűszeres marharaguval
- ázsiai kókuszos-gombás rizstészta
- sült csicsókasaláta kecskesajttal és körtével
A legnépszerűbb Hamm-receptek. Forrás: Hamm (4 kép)
Az egészséges étkezést olyannyira fontosnak tartják, hogy minden regisztrált felhasználójuknak adott a lehetőség, hogy a platformon keresztül kérdéseket tehessenek fel gasztroenterológusnak – aki egyébként Orsi édesapja –, ő pedig 48 órán belül válaszol.
A befektetők közreműködésétől remélik, hogy a kínálat változatos, egészségesebb receptekkel tud majd bővülni. „Szabina segítségével még nagyobb hangsúlyt szeretnénk fektetni erre, és több, különböző mentesétellel is készülni.” Jelenleg körülbelül húsz olyan receptjük van, amiből a glutén-, laktóz- vagy húsmentes étrendet követők választhatnak, ezt tovább bővítenék.
Amíg bírják, addig nem emelnek jelentősen
Háztartást vezető nők, egyedülálló fiatalok, sportolók, Magyarországon élő expatok is vannak a vásárlóik között. Több egyedülálló szülőtől is kaptak visszajelzést, akik arról írtak, hogy a gyerekükkel az ételdobozok segítségével kezdtek el együtt főzni.
„Az egyik legkedvesebb üzenet, amit kaptunk, amikor egy édesapa újságolta el, hogy a Hamm-receptekből és dobozokból együtt tanulnak főzni a gyerekkel, és mennyire örülnek, hogy végre van sikerélményük”
– mondja Orsi.
Az elszálló élelmiszerárak őket is érintik, de amíg nem volt létkérdés, nem emeltek árat. Jelenleg is arra koncentráltnak, hogyan tudják minél lentebb tartani az árakat. A receptek terén így is kell kompromisszumot kötniük, emiatt egyes – jellemzően húsos – receptek felárasak.
„Van egy alapára a receptnek, főként azért is, ha valaki vegetáriánus vagy vegán, a tejtermék vagy a hús ára pedig megemelkedik, azt ne rá terheljük. De volt például egy szuper kimcsisalátánk, amit lefőztünk,
de amikor feltöltöttük volna a honlapra, akkor hirtelen nyolcezer forint lett volna az adagonkénti beszerzési ára. Úgyhogy ezt egyelőre félreraktuk.”
Az első áremelésük idén volt, átlagosan 150 forinttal emelték az adagárakat. A minimális rendelés 3 recept 2 főre, a maximum pedig 4 recept 4 főre. Előbbi (azaz hat adag) esetén egy adag ára így háromezer forint, utóbbi (azaz a tizenhat adagos receptdobozok) ára pedig adagonként 2 200. A kiszállítás továbbra is ingyenes, ezen egyelőre nem terveznek változtatni.
A jövőben a külföldi példákhoz hasonlóan előfizetéses rendszerre állnának át, ami segítene abban, hogy lejjebb vigyék az adagok árát. Az átállás azonban még odébb van.
„A visszajelzések azt mutatják, hogy aki vásárol tőlünk, az abszolút megérzi a szolgáltatás értékét. Az előfizetésnek lesz létjogosultsága, főleg akkor, ha valaki már egyszer kipróbálta és megszerette a Hammot. De előbb szeretnénk még több emberhez eljutni. Petyával és Szabinával azt gondolom, ez hamarabb megvalósulhat.”