Bécsben terjeszkedik, Berlinre és Pozsonyra lő a budapesti tortarendelő startup, az Édes Város. Az alapítókkal beszélgettünk a külföldi útkeresés első nagy lépéseiről – és arról, hogy milyen újdonságokat terveznek a magyar piacon.
Négyszázmillió forintos befektetést kapott az Édes Város tavaly nyáron, hogy a torta- és partikiegészítő-rendelő platformjukkal meghódíthassák Európát. A Pozsonyi út egyik kis lakásirodájából irányított startup sztoriját akkor írtuk meg, amikor a sütifüggő fiatalok még a magyar piaci kihívásokra hozott megoldásaikat (közel húszezer megrendeléssel a hátuk mögött) demózták, a 2021-es üzleti évet mintegy 260 millió forintos átmenő forgalommal zárva.
A továbblépés pillanata pedig most érkezett el. Az alapítók, Bakonyi Gergő és Kassai Viktor első körben a bécsi terjeszkedés mellett döntöttek, ahol március óta vannak jelen. A cél harmincöt partner év végéig. Pozsonyi tortaautomaták, Berlin, Közel-Kelet és újítások a magyar piacon is – az Édes Város csapatával beszélgettünk a terjeszkedés lépéseiről.
Nem volt egyszerű meggyőzni a cukrászdákat
Berlin, Barcelona, Bécs – csupa b-betű volt az Édes Város terjeszkedésének első gondolata, ahogy azt a tavaly nyáron írt cégsztorinkban is mesélte a csapat. Végül egy komolyabb piackutatás, valamint az osztrák főváros közelsége miatt döntött a csapat Bécs mellett. A logisztikát ide ugyanis sokkal könnyebb intézni, és a hasonló piaci adottságok is kedvezőek. A budapesti partnerekhez hasonlóan ugyanis létezik pár cukrászda, ami saját kiszállítást üzemeltet, de az online térben való megjelenés itt sem általános.
Így a tavaly nyáron kezdődő komolyabb tervezési fázis után a platform „soft opening” üzemmódban március óta működik Bécsben.
Jelenleg nyolc partnerüzlet süteményeiből lehet rendelni a német nyelvű platformon. További négynél pedig az onboarding, azaz a termékek befotózásának és az online specifikációk kialakításának folyamata zajlik.
A várost jelenleg kiszolgáló két kiszállítókocsi még Magyarországról, Sopronból indul. Itt van egy raktárjuk, ahol az Édes Város magyar platformján is rendelhető partikellékeket – italokat, gyertyákat, lufikat és egyéb dekorációkat – tárolják.
Meggyőzni a cukrászdákat azonban itt sem volt könnyebb, mint Magyarországon. Az évszázados hagyományokra építő, máig igen népszerű klasszikus kávéházi kultúra, a Sacher-örökség még valamelyest nehezítette is a piacra való belépést. „Gondolj bele, két fiatal odaállít egy kétszázéves cukrászdához egy álommal, hogy akkor majd ők hűtőautókkal szállítgatják a termékeket” – meséli nevetve Gergő.
„Amikor Gergő hajtotta fel a legjobb cukrászdákat, természetesen jöttek egyből a kérdések. Az osztrák óvatosság, félelmek érződtek eleinte, de ennek ellenére érdeklőtek az ötletünkkel kapcsolatban – teszi hozzá Viktor. – Látszott, hogy azért itt is szükség van kiszállításra, webshopra.”
A kulturális örökség mellett ráadásul még egy másik akadállyal is meg kellett küzdeniük. A kiszállítás-biznisz rossz berögződéseit (például a más szolgáltatók által elkért, 30-35 százalékos jutalékokat) kellett teljesen átírni.
Ilyen az Édes Város bécsi kínálata – a képekért kattints a galériára! Fotók: Szabó Dávid (8 kép)
A cukrászdák szempontjából Magyarországon is jóval kedvezőbb jutalékrendszert ezért a bécsi operációra szabták. Egy-egy értékesítés után kisebb százalékos részesedést kérnek a vállalkozásoktól, a többit szolgáltatási díjként a vásárlóra terhelik. Ez azért jobb a vásárlónak, mert az éttermek jellemzően a teljes jutalékot áthárítják a vásárlóra, míg ebben az esetben egy kisebb rész terheli a megrendelőt.
Sokkal transzparensebb így, mondják, mint amikor a fogyasztók csak azt látják, hogy egy étel harminc százalékkal drágább, mint „élőben.” A kényelemért cserébe az osztrákok pedig sokkal inkább hajlandóak két-három euróval drágábban rendelni, mintsem Nyugat-Bécsből a belvárosba utazni.
Ez lehet a kulcs a következő dobáshoz
A bécsi piacon év végéig jelenleg harmincöt partner a cél. Ezzel már minden szegmenst lefednének, mondják, a kínálatot pedig Magyarországról egészítenék ki. A városban ugyanis például meglepően kevés a „mentes” termék, ezért egyéni kollaborációkkal terveznek megjelenést – a Franziskával már dolgoznak is a kiszállítható termékeken.
De a mentes vonaltól elmozdulva az is cél, hogy Budapest legjobbjait is megjelenítsék az osztrákoknál, amennyiben a kiszállítás előfeltételei (a torták sokkolásos fagyasztása, amivel a barcelonai Bubo is a budapesti kínálatban lehet) adottak.
Már arra is vannak tervek, merre mozzanna tovább az üzlet, amennyiben sikeres a platform bécsi indulása. Az oldal német nyelvterületre való fejlesztése után, valamint szintén lakossági-fogyasztási trendeket szemléző piaci elemzések eredményeként adott volt, hogy Berlin legyen a következő lépcsőfok.
Ide már azonban a távolság miatt természetesen szükséges a külön bázis létrehozása, ezért inkább a jövő évet lőtték be célnak. Nem úgy, mint a pozsonyi terjeszkedésnél, mesélik Gergőék.
A szlovák fővárosban még ebben az évben – valószínűleg ősszel – debütálnának, itt viszont még csak tortaauomatákkal jelenne meg az Édes Város.
A szlovák és német terjeszkedés után a tavalyi beszélgetésünkhöz hasonlóan még Barcelonát említik; újdonságként azonban több Öböl-menti ország (köztük az Egyesült Arab Emírségek valamint Szaúd-Arábia) és még Peking is elhangzik.
„Figyelni kell, merre van a legnagyobb igény a szolgáltatásunkra – meséli Gergő. – Abu-Dzabi például rengeteget fektet hasonló startupokba, legutóbb például a Getirbe.”
A bécsi próba így több szempontból is kulcs lehet a nemzetközi piacokhoz való hozzáféréshez. A sikeres terjeszkedés ugyanis lehetőséget ad arra, hogy a csapat bizonyítson a nemzetközi kockázati tőkebefektetők előtt. Az Édes Város eddig a Hiventurestől vont be tőkét, legutóbb négyszázmillió forintot – a következő körhöz azonban olyan partnert is keresnek, akinek már van befektetési tapasztalata hasonló delivery service startupokban.
Hab a tortán: új piacokhoz új brand jár
A terjeszkedés velejárójaként teljesen megújították az Édes Város arculatát is. Kellett ugyanis egy olyan koncepció, ami minden európai piacra illik – a grafikákban megjelenő klasszikus európai építészeti elemek ezt hivatottak tükrözni. Az új kinézet a magyar honlapon már debütált, az ehhez készülő kampányhoz Kautzky Armand narrált reklámfilmet.
Mindezzel kapcsolnának rá a magyar terjeszkedésre is, ahol egyelőre stabilan fejlődnek: az előző év azonos időszakához képest havonta 30-40 százalékkal bővülnek. És ez ráadásul nem az infláció által torzított bevétel-, hanem rendelésszám-növekedés.
„Ami azt bizonyítja, hogy még a nem túl kedvező gazdasági helyzet, a recesszió ellenére is képesek vagyunk növekedni – emelki ki Gergő. – Sok az elégedett, visszatérő vásárlónk, és egyre több új érdeklődőnk is van.”
Az új arculat mellett persze tartogatnak még újdonságokat a magyar piacra is. Intézményesítenék a törzsvásárlói programjukat az ötödik-tizedik rendelésnél eddig meglepetésként érkező ajándékokkal; valamint a fővárosból való kimozdulás gondolata is egyre gyakrabban felötlik.
A babitsi magasságokba emelkedő Budapest-Bécs-Berlin-Bratislava-Beijing alliterációs lista bővítése helyett azonban inkább Sopron lehet az egyértelmű kiszemelt, ha már ott a raktár.
„Sok kérdés is érkezett a lakóktól, mert látták az autókat. Tervben van” – mosolyog Gergő.