Oroszországban indult a főváros új e-roller szolgáltatója. A Whoosh volt az egyetlen tőzsdei bevezetés tavaly Moszkvában, de az európai terjeszkedésből csak licenszszerződésen keresztül részesülnek. Egy észt cég vette át az európai terjeszkedést. A magyar társaságuk vezetőjét a Mol Limótól igazolták.
Újabb elektromos rollermárka bukkant fel a főváros utcáin. A sárga rollerek, amik Whoosh névre hallgatnak, nagyjából két hete, március elején jelentek Budapesten a már meglévő három márka mellett. A cég honlapja szerint a 10 perces séta és a 10 km-es biciklizés közti távokra nyújtanak élhető, gyors, kényelmes és nem környezetkárosító megoldást. (Arról korábban a G7 írt, hogy a rollerek nem annyira zöldek valójában, mint hirdetni szeretik magukról.)
Kelet-Európa mellett Lisszabonban vannak rollerjeik, legközelebb Lengyelországban működtetnek eszközöket.
A szolgáltatás Budapesten belül egyelőre Újlipótváros, a Városliget Dózsa György úti oldala és Középső-Ferencváros között érhető el. A főváros budai oldala egyelőre teljesen kimarad.
A rollereket 10 percre lehet lefoglalni és maximum 25 km/órás sebességre tudnak felgyorsulni, három üzemmódban használhatóak.
Az orosz gyökerek, de nem orosz cég
Az új e-roller cég neve és arculata is megegyezik az orosz Forbes által is bemutatott, 2019 áprilisában, Moszkvában indult Whooshsal. A magyar cég honlapján azonban azt írják, a Whoosh márkát üzemeltető orosz vállalat nem tagja a Whoosh Mobility csoportnak. Megkerestük a Whoosh Mobility HU Kft.-t is, hogy maguk válaszoljanak a kérdéseinkre.
Az Interfax orosz hírügynökség tavaly júliusban arról írt (tehát már a háború kitörése után), hogy az orosz anyacég eladta az európai érdekeltségeit az észt, szintén e-rollerekkel foglalkozó Prime vezérigazgatójának, Lauri Truve-nek. Az észt vezérigazgató áll a Cipruson bejegyzett WSH Mobility Ltd. nevű vállalat élén, ami száz százalékban birtokolja a magyar rollereket üzemeltető Whoosh Mobility HU Kft.-t.
Ezt megerősítette a cég is a Forbes.hu-nak. Azt írták, a Whoosh márkanév Európai Unióban (EU) való bejegyzésének folyamatát még 2021-ben indították el a márka eredeti tulajdonosai. A jogi procedúra 2022. júniusában zárult le. Miközben az eljárás tartott, az eredeti tulajdonosok úgy döntöttek, hogy értékesítik a vállalat európai üzletágát. Így került a WSH Mobility az észt üzletemberhez.
Nem tartanak attól, hogy a név megtartásával összekeverhetőek lennének az orosz gyökerű anyacéggel.
A WSH Mobility jelenleg az eredeti tulajdonostól kapott licensz alapján használja a márkát. Emellett már tárgyalnak a lincensz végleges megvásárlásáról. Praktikus okokból sem változtattak a néven – az uniós bejegyzésük után egy hónappal indultak Lisszabonban –, valamint a tulajdonos, Lauri Truve meggyőződése szerint a „suhanni angol szóból kölcsönzött Whoosh értékes márkanév, világos és egyszerű módon fejezi ki a szolgáltatásuk lényegét.” Ezzel a névvel tervezik a további európai terjeszkedést.
Az egyetlen orosz IPO
Az orosz Whoosh tavaly decemberben ment be az orosz tőzsdére, ez volt a háború megindítása után 2022-ben az egyetlen IPO Moszkvában. A kibocsátást annak ellenére végigvitték, hogy az intézményi befektetők köréből a nyugati pénzintézetek felszívódtak. A remélt 80 millió dollár helyett így annak alig fele, 33,2 millió jött össze, leginkább kisbefektetőktől, bár a társaság szerint vezető orosz alapok is beszálltak (neveket nem mondtak). A közkézhányad 10 százalék csupán. Mindez jól mutatja, hogy áll az orosz tőkepiac a nyugati befektetők nélkül. (Nemrég mi is írtunk arról, amikor az egykor befolyásos oligarcha, Oleg Gyeripaszka beszélt arról meglepően kritikusan, hogy mire megy Oroszország a Nyugat pénze nélkül.)
A Whoosh orosz cége 82 ezer rollert működtet, több mint 10 millió ügyfele van, Oroszország mellett főleg a posztszovjet államokban. Licenszdíjakon keresztül az európai terjeszkedésből is kapnak részesedést.
700 roller van az utcákon, de 1500 lesz
Az észt érdekeltségben lévő WSH Mobility Európa-szerte húszezres flottával rendelkezik, a magyar Whoosh szerint összesen 1500 rollerjük van, ebből 700 darab van eddig kint Budapest utcáin. Szerződésük a hatodik, hetedik és nyolcadik kerületekkel van, már tárgyalnak a terjeszkedésről a többi fővárosi kerülettel.
Mennyibe kerül suhanni?
A többi szolgáltatóhoz képest olcsóbban kínálja szolgáltatását a Whoosh. Bár azt is hozzá kell tenni, hogy még csak most indult itthon és egyelőre a lefedettsége is kisebb a többi piaci szereplőjétől.
- 200 forintba kerül a feloldás, majd az utazásért 50 forintot számolnak fel percenként.
- 1 napra 4000 forintért is lehet bérelni, így összesen 400 percet lehet utazni 24 órán belül.
- 1700 forintos letéti díjat számolnak fel, amit feloldáskor zárolnak, majd az utazás végén visszautalják.
- Heti és havi bérletet is kínál a Whoosh, amivel megspóroljuk az egyébként minden más esetben fizetendő 200 forintos feloldási díjat. A heti bérlet 500 forintba, a havi 1500 forintba kerül, de percdíjat ugyanúgy kell fizetni.
A konkurens Lime-nál 250 forintos feloldás után 65 forintos percdíjat kell fizetni, a Tiernél és a Birdnél 295 forintért és 65 forintos percdíjért lehet elektromos rollerezni.
A 2022 februárjában bejegyzett magyar cég ügyvezető igazgatója Iváncsó László, a Jövő Mobilitás Szövetségének főtitkára. Iváncsó nyolc évig dolgozott a Molnál, szűk két évig volt a Mol Limo vezetője.
A Whoosh a (bevezető) ára mellett a biztonságos és kultúrált közlekedésre fektetett hangsúllyal próbál kitűnni a versenytársak közül. A cég a Forbes.hu-nak adott válaszában három pontot emelt ki:
- Az első bérlés előtt a felhasználóknak meg kell nézniük egy felvilágosító anyagot a rollerezés során betartandó közlekedési szabályokról és arról, hogyan tudják úgy használni az eszközt, hogy ne zavarják a többi közlekedőt.
- A biztonságot és a gyalogosokkal való kulturáltabb „együtt közlekedés” érdekében nem lehet behajtani azokba az utcákba, terekre, ahol zavarhatják a gyalogosokat. Ha mégis tiltott területre hajtana be a felhasználó, úgy hangjelzést követően a rollerek leállnak.
- Ezenfelül a rollerjeiket kizárólag a zöld útfestéstéssel kijelölt mikromobilitási parkolókban lehet felvenni és leparkolni. A rendszer nem engedélyezi máshol a bérlés befejezését.
Hozzátették, hogy minden eszközüket egy IoT (Internet of Things) modullal szerelték fel. Ez képes valós időben nyomon követni a roller helyét, útvonalát és töltöttségi szintjét, információt ad az útburkolat minőségéről
is. A rendszer lopás esetén blokkolja a rollert, műszaki hiba esetén pedig nem engedi elindítani a bérlést.