A kormány befagyasztott 700 milliárdnyi beruházást, de az EU-s pénzeknek hála Mohácson megkezdődhet az új Duna-híd építése. Szíjj László cége adta be a legolcsóbb ajánlatot, ők dolgoznak a kalocsai-paksi Duna-hídon is, ami nyárra készülhet el.
Mi történt? Kihirdették a győztest, ki építheti meg az új Duna-hidat Mohácsnál. A beérkezett három ajánlatból a Duna Aszfalté volt a legalacsonyabb, nettó 294,96 milliárd forintért vállalták a beruházást. (A Swietelsky és a Strabag pályázott még a munkára.)
Mi épül? A 21. magyarországi Duna-híd 756 méter felszerkezeti hosszal készül el, három részes lesz: egy-egy ártéri híd és középen maga a mederhíd. 2×2 sávos autóút vezet majd át rajta és lesz külön kerékpárút is. A kivitelező a két partra összesen 40 kilométernyi utat épít még több körforgalommal és biciklis infrastruktúrával, a beruházás része, hogy összekötik a hidat az M6-os autópályával.
Mekkora a beruházás?
Ez lesz a legdrágább magyar Duna-híd.
A tendert kiíró építésügyi tárca korábban 300-320 milliárd közé becsülte a beruházás értékét. A Duna Aszfalt ugyan ez alatti ajánlattal nyert, de így is az ország egyik legdrágább beruházása lesz ez, miközben a kormány a költségvetés helyzete miatt korábban 700 milliárdnyi beruházás elhalasztásáról döntött. Ezt a projektet ugyanakkor nagyrészt EU-s pénzből finanszírozzák.
Az idén nyáron átadni tervezett Kalocsa-Paks Duna-hidat szintén a Duna Aszfalt építi, 92 milliárdért. Ez egy hosszabb, 946,2 méter hosszúságú, 10 támaszú híd lesz, aminek szintén három részből áll a szerkezete, de kérdéses a megtérülése.
Mikorra készülhet el? 2028 nyarán adhatják át a forgalomnak.
Ki építi? A Duna Aszfalt az ország legnagyobb építőipari vállalatává nőtt, számos állami tender nyertese. A hídépítésben korábban nem voltak érdekeltek, de a Simicska-féle Közgép bekebelezése után tovább bővítették a portfóliójukat. A cég tulajdonosa a milliárdos Szíjj László, aki Mészáros Lőrinccel is sokat üzletel. A Forbes legutóbbi rangsorában a hatodik leggazdagabb magyarként szerepel, becsült vagyona a mostani beruházás költségeihez fogható.