Exkluzív összeállítással jelentkezik a decemberi Forbes magazin Next melléklete. 34 külföldön dolgozó magyar játékfejlesztő mutatkozik be a magazin 12 oldalas anyagában, akik többek közt a címben is olvasható játékokon dolgoztak. A Forbes decemberi száma november 27-től kapható.
Mikor az ember elindít egy modern videojátékot, a végéig általában nem találkozik a stáblistával, és ha odaér sem valószínű, hogy az egészet végigbogarássza.
Pedig érdemes, mert ekkor derül csak ki, mennyi nagy játékfejlesztő stúdiónál dolgozik magyar fejlesztő.
A Forbes Next exkluzív összeállításában 34 olyan ember mutatkozik be, akiknek munkáját itthon is tízezrek látják nap mint nap, világszerte pedig több százmillió embernek okoznak örömet egy-egy általuk is készített videojátékkal.
A felsorolás igen széles spektrumon halad, junior vizuális tervezőművésztől az innovációs agytrösztön át a komplett játékokat kitaláló game directorig terjed a skála, de talán mindennél többet mond az a tény, hogy a novemberben bemutatott Diablo 4 technológiai igazgatója is egy magyar fiatalember.
Szabó Norbert sok más játékfejlesztőhöz hasonlóan Magyarországon kezdte pályafutását, több nagy hazai stúdiót járt meg, mielőtt Angliába ment volna. (Ez egyébként általános: a Digital Reality, a Stormregion és a Philos Labs többször szóba kerülnek az összeállításban.)
Azóta már Kaliforniában dolgozik, a Blizzard Entertainment egyik vezető munkatársa, a Diablo 4 technológiai igazgatójaként a menedzsmenttel is állandó kapcsolatban van.
Amennyiben a piramis csúcsán álló magyarokat keresünk, a Creative Assembly game directora, Gáspár János megkerülhetetlen iparági titánként kerül utunkba. A szintén magyar stúdióknál kezdett egykori történész a Total War-játékokról elhíresült brit csapat egyik legmagasabb beosztású kreatív munkatársa: ő találja ki, miről szóljanak a fontmilliókat felemésztő, sokszor éveken át fejlesztés alatt álló játékok.
Neki köszönhetjük többek közt a 2015-ben kiadott Attila: Total War című stratégiai játékot, amiben az Isten ostora pusztította el a Római Birodalom még megmaradt állomáshelyeit.
De hogy kicsit a múltba is révedjünk, Nagymáthé Dénes, a Terep 2-vel játéktörténelmet író fejlesztő nemcsak kódolt, hanem agyalt is: évekig dolgozott a legnagyobb külföldi kiadóknak és stúdióknak, hogy néha puszta ötleteivel tolja előrébb az adott projektet.
Ha azt mondom, a Forbesban egyszer megénekelt Invictus Games alapításán túl többek közt a Watch Dogs és a Star Wars Battlefront 1-2 köthető a nevéhez, akkor is csak ízelítőt adtam kétévtizedes karrierútjából.
És ők csak azon három kiemelt magyar fejlesztő, akikről portrécikk született az összeállításban.
A többi 31 magyar között is elképesztő sztorik húzódnak meg. Van, aki rendőrből artista, majd játékfejlesztő lett. Olyan is akad, akit a sztárdizájner Kodzsima Hideo hívott Japánba vagy Amerikába – dönthetett, hová költözzön. A Rockstar Games legnagyobb játékainak motorját programozó 30 alatti lányról, vagy a kíváncsiságból Kínába költözött játéktervezőről még szó sem esett.
A 12 oldalas összeállítás a Forbes decemberi számában olvasható.
Főoldali kép: A Creative Assembly magyar csapatának tagjai // Szőcs Tekla