PET-palack helyett algakapszula, szánkó helyett hátitáska.
A franciák flamand központjában, Lille városában esik az eső. Ennek ellenére – vagy épp az időhöz már akklimatizálódva, mert itt a csapadék mindennapos – a BTwin Village hatalmas konferenciaterme előtt közel sem ilyen borús a hangulat. A nagyra nőtt, pingpong-asztalokkal, tollaslabda-pályákkal és a gyerekek lázálmaként egy, A karib tenger kalózait idéző játszóházzal telepakolt épületben izgatottan lépünk be az innovációs díjátadójára.
Telefonokat elő, mondják franciául (aztán angolul is): élő megmérettetésben szavazhatunk a mini reklámfilmek szemléje után egy-egy kedvenc innovációnkra. Csomagolásmentes frissítőt, szánkóvá alakítható hátizsákot, összehajtható biciklit figyelünk a színpadon: a Decathlon tizenhat terméket demóz a közönségnek. Nem csak Lille-ben, hanem az egész világon – a különböző országok leányvállalatainak csapatai egyszerre úsznak be a szélesvásznú kivetítőn egy óriási Zoom-callt idézve, hogy ők is részesei legyenek a Reveal Innovationnek.
Mi az a Reveal Innovation?
A francia vállalat innovációs versenye. Közel két évtizede mérettetik meg magukat az egyes Decathlon-almárkák és több, a világon szétszórt város termékfejlesztő csapatai: belsős riválisként dolgoznak a következő nagy dobáson, ami a két másodperces sátor vagy az sznorkelmaszk után lehet a sportszerforgalmazó újabb sikerterméke. A Reveal Innovationt ennek a versenynek az ünneplésére szentelték, idén először az esemény pedig nyitott volt a francia és a nemzetközi média képviselőinek is. (Mi a magyarországi Decathlon meghívottjaként vettünk részt a díjátadón.)
A tizenhat innovációt négyesével mérkőznek meg a 2022-es legjobbjai címért a következő négy kategóriában:
- Design Innovation, ami – értelemszerűen – a termékdizájnból fakadó innovatív használatot díjazza,
- Techno Innovation, ami a technológiai (anyaghasználati- és digitális) megoldásokat jelenti,
- Ecodesign Innovation, ami a környezetbarát kivitelezést ünnepli,
- Usage Innovation, ami pedig a felhasználás módját változtatja vagy könnyíti meg.
A 300 dizájnert és 850 mérnököt felvonultató vállalat azonban nem itt dönti el, hogy mely termékei készülnek el. Nem csak a nyerteseket, hanem jó eséllyel mind a tizenhatot leemelhetjük majd az áruházak polcairól, míg a kategóriagyőztesek csapatai pénzjutalmat kapnak. Valamint a lehetőséget arra, hogy a következő évben az ő termékük legyen a Decathlon egyik zászlóshajója.
Robban, ha nem figyelsz
Láthatatlan fitnesz-szoba, összehajtható bicikli, tetőablakos sátor és a gyakorlást leegyszerűsítő teniszfal: talán a legizgalmasabb kategóriával, a dizájninnovációval indít a díjátadó. Innen a Skyview-t, a Quechua sátrát szavazza meg a közönség nyertesnek. A sátor lényege, ahogy a reklámfilm bemutatja, hogy lehetővé teszi az esti csillagos ég bámulását – anélkül, hogy ki kéne mozdulni a hálózsák kényelméből. A reggeli napfénnyel kissé zavaró lenne a megoldás, de a tető természetesen eltakarható egy külső függönnyel. A kategória másik, érdekesebb megoldása az összehajtható bicikli: a kétmásodperces sátor után egymásodperces BTWIN-bringának hirdetik, a vállalat szerint nagyjából ennyi idő kell ahhoz, hogy a könnyűszerkezetes bringát összeorigamizva kényelmesen a metróra szállhassunk.
Nem ezek, hanem a következő – eco-design – kategória győztese szól a legnagyobbat a díjátadón: a Gel Pod csomagolásmentes frissítőként szabadulna meg a PET-palackok szükségességétől.
A kis kapszula (ami a nevével viccesen utalhat a Tide Pod zabáló youtuberek őrületére, de nem tudni, hogy véletlenül vagy szándékosan) külső, átlátszó „csomagolása” algából és egyéb növényi rostokból készül. Az ötletet nagyon nem kell bemutatni, évek óta látunk ennek a terméknek a megvalósítására próbálkozásokat, és azokhoz a próbálkozásokhoz hasonlóan itt is ugyanaz a kérdés merül fel bennem: az rendben van, hogy önmagában csomagolásmentes, de hogy lesz ebből szállítható és higiénikusan vásárolható termék?
A nyertes prezentációban erre sajnos nem kapunk válaszokat, de a közönségkedvenc kapszulákat a válaszokkal innentől kíváncsian várom a sportáruház üzleteiben. A díjátadón ki is lehet próbálni őket, a közönség kapkodja a tálcákról a gel podot. Én is, valószínűleg túl mohón: a kapszulát nem a jó irányban harapom szét (merthogy erre is figyelni kell, ha gyorsan cincálnád, felrobban a szájban), így tartalmának a fele a torkomla loccsanva vált ki kisebb köhögőrohamot. Az algás cucc rágása is fura élmény, ízre nem túl semleges, de nem is zavaró.
A technológiai innovációk közül nem a nyertesre, az automatikus váltóval felszerelt biciklire szavazok, hanem a digitális megoldásként egy dartstáblára szerelhető telefonos karra és a hozzá kapcsolódó applikációra. Ennek segítségével a telefon felismeri, hogy hány pontot dobunk egy-egy nyíllal. Nem forradalmi, gondolhatnánk, hiszen ezt látjuk magunktól is – és a terméket-szoftvert bemutató videó is egy kicsit mellélő (dob?) a felhasználói érték megfogalmazásával. Szerintük a leghangsúlyosabb használati szcenárió a pontok követése, ha lusták lennénk 501-ből fejben visszaszámolni.
Ez viszont nem akkora nehézség, mint amekkora kúlság a videó végén elhangzó ötletarzenál: új játékmódok, táv-játék két telefonnal – végtelen a potenciál egy sportág megreformálására.
Szintén nem kategóriagyőztes a használati innovációt felmutató Wedze Reverse Slide. A hátitáskát a reklámfilm alapján alpinista túrákra ajánlják azoknak, akik visszafelé a inkább szánkóznának, de azt természetesen nem akarják még pluszban cipelni. Nem is kell, magával a táskával oldja meg a szánkózást a Wedze csapata: kis átalakítás után magunk alá tehetjük és lecsúszhatunk vele egy téli Kékes-túra lejtmenetében.
Hatalmasat nevet a közönség, de végül nem ezt szavazzák meg, hanem egy övvé alakítható ultrakönnyű dzsekit.
Nem (csak) kifelé szól
Innovációt és innovatív működést hangsúlyozni kifizetődő kommunikációs eszköz: ha a vásárlóid percepcióját úgy tudod alakítani, hogy versenytársaidnál technológia, dizájn és fenntarthatóság terén is előrébb jársz, nagyobb eséllyel győzöd meg, hogy nálad vásároljanak. Ugyan a Reveal Innovation eseménye is hasonló márkaüzenettel operál, mégsem érződik, hogy csak erről szólna a dolog: a vállalat központi, integrált értékeként érződik a folyamatos, innovatív megújulás. A gála után rövid látogatást teszünk a lille-i Decathlon Sports Labben is: itt kutatók és mérnökök tesztelik a termékfejlesztések hatásait az emberi testre és mozgásra.
Erről az innovációs értékről beszél nekünk Irwin Wouts, a Decathlon innovációs vezetője is. A Reveal Innovation csak most lett kifelé kommunikált esemény, a kutatás-fejlesztési terület tizenéve a vállalat egyik fő fókusza. Nem véletlenül: 2005-ben egy kisebb aranybányát találtak a hasonlóan innovatív kétmásodperces sátorral, és azóta is a kasszasiker terméket próbálják megismételni – más alkalmazási területeken is. Hasonló ilyen siker az említett sznorkelmaszk mellett még a feltekerhető pingpongháló, amivel bármelyik nagyobb asztalt átalakíthattak játékra a vásárlók.
Ugyan az innovációra allokált pontos büdzsé nem hangzik el, az eseményt követő rövid sajtótájékoztatón azt is megtudjuk, hogy a vállalat nem zárkózik el a külső innovatív ötletek becsatornázásától sem:
a gála egyik ötletét is egy startuppal közösen fejlesztették.