Milyen az ország leggazdagabb családjában felnőni? Mit jelent a pénz, a befolyás, a kapcsolati tőke? Csányi Attilával, Csányi Péterrel és Csányi Gabriellával beszélgettünk.
Bankár, agrárvállalkozó, régóta, stabilan és nagy fölénnyel vezeti a leggazdagabb magyarok Forbes-listáját, és már gyerekeinek is van befolyása az üzleti életben. Legnagyobb fia, Csányi Attila a család agrárbirodalmát, a Bonafarm csoportot vezeti, Csányi Péter az OTP digitális részlegének ügyvezető igazgatója, a 24 éves Csányi Gabriella pedig saját startupot épít. (A két legkisebb fiú még tanul.) Sosem adtak még együtt interjút.
A Forbes-szal kivételt tettek, interjúnk és portrénk a januári számban olvasható. Ízelítőül egy apró részlet a több órás beszélgetésből:
Pénzről, munkáról, értékekről beszéltünk, de kapcsolati tőkéről még nem. Holott Csányi Sándor nem csak azért az ország legbefolyásosabb üzletembere, mert sok pénze van, hanem mert elképesztően értékes kapcsolati hálóval, kapcsolati tőkével rendelkezik. Nektek ez követendő minta, vagy olyasmi, ami egy másik, egy régi világhoz tartozik?
Gabriella: Apáról tudni kell, hogy bárkivel leáll beszélgetni. Ha vidékre megyünk, és megáll dinnyét venni, képes két órát beszélgetni az árussal. Ha egy érdekes emberrel találkozik, mindegy, milyen pozícióban van, ezt csinálja. Nekem ez olyan minta, amit próbálok követni, mert nem az a lényeg, hogy jó kapcsolatrendszerrel előrébb tud jutni az ember, hanem hogy nagyon sokat lehet mindenkitől tanulni.
Péter: Amit én tanultam, az az, hogy akivel jó a kapcsolat, azzal hosszú távon érdemes fenntartani. És nem azért érdemes, mert olyan pozícióban van, hanem mert jó vele időt eltölteni, azonos az értékrendje, és egy idő után barátság alakul ki. A kapcsolatépítésből én inkább azt szűröm le, hogy az kompromisszumkészséget mutat, hosszú távú építkezést.
Attila: Én ezt nem tartom tudatos feladatnak. Vannak emberek, akikkel szívesen beszélgetsz, és hasonló a gondolkodásmódotok, és vele tartod a kapcsolatot, és aki meg más értékrenddel bír, azzal nem.
Péter: Nyugaton ehhez teljesen más a hozzáállás. Az amerikai iskolákban a networking külön óra, hogy hogyan tudsz beszélgetni valakivel, akivel nem is nagyon akarsz beszélgetni.
Attila: Igen, de a mögöttes cél ott az, hogy szociális nyitottságra akarnak inspirálni. És ezzel egyet tudok érteni, nem az egyéni haszonszerzés céljából kell nyitottnak lenni.
A teljes interjút elolvashatod a januári Forbesban.