A hazai családi vállalatok nagy része 20-25 éve jött létre, így a cégek felénél vagy már most aktuális vagy az elkövetkezendő öt évben az lesz a jellemzően 3-5 év alatt lezajló utódlás kérdése. Magyarországon a vállalatok mintegy 70%-a családi tulajdonú vállalat, a bruttó hazai termék több mint felét ők állítják elő, és a foglalkoztatottak felének biztosítanak munkahelyet. Gazdasági súlyuk miatt így az utódlás sikeres levezénylése a gazdaság és a finanszírozó pénzintézetek számára is létfontosságú.
A K&H felhasználva tapasztalatait hét tippet szedett össze, amivel megkönnyíthető a cégen belüli generációváltás.
- Alapvetően más szervezeti struktúra és menedzsment módszerek visznek sikerre egy induló vállalkozást, mint egy már érett korba lépő vállalatot. A különböző életciklusban lévő vállalatoknak különböző képességekkel rendelkező vezetőkre van szükségük.
- Míg a családi vállalatot létrehozó szeniorok elsősorban a cég fő tevékenységének szakértői, addig az utód generáció (NextGenek) sokszor az olyan területeken, mint a pénzügy, a marketing vagy a HR, mozog otthonosabban. Így számos új ötletet, javaslatot, tevékenységet, vagy akár komplett szervezeti egységet már az utódok visznek be a cégbe, feltéve persze, ha az alapító tulajdonos erre kellően nyitott.
- A NextGenek jobban szót érthetnek más vállalatokfiatalabb generációhoz tartozó menedzsereivel, és az azonos korosztályhoz tartozó munkavállalók is hamarabb megnyílhatnak nekik.
- Az utód generáció gyakran képviselheti- sok esetben a nemzetközi tanulmányoknak is köszönhetően – az innovatív, környezettudatos és IT technológiai szemléletet a cégnél.
- A tulajdon átruházásának korlátai és feltételei, a felelősségi kör, az utódlás valamint a posztok meghatározása – akár családi alkotmány segítségével – elengedhetetlen ahhoz, hogy az utódok pontosan tisztában legyenek azzal, mire számíthatnak.
- Fontos, hogy a családtagok kompetenciájuknak és a piacnak megfelelő fizetést kapjanak, azaz munkájukat a nem családtag munkavállalókhoz hasonlóan értékeljék.
- Az utódok tanulmányaik utáni tapasztalatszerzésére és kinevelésére két jól bevált módszer létezik. Az egyik az, ha az utódok a családi cégen belül a ranglétrát legalulról kezdve végigjárják, és a kompetenciák fejlődésének megfelelően kapnak egyre felelősségteljesebb pozíciókat. A másik lehetőség, ha más, akár nagyobb szervezeti struktúrával rendelkező cégek profi menedzser szemléletét megismerik, megtanulják, és úgy térnek vissza a családi céghez. Hiszen az így megszerzett külső tudás tovább gyarapítja majd a családi céget.