Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Kern Viktor / Unsplash

Londoni cég jelent meg a hazai navigációs piacon – rolleres, Mol Bubi-s és BKK-hajós utat is tervezhetünk vele

A részben magyar fejlesztésű Citymapperrel akár a rollerről villamosra való átszállás is megtervezhető. Komoly kihívója lehet a Google Mapsnek vagy a Waze-nek.

Londonból indult, de mára több mint 80 városban – és elővárosaiban – érhető el a Citymapper, ami a különböző közlekedési lehetőségek összehangolásával próbálja előzni a befutott riválisokat. Az app friss fejlesztéseként Budapest és néhány környező város is bekerült a repertoárba.

Míg a Google a tömegközlekedésre és az autósokra, illetve a Waze kifejezetten az autós közlekedőknek kínál útvonalopciókat, a Citymapper minden városi közlekedési eszközzel számol. Elérhetők a 

  • a szabadon álló Lime-rollerek helyadatai,
  • a taxis utazástervezés,
  • a Mol Bubi és Donkey Republic bringáinak állomásai, illetve helyadatai,
  • a tömegközlekedési eszközök élő érkezési-indulási adatai, köztük a dunai BKK-hajóké is.

A kép teljességéhez azonban egyelőre hiányoznak a Mol Limo , a Greengo és a Share Now bérelhető autói. „Elektromos autókon jelenleg a csapatunk aktívan dolgozik” – nyilatkozta a forbes.hu-nak Huszár Andrea, a Citymapper budapesti terjeszkedésében közreműködő felhasználói felütettervező.

„Amikor egy felhasználó nem talál egy várost, tud rá szavazni; ha egy városra sok szavazat érkezik, akkor mi meg csináljuk. Ilyen egyszerű. Budapestre 4237-en szavaztak, ami a második legnépszerűbb várossá vált Kelet-Európában” – mondja Huszár.

A Citymapper 2011-ben alakult londoni cég, mára Európa és Észak-Amerika mellett Ázsia legnagyobb városaiban is terjeszkedik.

A vállalkozás abban egyedülálló, hogy a helyi közlekedési szolgáltatókkal, kölcsönzőkkel, taxis cégekkel köt megállapodást, hogy minél szélesebb körű szolgáltatást nyújthasson.

A szolgáltatóknak is megéri ez, hiszen annál valószínűbb, hogy valaki az ő ajánlatuk választja.

Az alkalmazással a Szentendréről, Fótról, Gödöllőről, valamint a Dunaharasztiból és Budaörsről ingázók is számos útvonalopciót találhatnak. A hazai városokra vonatkozó fejlesztésben magyar fejlesztő is részt vett.

Saját és közösségi utazás 

Mivel az applikáció a valós időben elérhető járműveket jeleníti meg, illetve a várható utazási időt a felhasználók által megtett utak alapján számítja, a felhasználók számának emelkedése az egyre jobb és gyorsabb útvonalakra tervezését teszi lehetővé.

Az általunk is kipróbált alkalmazás arra is képes, hogy a saját kerékpárunkat használva tervezzünk útvonalat, vagyis a legbiztonságosabb, egyben leggyorsabb lehetőséget tudjuk választani a fővárosi forgalomban. Huszár Andrea kérdésünkre elmondta, a Get me somewhere útvonaltervezés esetén a séta és a taxi is hasonlóan tervezhető.

Égjen a zsír

A Citymapper másik érdekessége, hogy ha valaki nagyobb figyelmet szeretne fordítani a mozgásra, az alkalmazás a séta és biciklizés mennyisége alapján kiszámítja az átlagos elégetett kalóriamennyiséget.

A szén-dioxid lábonyomunkat is ki tudja számítani az app, aki tehát törekszik a minél környezettudatosabb közlekedésre, megtalálhatja a legjobb opciókat.

Az olcsóbb utazásra is lehetőséget biztosít, ugyanis az egyes járművek használatának költségeit is kiszámítja.

Pro-kontra

Bár a használata egyszerű, a menürendszer egyelőre csak angolul érhető el, ezért a nyelvet kevésbé ismerőknek akadhatnak nehézségei.

A felhasználói élmény ugyanakkor kiugrónak tűnik, az elérhető visszajelzések alapján (4,8 érték az 5-ből) a Citymapper a városi közlekedés egyik legjobb segédje lehet. Hátránya ugyanakkor, hogy rosszabb mobilinternet-lefedettség esetén – mivel élő járműinformációkkal dolgozik – csökken a megbízhatósága, offline nem lehetséges az útvonaltervezés, szemben a Google Maps vagy a Waze megbízhatóságával. Persze pálcát törni nem lehet felette, ugyanis napjainkban ilyen lefedettségi problémák elvétve képzelhetők el.

Borítókép: Kern Viktor / Unsplash
Oszd meg!