A törvényi határidő után adta le éves mérlegét a BYD, amelyből kiderült, nem zárt fényes 2024-et a rejtélyes pátyi gyár.
Mi történt? Több mint harmadával csökkent a bevétel, a környezetvédelmi szempontból rizikós készletek háromnegyede eltűnt, és a dolgozók száma is megcsappant a BYD távközlési és hálózati berendezések összeszerelését végző elektronikai üzeménél – írta meg a Hvg.hu a cég későn leadott beszámolója alapján. A pátyi gyár 2024-ben mindössze 708,9 millió eurós forgalmat tudott felmutatni az egy évvel korábbi 1 243 milliárd euróval szemben – ez nagyjából 43 százalékos csökkenést jelent.
A BYD Smart Device Hungary Kft. adózott eredménye is csökkent, szűk 18 százalékkal: a 2023-as 11,8 millió euró után 2024-ben csak 9,7 millió euró volt.
Mit kell még tudni? A Hvg.hu azt is írja, a munka egyre kevesebb emberrel zajlik: míg 2023-ben még 173 ember dolgozott a gyárban, addig egy évvel később ez a szám már csak 153 volt. A bérköltség 2,96 millió euróról 2,76 millió euróra csökkent.
Mit mond a BYD? A szemlénk megjelenése után a BYD szerkesztőségünknek jelezte, az árbevétel visszaesése elsősorban a háztartási energiatárolási üzletág nemzetközi zsugorodásából ered. A BYD európai stratégiája ugyanakkor a kisméretű energiatárolásról a nagyméretű energiatárolás és a személygépjármű-gyártás irányába tolódik el, ami 2024-ben átmenetileg csökkenő bevételt eredményezett.
Mint írták, a holdingtársaság veszteségei a 2024-ben megvalósult, az európai K+F központ és cégközpont létrehozását szolgáló ingatlanvásárlásból erednek (a társaságnak jelenleg nincs üzemi bevétele, egyedüli forrása a bérleti díjbevétel).
A szegedi gyár még építés alatt áll, a gyártósorok az év végén indulnak, a próbagyártás pedig csak 2026 januárjában kezdődik.
Mivel jelenleg nincs termelés, további átmeneti veszteségek várhatók.
A BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. (busz- és akkumulátorgyártás) szintén veszteséget könyvelt el, mivel a fóti akkumulátorgyár 2024-ben még szintén építés alatt állt, és az év során nem indult el a termelés.