Villamospályákat, HÉV-et, a Városmajort és Duna-hidat is érinthet a döntés.
A Népszava információi szerint a HÉV-fejlesztések lehetnek az első vesztesei a Lázár János építési miniszter által tervezett állami spórolásnak. A fővárosi kormányhivatal ugyanis a napokban közölte, hogy szüneteltetik a H7 HÉV-vonal fejlesztésével és meghosszabbításával kapcsolatos csepeli autóbusz és HÉV-végállomás, parkolóház, üzemi, szolgálati és járműtároló épületeinek építési engedélyezési eljárását.
A lap szerint további Budapestre tervezett állami beruházások is áldozatul eshetnek a spórolásnak:
- a Galvani híd és a déli körvasút építése,
- a Műegyetem rakpartot és a Kopaszi-gátat is érintő fonódó villamospálya kialakítása,
- a Ráckevei-Duna-revitalizáció,
- a Városmajor megújítása,
- a csepeli és gellérthegyi közpark létrehozása,
- a dunai evezős központ kialakítása,
- a Városliget autómentesítése és
- a dél-budai centrumkórház is.
Milliárdos bukások
A Népszava emlékeztet: a projektek leállítása nem csak azért problémás, mert ezek előkészítésére már milliárdokat költöttek, hanem az is, hogy az uniós források esetleges megnyílásakor nem lesznek azonnal indíthatóak, így az akkor lehívható összegek is kárba veszhetnek.
Politikai belharc lehet a háttérben
Nem kizárt, hogy Lázár János építési miniszter és Fürjes Balázs korábbi budapesti fejlesztésekért felelős államtitkár állítólagos ellentéte is élezheti a feszültségeket a háttérben. Erre utal, hogy Lázár János első döntései között volt a korábban Fürjes és Vitézy Dávid által irányított Budapesti Fejlesztési Központ felszámolása, majd a romjain létrehozott Nemzeti Közlekedési Központ teljes menedzsmentjének menesztése és feltöltése saját emberekkel.
Minisztérium: semmi nem vész kárba
„…minden állami beruházásra általánosan vonatkozik az a kormányhatározat, amely a Magyarország szomszédjában zajló háború idején, a tartalékképzés miatt felfüggeszt, majd felülvizsgál minden olyan állami beruházást, amelynek kivitelezése még nem kezdődött meg” – írta a Népszava kérdéseire az Építési és Beruházási Minisztérium.
Hozzátették: nem igaz, hogy az eddigi engedélyeztetési és előkészületi munkálatok kárba vesznek, a későbbi megvalósulás alkalmával azokat akár módosítva is elő tudják venni. Tájékoztatásuk szerint a kormány a jövőben minden beruházást egyenként vizsgál meg, és azoknak „nem a felfüggesztésről dönt, hanem a beruházások folytatásáról”.
Borítókép: A H7-es HÉV a Rákóczi hídnál