Hamisnak és ártó szándékúnak nevezte a kormány a reptér megvásárlását övező híreket, de csak a kifizetés menetrendjét, a konstrukció lényegét nem cáfolták.
Megalapozatlannak és hamisnak nevezte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) a Budapest Airport visszavásárlása ügyében a sajtóban vasárnap megjelent információkat, cáfolva, hogy az ügyletben december elsejéig fizetési kötelezettsége lenne a magyar államnak. Az MTI-hez eljuttatott közleményben a „hamis és ártó szándékú hírekre” reagálva azt írták, a hamis felvetések komolyan ártanak a magyar érdekek sikeres képviseletében.
Megelőzően a Telex azt írta, péntekig ki kellene fizetnie az államnak a Budapest Airport 51 százalékáért járó hatalmas összeget. Az elmúlt hetek különféle tranzakciói szándékosan úgy lettek tervezve, hogy időben befolyhasson a magyar Erste 15 százalékos részének és két, szintén hazai biztosító 35-35 százalékos részének az eladási ára. Ám az a menetrend, amely szerint december 1-ig elő kell teremteni a reptérhez a pénzt, még így is rendkívül feszes lenne – fogalmazott a lap.
A GFM ezzel szemben állítja:
„az igaztalan és ártó szándékú megnyilvánulások nagymértékű tudatlanságról és tájékozatlanságról tesznek tanúbizonyságot, így teljesen hamis az az állítás, hogy december elsejéig fizetési kötelezettsége lenne a magyar államnak a visszavásárlási ügylet vonatkozásában”.
A minisztérium szerint a reptér visszavásárlásával kapcsolatos tárgyalások „ütemezetten, az együttműködés jegyében és megfelelően haladnak a partnerek között”. Az előzetes megállapodásnak megfelelően a felek nem kívánnak több információt megosztani annak érdekében, hogy az üzleti érdekek ne sérüljenek, a tárgyalások zavartalanok maradhassanak és sikeresen zárulhassanak – áll a közleményben.
Azt persze nem cáfolták, hogy a magyar állam a világ legnagyobb reptér-üzemeltetőjével, a francia Vinci Airports-szal szeretné megvenni a Budapest Airportot. A Vinci Airports a világ első számú ágazati cégeként 13 országban 65 repülőteret működtet. A furcsa konstrukció a Telex szerint az lenne, hogy
- a magyar állam 51 százalékot,
- a Vinci 49 százalékot vinne, de a menedzsmentjogokat is birtokolná, vagyis a társaság irányítása a francia csapat feladata lenne.
A kormány szerint a jelenlegi üzemeltető nem fektetett elég erőforrást a reptér fejlesztésébe. Szeptemberben ezért tettek ajánlatot a Budapest Airport többségi részesedés megvásárlására. A tranzakció értéke nagyjából négymilliárd euró. Korábban más potenciális partner neve is felmerült a régóta húzódó bevásárláshoz; Orbán Viktor miniszterelnök az év elején még Katart nevezte meg lehetséges partnerként.
A reptérvásárlás nem az a volumen, ahol a NER-közeli cégek labdába rúghatnak, de a földi kiszolgálás területén mozgolódnak a kormányközeli szereplők, erről nemrég írtunk. És az is kiderült, hogy a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó Equilor is megjelent a folyamatban, mint tanácsadó.
Kormányzati oldalról Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter már korábban is jelezte, hogy a Budapest Airport évek óta elhúzódó visszavásárlásának egyik feltétele, hogy néhány dolgot eladjanak az adásvétel előtt.