A magyar kormány vezette konzorcium 4 milliárd eurós (1440 milliárd forint) árat ajánlott a ferihegyi Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérért. Ez magasan felette van annak, amit korábban a Forbes becsült, és kellően nagyvonalú ahhoz, hogy ne tudjon rá nemet mondani a mostani tulajdonos.
A Bloomberg az ügyre rálátó forrásai szerint a jövő évi április választások előtt újra magyar kézbe kerülhet a ferihegyi Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. Az ajánlattevő konzorciumot a magyar kormány vezeti, az amerikai lap – mely legelőször szivárogtatta ki, hogy a reptérért magyar szereplők jelentkeztek be tavaly októberben – szerint egy ajánlatot már visszadobtak a reptér tulajdonosai.
Úgy tűnik, az újabb ajánlattal a magyar fél biztosra megy.
A Budapest Airportnak jelenleg három tulajdonosa van: egy kanadai nyugdíjalap (Caisse de dépôt et placement du Québec), a Malton (mögöttük egy szingapúri befektetési alap áll) valamint a kifejezetten repülőtér-üzemeltetéssel foglalkozó német AviAlliance (ők a többségi tulajdonosok). Rajtuk múlhat a deal. A
Bloomberg azt írja, a németek biztosítékot akarnak, hogy az új tulajdonos is tudja üzemeltetni a repteret és tudni akarják, kik alkotják pontosan a konzorciumot. Erről nincs egyelőre információ, az üzleti lap korábban írt a Mol szerepvállalásáról.
Az nem titok, ki pályázott eddig a reptérre. „Az Indotek Csoport által szervezett konzorcium kizárólag politikai kapcsolódással semmilyen formában nem rendelkező professzionális szereplőkből áll” – mondta még tavaly az azóta a magyar Auchan felét is megszerző Indotek tulajdonosa, Jellinek Dániel a Bloombergnak.
Később a Forbesnak is beszélt róla, hogy nem tett le Ferihegy megszerzéséről, az azonban feldühítette, hogy mindez kiszivárgott év végén, bár azt mondta, hogy ezek után sokan megkeresték, külföldről is, hogy beszállnának. Sőt, februárban Jellinek azt nyilatkozta a Forbesnak, hogy nemcsak Ferihegy érdekli, más magyar repterekben is lát fantáziát (utóbbi amúgy egybe vág a napokban napvilágot látott kormányzati logisztikai tervvel).
A mostani tulajdonosok még 60 évig üzemeltethetik a repteret, ami igazi aranytojást tojó tyúk és a válság előtti, emelkedő utasszám mellett is az látszott: bőven van még tér a növekedésre.
Noha 12 millió utas eltűnt Ferihegyről a covid miatt, hosszú távon a Budapest Airport (BA) Zrt. tulajdonosai így is nagyon jó pozícióban voltak.
A Bloomberg korábban arról írt, a reptér a válság előtt 3 milliárd eurót érhetett, a Forbes tavaly év végén 699 milliárdos árat becsült. A jelenlegi ajánlat, forintosítva 1440 milliárd, magasan ezek felett van, vagyis a tulajdonosok tényleg nem akartak kiszállni (dacára a kormányzati húzásoknak), de ilyen ár mellett nagyon jó kondíciókkal szállhatnának ki.
Ez viszont olyan hatalmas összeg, hogy nem lenne meglepetés, ha ezért lépett volna előrébb a magyar állam – korábban úgy értesültünk, ők is tagjai lettek volna a konzorciumnak, de kisebbségi tulajdonosként –, ekkora pénz előteremtéséhez már be kell szállnia az államkasszának is.