Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Amikor azt mondják Londonban, hogy nem kell bemutatkozni, mindenki ismer titeket

Nehéz indulás után igen gyors növekedésben van a globális brókerösszehasonlítás magyar úttörője, a Brokerchooser. Bedő Tibor és Korpos Gergely alapító-tulajdonosokkal az első évek nehézségeitől a jóval nagyobb cégek folyamataira hajazó tervezésen át a járványhatásokig sok mindenről beszélgettünk. A teljes interjú a magazin októberi számában jelent meg.

A Brokerchooser első éveiben többször is megfordult a tulajdonosok fejében, hogy bebukhat a biznisz. De az, hogy abbahagyják, sose fordult meg a fejükben. Mindig meghatároztak limiteket, amit semmiképp sem léphettek túl, aminél több pénzt nem égethettek. De ez nem jelentett volna feladást, kiszállást, inkább azt, hogy egyikük visszamegy dolgozni és csak egy ember küzd tovább. Végül teljesen saját finanszírozásban tudott maradni a cég és megtehették azt is, hogy lepattintják a befektetőjelölteket.

A Forbes 2020. októberi címlapja

A cég életében nagyon fontos alapelv, hogy hiába jön a bevételük a brókercégektől, az összehasonlítás független és pontos, nem lehet pénzért feljebb kerülni a listán. Ezzel kapcsolatos részlet az interjúból:

Nyilván minden partner azt akarja, hogy ha már fizet, előbbre kerüljön a listán. Ez viszont ellentétes azzal, hogy független és pontos összehasonlítás alapján listázzátok, hogy ki a jobb. Mit mondtok a potenciális partnernek, ha jobb helyet kér a pénzéért?

Bedő Tibor: Azt, hogy ez a cég még a több százszorosára nőhet, ha az ügyfelek meggyőződnek róla, hogy ez egy jó hely és teljesen független. Végtelen mennyiségű konfliktusunk van ebből, a brókerek nem is értik ezt a független dolgot, valóban ahhoz szoktak hozzá, hogy ha fizetnek, előrébb kerülnek. Mondják, több ügyfelet szeretnénk, legyünk előrébb, mindketten jól járunk. A válaszunk az, hogy több ügyfél lesz, de egy év múlva, amikor nagyobbak leszünk. Addig megmondjuk, hol állsz rosszul, csinálj jobb szolgáltatást és akkor rögtön előbbre kerülsz. Nézd meg, hol voltunk két éve, hol vagyunk, most, képzeld el, hol leszünk két év múlva. 

Korpos Gergely: Nem kell elhinni nekünk ez a függetlenség dolgot, de le tudod ellenőrizni. Transzparens, hogy kikkel dolgozunk és össze lehet hasonlítani, hogy kik vannak a listán. És a tesztekben legjobbak között sokan vannak, akikkel még nincs szerződésünk.

Néhány érdekes rész pedig nem fért be a nyomtatott verzióba, most ezek következnek.

Sokat vitatkoztok? Hogyan születnek a döntések?

BT Közösen leütött negyedéves stratégia van.

KG Három ciklusban tervezünk. A víziós, hogy hova akarunk eljutni. Évente többször frissítjük, ez egy nagyon inspiratív rész. A másik ciklus, hogy van egy éves tervünk, amely lebomlik negyedéves tervekre. Ezekre nagy hangsúlyt fektetünk. Egy hetet minden negyedévben arra szánunk, hogy először kiértékeljük az előző negyedévet, ahol minden terület beszámol, mi jött össze, mi nem, nagyon strukturált formában. Utána jön két nap pihenő, mindenki gondolja át, mi legyen a következő negyedévben. Ezt megint egy egész napos csapatmeetingen mindenki előadja, aztán elkezdjük szinkronizálni. A negyedéves tervekből lesznek utána heti tervek, mindenki ezek alapján dolgozik.

BT Rádobtuk ezt a „digile” szót, a diligent és agile összevonásából, így brandeltük magunknak. Valóban nagyon strukturált a dolog, azt gondolom, a kivitelezés a legfontosabb egy startupban, ahhoz meg ez kell.

KG Azért tetszik nekem ez a keret, mert utána óriási szabadságot biztosít a csapatnak. Megvannak a felelősségek nagyon tisztán, de mindenki úgy és akkor dolgozik, ahogy és amikor akar. A számonkérés aztán ott van a végén, nem is tőlünk, hanem egymás között. Ez egyfajta szerződés közöttünk és mindenki elvárja a másiktól, hogy teljesítse.

Meglepett, hogy Gergő több hónapos utazgatást tervez, azt gondolnám, hogy a mostani növekedési fázisotokban mindketten folyamatosan arcon kell pörögjetek.

BT A társalapító probléma a leggyakoribb probléma, hogy mitől nem működik egy startup. Ennek pedig egyik fontos eleme a kiégés. Mindketten nagyon intenzív munkát végeztünk traderként, befektetési bankárként, tanácsadóként, a Brokerschhosert úgy szeretnénk építeni, hogy nagy legyen, de ezt nem 5 év alatt kell elérni, lehet 20 alatt is. Ha elmegy Gergő, abban a pár hónapban valóban vért fogok izzadni, de nekem is megvan a tervem. Szeretnék ismét több hónapot együtt lenni a családdal, az nagyon fel tud tölteni.

KG. Abban hiszünk, hogy egyensúlyban kell lenni a munkának az élettel. Hiába leszel 45 évesen szupergazdag, ha az életed fele már elment. Szeretnénk élni, de ezt mintának is adjuk a csapatnak.

BT Mondok pár példát. Most júniusban FreedoMonth hónapot tartottunk, mindenki azon dolgozhatott, amin szeretett volna. Kipróbáltuk a négynapos munkahetet is. Megvolt a negyedéves terv, próbáljuk meg. Volt utána kiértékelés, ezeknek borzasztó ereje van. Amilyen projektekkel ötletekkel előjöttek, elképesztő. A data scientist összedobott egy olyan cuccot, amiben ha megnézel egy brókert, elkezd a rendszer hasonló brókereket mutatni neked, csinált egy programot, amely megmutatja, hogy adatpontok alapján kik állnak egymáshoz a legközelebb. A dizájnerekkel együtt össze is rakták.

Brokerchooser Forbes

Elsők voltatok ebben a műfajban, de hamar lettek versenytársaitok. Kik a legnagyobbak?

KG Amerikában 2, Európában 1-2 komoly céget figyelünk. Az egyik legnagyobb és leismertebb konkurensünk az Investopedia, akik utánunk jöttek be erre az összehasonlító piacra, de a brand, komoly látogatottság előny náluk. Az számít, hogy ki a gyorsabb, SEO-kérdés, hogy kit látogatnak többen. A kulcsszavakért megy a verseny, van amire ő van elől, másra mi.

Tehát továbbra is a SEO a növekedés, a siker kulcsa?

BT Nincs fizetett hirdetésünk, SEO-val megyünk és erősödik a brand is, most a direkt elérésünk közelíti a 10 százalékot.

KG Brand szepontból jó mutató, hogy hány brókermegkeresést kapunk, akik akarnak velünk üzletelni. Ez már naponta több jelenleg. A csapatban van egy ember, aki teljes munkaidőben ezeket szűri, minősíti, elviszi őket a szerződéskötésig. Nagyon jó érzés, hogy ismernek, amikor azt mondják Londonban, hogy nem kell bemutatkozni, mindenki ismer titeket. Meg jó visszahallani, hogy az ausztrál konkurens oldal panaszkodik az ottani brókernek, hogy megőrülnek ezektől a Brokerchooserektől, mindenhol ők vannak ott.


 

 

Jó ízlés! Milyen szörnyűséges dolog. Az ízlés a kreativitás gyilkosa.

Pablo Picasso