Júniusban indult és már meg is van az első öt sikeres projekt a magyar Kickstarternek is nevezett Brancson, amelyen a hazai vállalkozók közösségi finanszírozás keretében gyűjtenek forrást ötleteik megvalósításához.
Kövesdi Gábor, a Brancs alapítója a Forbes.hu-nak azt mondta, minden területről érkeznek ötletek szép számmal. A kézműves ötletek a leggyakoribbak, bár sajnos a vásárlói közönség nem erre a legnyitottabb.
Az első sikeres projektek után szépen jönnek technológiai innovációk és most már könyvek, képregények is.
Az oldalra kikerülő projekteket előzsűrizés után választják ki, így bíznak mindegyikben, és egyes ötletek sikerén nem is lepődtek meg, de Gábor bevallja, hogy például a két könyv nem volt a top három legesélyesebb befutó között a fejükben. A szerzők mégis rácáfoltak erre: elővásárlóik segítségével Dr. Pályi Brigitta történész Szerelmes Budapest, és Tóth Dávid pénzügyi mentor Szabadságra mentem kampánya is elérte, sőt, meg is haladta a kiadáshoz szükséges egymillió forintos célösszeget.
Ez a könyvkiadás jövője?
A sikeres projekteken felbuzdulva az elmúlt hetekben számos könyv- és képregény projekt kezdte el felépíteni kampányát a Brancson, ezek is több tucat vásárlóval büszkélkednek. A közösségi kampányok során elővásárolható könyvek egyike sem érhető még el kereskedelmi forgalomban. Alkotóik leendő olvasóiktól a Brancs közösségi finanszírozási platformján kívánják összegyűjteni a kiadáshoz, grafikai tervezéshez és/vagy lektoráláshoz szükséges összeget.
A könyvesbolti értékesítés során megszokott 40-50 százalékos kereskedelmi jutalék vagy a kockázatos fix költségvállalás helyett maguk az írók vannak kapcsolatban olvasóikkal,
ők juttatják el a kiadványokat vásárlóikhoz, miközben a platformnak csak a kampány során összegyűjtött összeg 9,9 százalékát kell jutalékként kifizetniük – és azt is csak akkor, ha sikeres a projekt.
Egy-egy kampány legalább 21, maximum 60 napig fut, jótékonysági gyűjtéseik rugalmasak. Gábor azt mondja, nemzetközi példák alapján határozták meg ezeket a sávokat, de folyamatosan egyeztetnek a kampánygazdákkal és ha reálisnak látszik az elérendő cél, akár közben is tudnak valamennyit hosszabbítani.
Arra a kérdésre, hogy a befutott projekteknél mennyire mentorálják tovább a vállalkozókat, Gábor kifejtette: főleg a sikeres projektekkel – ahol abszolút a közös erőfeszítések hozták meg a munka gyümölcsét – nagyon jó kapcsolat alakult ki, így már csak személyes érdeklődésből is segítenek, és a Brancs szempontjából is fontos, hogy az első vásárlók elégedettek legyenek. Mindenkivel megvan a folyamatos kommunikáció, támogatás, persze nem feltétlenül ez a fő tevékenység és cél hosszú távon, ez majd inkább a tőkealapok, tanácsadó cégek feladata lesz.
Jótékonykodnak is
A Brancson a profitra épülő projektek mellett jótékony célokat is támogatnak. A jelenlegi inflációs, háborús és rezsihelyzetben nyilván kevésbé vannak adakozókedvükben az emberek, de már összesen egymillió forint gyűlt össze öt projektre. A jövő ökotudatos feltalálóinak képzését támogató és a kidobásra ítélt elektronikai eszközöket újrahasznosító Robokaland projektje is elérte első célját. Emellett az Oltalom Sportegyesület rész célja teljesült, amellyel hátrányos helyzetű focista gyerekek kijutását támogatják a dohai Utcagyerekek Foci Vb-re.
Eddigi befutó vállalkozói projektek a Brancson
Refilamer: Kiri Hunor és mérnök-egyetemista csapata egy olyan gépet fejlesztett, amellyel magad készíthetsz filamentet (ez a 3D-nyomtatás alapanyaga) otthon, a saját műanyag hulladékodból. A megoldás zöldebb, ráadásul a bolti filamentnél akár 90 százalékkal olcsóbb is.
Cseles, az első magyar felnőtt szörp: szintén hazai fiatalok találmánya, az első hazai felnőtt szörp áfonyás első adagjának legyártását az íz első közel 150 vásárlója tette lehetővé. A vegyészmérnök Marton Bálint és a gépészmérnök Varga Dávid már a kampány lezárultát követően, még a nyár folyamán kiszállítják a különleges nedűt az első szerencsés vásárlóknak.
Tóth Dávid: Szabadságra mentem – egy év múlva találkozunk című könyve: nem tudósoknak íródott, hanem olyan magyar átlagembereknek, akik bérből fizetésből élnek. A könyv megvásárlása mellett személyes pénzügyi mentorálásra is van lehetőség.
Pályi Brigitta: Szerelemes Budapest című könyve, avagy Hogyan szerettek a békebeli budapestiek? Szerelemből, érdekből, prűden?
A Brancs közösségéhez bárki csatlakozhat ötletgazdaként vagy vásárlóként. A külföldi minta alapján alkalmazott „mindent vagy semmit” elv alapján egy kampány csak akkor tekinthető sikeresnek, ha az adott kampányidőszakon belül elérte a kitűzött célösszeget. Ha ez nem teljesül, a vásárlók visszakapják a korábban befizetett összeget, de dönthetnek akár úgy is, hogy ezzel egy másik kampányt támogatnak.