Borbély Alexandra Youtube-csatornát indítana, Gera Marina új, nemzetközi produkcióban dolgozik. Az SZFE ügyéről is elmondták a véleményüket a Forbes Women’s Summit nyitó szekciójában.
Péntek tartja első Women’s Summit rendezvényét a Forbes, az áprilisról a járványhelyzet miatt mára halasztott – majd gyorsan szabadtérre átszervezett – esemény nyitó szekciójában a Forbes korábbi címlaposai, Gera Marina és Borbély Alexandra, nemzetközlileg is díjazott színészekkel beszélgetett Topolay Gábor (Enyedi Ildikó külföldi elfoglaltság miatt végül nem tudott részt venni a beszélgetésben).
Gera Marina az Örök tél című film főszerepéért kapta meg – első magyarként – a nemzetközi tévés Emmy-díjat, Borbély Alexandra pedig az Enyedi Ildikó rendezte Testről és lélekről főszerepéért kapta meg az Európai Filmdíjat. Ennek apropóján szerepeltek idén márciusban a Forbes címlapján, akkori összeállításunkban arról (is) beszélgettünk velük, mi lett a nemzetközi elismerés vonzata, hogyan alakította karrierjüket.
A mostani beszélgetés leszervezésekor persze még nem lehetett tudni, hogy a nyárutón a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) erőltetett átszervezése uralja majd a közbeszédet, ez is terítékre került. Nézzük, milyen gondolatok hangzottak el a színpadon.
Nemzetközi figyelem és a szavak súlya
„Nem tanítják, hogyan adj interjút. A művészeti világhoz hozzátartozik, hogy később meg kell majd nyilvánulnod. Persze arra nehéz felkészülni, hogy majd kapsz egy díjat, és hirtelen súlya lesz a szavadnak. Szóval kellene egy ilyen óra majd – valamelyik színművészeti egyetemen” – mondta Borbély Alexandra.
„Minden egyes szavamnak komoly súlya volt. Abban a sajtónak is van felelőssége, hogy amit mondok, az úgy jelenjen meg, ahogy értettem, ne legyenek kiragadott mondatok” – mondta Gera Marina a keserű tapasztatokról. Azt is megjegyezte, nemzetközi díjakat kapott korábban is, de az Emmy volt az, ami már kellően érdekessé tette a sajtó számára.
[ngg src=”galleries” ids=”269″ display=”basic_imagebrowser”]
Közösségi média: valamit csinálni kell
Adja magát a közösségi média, mint olyan platform, ahol közvetlenül és saját maguk tudják alakítani a róluk kialakított képet. Abban egyetértettek, hogy szakemberekkel együtt érdemes kezelni ezeket a feületeket, de a gép mögött más nem ülhet, mert az hamar kiderül és nem hiteles. A stratégiájuk egyelőre eltérő.
„Tudom, hogy nagyon amatőr, de bevallom: április óta semmit nem posztoltam a Facebookra, Instagramon a Forbes címlap volt az utolsó, amit kitettem. Sokan azt hitték, azért, mert ilyen szerény lány vagyok, dehogyis, erről szó sincs.
Egyszerűen nem akartam belépni egy olyan világba, aminek a szabályait nem ismerem és ahol éppen ezért nem tudom felvenni másokkal a versenyt.
Nekem is át kell gondolnom, hogy hova akarok kerülni egyáltalán a magyar sajtóban, merre akarok menni ezen az úton. Azt nem gondolom, hogy arra kellene törekednünk, hogy celebekké váljunk.”
Borbély Alexandra ugyanakkor nagyon is aktív. Féléve nem játszott, próbálni ugyan próbált, a Centrál Színházban egy pozitívra tesztelt kollégája miatt épp áll a munka, tegnap mondták le az előadásait. Forgatni legközelebb jövőre fog, ha egyáltalán.
„Van bennem egy kis félelm. Azt gondoltam, muszáj valamit kitalálnom, valami újat. A karantén alatt az Instagramon olvastam fel Szentesi Éva barátnőm könyvéből, és ez elért emberekhez, akik azt kérték, csináljam tovább. Így is eljutott valami művészet az emberekhez.
Nemcsak azért van bennünk félelem, hogy mi lesz a munkánkkal, hanem hogy akarnak-e majd színházba járni az emberek ilyen körülmények között? Maszkban, zárt térben ülni, nem tudjuk, milyen durva lesz a második hullám.
Egy barátnőmmel kitaláltuk, hogy csinálunk egy Youtube-csatornát. Szeretném, ha az interneten keresztül, de eljutna a kultúra az emberekhez, mert mégiscsak ez a munkám.”
Azt Gera Marina is hozzátette, hogy mindenkép szeretne majd aktív lenni újra a közösségi felületeken, de ehhez biztos, hogy szakemberre lesz majd szüksége.
Nem mondani, hogy szerepekkel halmozták el őket, de nem panaszkodnak
„Szandra díja után is elmondták, hogy ez mekkora figyelmet hoz a magyar filmnek, hasznot hajt a magyar produkcióknak, ez tényleg így van. De akkor ott a kérdés, hogy a hasznot hozónak vajon hoz-e hasznot?” – tette fel a kérdést Gera.
Gera Marinát egy magyar projekt lehetőségével megkeresték, de nemzetközi filmet forgat, magyar filmet most nem. Forgatókönyvek nem árasztották el az asztalukat, Borbély szerint most keresik egyre többet, közvetlenül a film után nagy volt a csend (panaszkodni nem akar, de a csend oka továbbra is érdekli). Online castingokon szerepelt sokat a karantén időszakban, szerinte jöhet most majd egy kisebb fellendülés – legalább is ami a hazai filmek számosságát illeti. Egy közös castingjuk is volt nemrég.
„Hálás voltam, hogy forgathattam Csehországban és Szlovákiában. Azt érzem, hogy az anyanyelvemen tudok a legjobb lenni, a szlovák a második anyanyelven, de én magyarul tanultam a színjátszást, ezért is nagy vágyam, hogy magyarul játszhassak” – mondta Borbély.
Marina inkább külföld fele kacsintgat, stratégiájuk, terveik ebben is eltérőek.
„Csak lehetőséget kaptam a lehetőségekre – kérdés, ezt mennyire tudom majd beváltani. A nemzetközi piacon senkinek sem sikerült még tartósan megragadnia” – utalt arra Marina, hogy az út, amin elindult még járatlan, bár kapaszkodók akadnak, hiszen sok sikert aratnak magyar színészek a nemzetközi porondon. Hangsúlyozta, évente 10-12 film készül, miközben rengeteg a kiváló színész, a fesztiválokra nevezett nagyjátékfilmek jelenthetik az egyik utat külföldre, de van más út is. Ettől persze még szívesen játszana itthon is.
„Volt bennem félelem, hogy magyar ajtók becsukódnak majd, mert ha akarod, ha nem, akkor egy ilyen díj, kilő a nemzetközi piacra”
– mondta a hazai lehetőségek kapcsán. A jelenlegi munkái alapján nem volt alaptalan ez a félelem, bár beszélt arról, az első drámai szerepével aratott zajos siker miatt sokan beskatulyázták, miközben egyáltalán nem egy „törékeny, kendős nő vagyok, aki ismer, tudja, hogy inkább ennek az ellentéte”.
Itt ülünk a díjainkkal, nem csinálhatták rosszul a dolgukat, akik minket oktattak
Hetek óta napirenden van az SZFE ügye, a beszélgetés végén természetesen ez is terítékre került. Borbély Alexandra határozottan kiállt a tüntető diákok mellett:
„Ezen az egyetemen én azt tanultam, hogy a színapdon mindig valamilyen gondolatot közvetítünk – a rendező egy darabon keresztül, a színész egy szerepen keresztül. Gondolat nélkül, amit közvetíteni akarok, csak azért, hogy felvegyek egy másik ruhát, és máshogy sminkeljen ki, ezért nem érdemes színpadra állni.
Minket bátorságra is neveltek: a gondolataiadat közvetíteni és kritzálni. A színház dolga, hogy kritizáljon, rá kell mutatnod a hibákra, legyen szó emberekről vagy akár a politikáról.
Nem mondhatjuk, hogy rosszul csináltak valamit azok, akiket minket oktattak, hiszen itt ülünk, és rengetegen vannak még, akik szép sikereket értek el külföldön, díjakar hoztak haza.
Ezek a gyerekek csak azt csinálják, amit a szakmájuk mindig is megkövetelt tőlük: ez pedig a bátorság és hogy közvetítsék a gondolataikat.”
Gera Marina láthatóan elérzékenyülve vette át a szót. Mindenkit arra kért, hogy saját céljai elérése érdekében – legyen bármilyen oldal tagja, legyen bámilyen célja – a mostani diákság ne legyen eszköz, ebben a történetben ők veszíthetik a legtöbbet: a fejük felett dúló harc miatt megsemmisülhet mindaz a tehetség, tudás, amit tovább akarnak gyarapítani.
„Ezen az egyetemen a mostani diákok között ugyanúgy ott vannak a jövő Emmy-díjasai, Európai Filmdíjasai, akár Oscar díjasai!”
„Én is tanultam ezen az egyetemen, ha azt olvasnám most egyetemistaként, hogy itt mindenki milyen borzasztó színész, kétségbe lennék esve. – folytatta Gera – Ezek a fiatalok még nem bizonyíthattak, mert most még nem az a dolguk, hogy megmutassák, mit tudnak. Most biztonságban, egy fészekben kell dolgozniuk, hogy majd később készen álljanak arra, hogy olyan eredményeket hozzanak, amilyeneket eddig mindig is hoztak, akik ott végeztek mint akár mi.
Nagyon kell vigyáznunk rájuk. Azzal zárnám, amit nemrég egy nálam tapasztaltabb művésztől olvastam, hogy nagyon hisz a három T-ben – persze nem abban –: tehetség, tisztesség és tolerancia.”
Standon a friss, szeptemberi Forbes, benne a Women mellékletünk.
Borítókép: Borbély Alexandra és Gera Marina a Forbes Women’s Summit színpadán 2020 szeptemberében. Fotó: Fekete Csaba