Az ameriai Boom sikeres tesztrepülése után 130 előrendelés érkezett a szuperszonikus utasszállítóra. A cég ígérete szerint még az évtized vége előtt üzembe helyezik az első példányokat.
Mi történt? A Boom nevű amerikai cég a világ leggyorsabb utasszállító gépén dolgozik, ennek a projektnek a részeként az egyik prototípusuk január végén egy tesztrepülésen átlépte a hangsebességet a Mojave-sivatag felett. A tesztrepülés arról a reptérről indult, ahonnan Chuck Yeager is felszállt, amikor 1947-ben először lépte át a hangsebességet.
Az XB-1 névre hallgató prototípusnak ez volt a tizenkettedik tesztrepülése az elmúlt egy évben, de a mostani volt az első, amikor átlépte a hangsebességet. Egészen pontosan 1,122 Mach-ra gyorsult, vagyis 1362 km/h-s sebességet ért el, tehát körülbelül 10%-kal volt a hangsebességnél gyorsabb.
Ezzel a Boom XB-1 két első helyet is bezsebelt:
- Ez lett az első Amerikában épített polgári szuperszonikus gép.
- Emellett a világon az első olyan szuperszonikus repülő, amelyet egy magáncég önállóan fejlesztett.
A gépre a repülés után 130 előrendelés érkezett.
Kontextus. Bő 21 éve nincs szuperszonikus utasszállítás, ugyanis 2003. novemberében repült utoljára a Concorde. Megmaradt gépek különböző múzeumokban porosodnak, miközben a rekordjaikat senkinek nem sikerült megdöntenie.
A Boom tervei szerint az első gépeik még az évtized vége előtt üzembe állnak, és 64-80 utassal a fedélzeten képesek lesznek 1,7 Mach sebességgel, tehát nagyjából a mostani utasszállító gépek tempójának a duplájával haladni.
A Boom vezérigazgatója szerint a gyorsabb repülőgép gazdaságosabb tud lenni:
Jelentősen csökkenthetjük a repülőgépekkel kapcsolatos összes költséget, ha gyorsabbá tesszük őket. Ha gyorsabb repülőink vannak, kevesebb is elég. Egy gyorsabb repülőgép sokkal emberhatékonyabb és sokkal tőkehatékonyabb is. Több repülést is végrehajthat ugyanazzal a repülőgéppel és személyzettel”.
A Concorde történetét egyébként éppen a költségek zárták le, annyira drága volt minden repülés, hogy gazdaságtalanná vált a fenntartása.