Összesen 2 millió eurós (717 millió forint) tőkebefektetést és további 2 millió eurós hitelkeretet kap a Csányi Sándor érdekeltégébe tartozó Bonitás Befektetési Alapkezelőtől és a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelőtől a mesekönyvstartupból edtech céggé érett Bookr Kids – közölte Horváth Dorka, alapító a forbes.hu szerkesztőségével.
A mostani körben a Csányi Sándor tulajdonában lévő Bonitás alapkezelő 650 millió forinttal szállt be, az ezért cserébe szerzett tulajdonrész nagyságát viszont nem árulták el a felek. Az állami MFB Csoporthoz tartozó Hiventures, ami már korábban 300 milliós befektetéssel támogatta a céget, kitart a sztori mellett: most további 50 millió forintos befektetést adott a Bookr Kids-nek.
A cég jelenlegi tulajdonosai a 2019-es cégadatok szerint: a Bookr Digital Kft. (ők az alapítók, 43,4 százalékos részesedés), a Móra Kiadó Zrt. (18,2 százalék), a Balogh Péter-féle Baconsult Kft. (4,2 százalék), a Lombard Portfolió Zrt. (4,2 százalék) és a Hiventures (30 százalék). Arról, hogy a mostani tőkebevonással milyen módon változtak meg a tulajdonosi viszonyok, a felek nem kívántak nyilatkozni. A Bonitás és a Hiventures az alapítók 43,4 százalékából kaptak most részesedést, akik így tovább hígultak.
A Bonitás és a Hiventures a befektetésen felül további 1-1 millió eurós hitelkeretettel támogatják a Bookr növekedését. A tőkeinjekciót elsősorban
az angol nyelvtanulást segítő programjuk, a Bookr Class nemzetközi skálázására fordítják majd, a tartalomgyártásban és a értékesítésben szeretnének erősödni.
Az exitre az alapító, Horváth Dorka szerint öt-hét éven belül reális esély van, a céget szakmai felvásárlóknak, edtech cégnek, vagy kiadónak adnák el a jövőben.
Európa után Amerika
Horváth Dorka és párja, Karányi Dániel az interaktív mesekönyveket tömörítő alkalmazással, a Bookr Kidsszel futottak be – a Forbes elsők között írt a 2014-ben induló cégről.
Öt év alatt több mint 700 digitális könyvet készítettek, méghozzá nem csak a magyar gyerekeknek.
Közben nagyot buktak egy vacak kínai tablettel, de angolnyelv-tanulást segítő programjukat, a Bookr Classt tankönyvvé nyilvánították. Vagyis a mesekönyvstartupból oktatástechnológiai, edtech cég lett, ami éppen az amerikai piac meghódítására készül.
Leszerződtek az Oxford University Press kiadóval is
A Bookr Kids alapítója a karantén alatt szakmai élete legintenzívebb időszakát élte. Egyéves tárgyalás után szerződést kötöttek a világ egyik legismertebb tankönyvkiadójával, az Oxford University Press-szel, így a Bookr digitalizálhat és rajzolhat újra olyan, kimondottan angoltanulásra adaptált klasszikusokat, mint amilyenek például Sherlock Holmes történetei Sir Arthur Conan Doyle-tól.
Dorkáék most ismét egy startupoknak szóló üzleti programban vesznek részt: a Kickstart Innovation keretében egy svájci pilotot terveznek a Stiftung Mercator nevű független alapítvánnyal, amely az európai gyerekek oktatásáért dolgozik, különös tekintettel a hátrányos helyzetben lévő fiatalokra.
Ezzel hétre nőtt azoknak az országoknak a száma, ahol a cég idegen nyelvű oktatási anyagával, a Bookr Class-szal jelen van.
Az európai terjeszkedés után az USA következik: a Bookr olvasási platformot fejleszt a középméretűnek számító Albert Whitmann kiadónak, és egy iskoláknak és családoknak szóló oktatási felületet is kialakítanak az amerikai céggel.
„Hatalmas deal, több mint az egész tavalyi árbevételünk, és még növekedhet is”
– mondja Dorka. A tavalyi árbevétel 124 millió forint volt, terveik szerint a 2020-as évben ez már 220-260 millió forint körül lesz.
A Bookr Kids nagy utat járt be. Kezdetben többnyire meglévő sikerkönyvek digitalizálásával foglalkoztak, majd egyre inkább az edtech vonalra álltak át. Az animált meséket kiegészítették pedagógusok által kidolgozott olvasás- és képességfejlesztő funkciókkal. Az alapításkor még a gyermekek szórakoztatása volt a fő cél, mára már a fejlesztésre helyezik a hangsúlyt.
A Bookr Kids teljes sztoriját a novemberi Forbes magazinban olvashatod!
A kiemelt képen: Horváth Dorka és Karányi Dániel, a Bookr Kids alapítói //fotó: The Orbital Strangers Project