A magánrepülés eddig úri kiváltságnak számított, ám most fordulhat a kocka. Rudd Davis, korábbi USA Today és Groupon-vezér célja, hogy a privát repülőutazást ugyanolyan népszerűvé és megfizethetővé tegye, mint az autózást. Startupja, a Blackbird segítségével bárki helyet foglalhat előre meghirdetett, de üres hellyel rendelkező pilóták mellé.
„A repülésre nem luxusként kell tekinteni” – mondta Davis az amerikai Forbesnak, majd hozzátette, a legnagyobb kihívást éppen azt jelenti, hogy ezt a közönség is elhiggye. Most lesz miből elhitetnie: a startup 10 millió dolláros befektetést kapott.
Davis az utóbbi három évet a Blackbird fejlesztésével töltötte, melynek fő funkciója, hogy összeköti az utasokat és a magánrepülők pilótáit. Az applikáción le lehet csapni a meghirdetett, de fennmaradt ülésekre, amivel mindenki jól jár: a kapacitás kihasználása mellett a költségek is osztódnak.
A Blackbird lehet a vezetés új alternatívája?
Úgy tűnik nem Davis az egyetlen, aki hisz az ötletben. Kedden a Blackbird bejelentette, hogy 10 millió dolláros befektetést kaptak a New Enterprise Associates (NEA) kockázati-tőke befektető cégtől (2017 végén már kaptak 5 millió dollárt). A NEA egyik partnere, a korábbi Airbnb igazgató, Jonathan Golden szintén csatlakozik a csapathoz. A befektető társaságról egyszer már írtunk, hiszen ők a befektetői – többek között – a 3D nyomtatógyártó Formlabsnek is, a cég egyik tulajdonosa és vezetője Lakatos Dávid.
Újra van magyar unikornis! Lakatos Dávidék Bostonban megcsinálták, Budapesten komoly bázist építenének
A Blackbird emelkedése az Airbnb és a Lyft aranykorszakát idézi. Ezek a cégek szintén olyan szolgáltatásokat nyújtottak, melyek korábban elképzelhetetlenek lettek volna a közönség körében (autó- és lakásmegosztás). Az egyelőre nagy kérdés: befuthatnak-e akkora növekedést, mint az említett sikercégek. A privát pilótát eddig többnyire csak az elit engedhette meg magának, ám ez megváltozhat: Golden szerint a magángépek bérlése egy teljesen általános szolgáltatás lehet.
Rudd Davis, a Blackbird alapító-CEO-ja. Fotó: Blackbird
Jól hangzik, de…
A BlackBird ugyan csalogatóan hangzik, ám számtalan kérdést felvet. A jövőben komoly kihívást jelenthet, hogy az alacsony árakat megtartsák, valamint a repülők és a pilóták száma is problémás lehet. A Lyft, az Uber, vagy az Airbnb esetében a forrás szinte kimeríthetetlen, hiszen sok embernek van lakása, vagy autója. Magángéppel viszont kevesen rendelkeznek. A cég jelenleg légi szervezetekkel és hálózatokkal van szerződésben, a kérdés az hogy ez meddig lesz elég.
A pilóták toborzása egyébként sem egyszerű feladat: az USA-ban már most munkaerőhiány van a szakmában, a képzés pedig nem olcsó.
Az engedélyeztetés szintén nem könnyű, nem csoda, hogy Davis három évig dolgozott üzleti modellje megalkotásán. Korábban néhány startup, mint az AirPooler vagy a Flytenow próbálkoztak már hasonlóval, de a szövetségi légi hatóság (FAA) végül elkaszálta őket (a döntést megtámadták, a legfelsőbb bíróságig jutott, ahol a hatóságnak adtak igazat).
Ezek a precedensek nem hangzanak túl jól egy hasonló vállalkozás számára, azonban Davis kitart víziója mellett. Úgy gondolja, hogy a BlackBird az előírásoknak megfelelő szolgáltatás lesz, mely sikeresen köti össze a pilótákat és az utazókat. Jövőbeli eredményességük titkát abban látja, hogy egy eddig sokak számára elképzelhetetlen lehetőséget fognak nyújtani, ráadásul kedvező áron.
Egyre több startupper fantáziáját izgatja a levegő meghódítása. Varga Zoltán magyar milliárdos épp a Forbesnak beszélt róla először, beszáll egy szlovák startupba, amely repülő autót épít. Ki tudja, ha beindul a sorozatgyártás majd a Blackbird felületén is bérelhetünk egy ülést bele.
Repülő autóba fektet és hidakat épít a magyar milliárdos
fotó: Blackbird