Bár az uborka, vagy a paradicsom ára valóban csökkent az elmúlt hónapban, a nettó mediánkeresethez képest még mindig hasonlóan megterhelő a nagybevásárlás, mint eddig.
Télen tetőzhetett az élelmiszer-infláció, a tavaszi adatok már csökkenést mutatnak – derül ki a G7 szubjektív fogyasztói kosarából. A felmérés szerint 35,6 százalékkal kerül többe a bevásárlás az egy évvel korábbinál, pedig januárban és tavaly októberben is bőven 50 százalék feletti élelmiszer-inflációt mértek.
A G7 havonta veti össze azonos termékek árát az Aldiban, a Lidlben, a Pennyben és a Tescóban. Nagybevásárlásuk február végén átlagosan 28 222 forintból jött ki, még márciusban is 28 ezer felett volt, május elején azonban már csak 27 229 forintot fizettek.
Ne most készítsünk répasalátát
A lap a zöldségek árcsökkenését emelte ki: a kígyóuborka és a paradicsom ára 29, illetve 24 százalékkal csökkent az elmúlt hónapban. A pulykamellfilé ára is csökkent, 12 százalékkal.
A sárgarépa ára viszont elszállt: 44 százalékkal kerül többe, mint egy hónappal ezelőtt. Ehhez képest a kefir 12 százalékos és a narancs 10 százalékos áremelkedése nem is tűnik meredeknek.
Hosszú idő után a pékáruknál és a tejtermékeknél sem mértek drasztikus áramelkedést,
igaz, a friss tejek ára több mint 4 százalékkal nőtt áprilisban.
A G7 azt is megvizsgálta, hogy az általuk mért nagybevásárlás mekkora részét teszi ki a nettó mediánkeresetnek. Szembetűnő az emelkedés: 2021. júliusában még 6,8 százalék volt az arány, 2023. februárjában már 9,55 százalék. Kérdés, hogy az élelmiszer-árstop kivezetése után hogyan alakul majd ez a mutató.