Németország városai sorra készítik elő a súlyosan szennyező dízeles autók kitiltását, válaszul az erre kötelező bírósági döntésekre, most azonban fordulhat a kocka – írja a forbes.com vendégszerzője Brüsszelből.
Angela Merkel német kancellár eddig is ellenezte a betiltást, és úgy tűnik megtalálta a módját, hogy lényegében meg is akadályozza. A közelmúltban az erőfeszítései új lendületet kaptak, amikor az Európai Bizottság is jóváhagyta a tervét.
A tiltást elrendelő bírósági ítéletek eredetileg a környezetvédelmi aktivisták kereseteire válaszul születtek, miután azok a német városokat támadták az EU-s környezetvédelmi határértékek megsértése miatt. A cél az volt, hogy az EU-s jogszabályokra közvetlenül hivatkozva megkerüljék a szövetségi kormányzat ellenállását, ezzel pedig felcsillant a reménysugár, hogy az Európai Bizottság támogatni fogja a környezetvédők küzdelmeit.
A Merkel-kormányzat eközben egy olyan törvényt készített elő, amely lehetetlenné tenné a tiltást olyan városok számára, amelyek csak minimálisan vagy mérsékelten lépik túl a levegőszennyezési határértékeket. Az EU határértékei szerint az éves nitrogén-dioxid szennyezés nem haladhatja meg a 40 mikrogrammos értéket egy köbméter levegőre vetítve. Az új német emissziós törvény ezzel szemben nem tenné lehetővé az autóhasználat korlátozását olyan esetekben, amikor 10 mikrogramm alatt marad a túllépés mértéke.
Az Európai Bizottság közölte, hogy a javasolt változtatás összhangban lesz az uniós joggal. „Az évi 40 mikrogrammos határérték kötelező érvényű az egész EU területén” – intett óvatosságra Karmenu Vella, az EU környezetvédelmi biztosa. „De az, hogy hogyan érik el a határértéket, az az egyes országok ügye.”
Miután az uniótól zöld jelzést kaptak, már csak idő kérdése, hogy hatályba lépjenek a jogszabályi változások, amelyek jelentősen visszavetik a környezetvédő szervezetek kampányát a dízelek kitiltására.
Frankfurtban, Berlinben vagy épp Hannoverben a jövőben nem lehet majd dízeleket kitiltó szabályokat hozni,
mivel itt a szennyezés mértéke nem haladja meg a 10 mikrogrammos határértéket.
Borítókép: Wikimedia Commons