Autóbérlők, gazdák – és veletek mi lesz? Válaszol az adószakértő.
Innentől csak azokat a járműveket lehet 480 forintos hatósági áron megtankolni a hazai benzinkutakon, amelyek forgalmijában az üzemben tartóként magánszemély van megnevezve. Céges autót tehát nem.
Kormányközeli forrásokból a Portfolio tegnap úgy értesült, hogy a személygépkocsik mintegy 20 százaléka lehet céges autó. Ez kb. 800 ezer autót jelenthet, és nagyjából akkora arányt képviselnek, mint amikor a külföldi és a 7,5 tonna feletti járműveket vették ki a sapka alól.
Ebből az következik, hogy most már csak a járművek nagyjából fele vehet üzemanyagot 480-as áron, a másik felének pedig piaci áron kell.
Igen ám, de mi a helyzet az egyéni vállalkozókkal? És azokkal, akik autót bérelnének? Vagy a gazdákkal? A hvg.hu Vadász Iván adószakértőt kérdezte a témában.
Egyéni vállalkozók
Vadász szerint hiába adott az egyéni vállalkozók számára a lehetőség, hogy autójukra új forgalmit állíttassanak ki, amin már a dolgozójukat nevezik meg üzemben tartónak: mire ezt adminisztratívan lebonyolítják, szerinte úgyis megszűnik az ársapka. A kormány jelenleg októberig hosszabbította meg a hatósági ár fenntartását. Elméletben el lehetne végezni ez idő alatt az üzemben tartási jog átírását, de Vadász úgy véli,
októbernél korábban meg fog szűnni a hatósági árazás, „ahogy a dolgok állnak”.
Igen ám, viszont Vadász felhívja a figyelmet arra is, hogy az egyéni vállalkozó természetes személynek minősül. Még azt is kimondja a törvény, hogy a nevük után kötelesek az „ev” rövidítést használni. Így hát a vállalkozása tulajdonában lévő jármű automatikusan magántulajdonnak minősül, nem pedig cégesnek, tehát továbbra is él neki az ársapka. Szerinte emiatt is felesleges az új forgalmi kiállíttatása.
Autóbérlés
Ami az egyszerű autóbérlést illeti, ott nem tudunk hatósági áron tankolni, mondja Vadász.
A kormányrendelet szövege itt világosabban fogalmaz. A bérelt autók forgalmijában a bérbeadó cég szerepel tulajdonosként. Így hiába vagyunk mi, bérbe vevők magánszemélyek, akik valóban magáncélra használjuk a járművet, akkor is csak a magasabb áron tudjuk megtankolni a kocsit – ha a benzinkutasok komolyan veszik az iratok ellenőrzését.
Vadász szerint megindulhat az ügyeskedés, az üzemanyag-átfejtés, amikor egy magánautót megtankolunk nyomott áron, majd abból átszipkázzuk a naftát a céges kocsiba. Csakhogy ha magánszemély alacsony áron megtankol, majd céges számlát kér róla, az minimum gyanús lesz. Vadász meg is jegyzi, hogy minden ilyen, a piaci folyamatokat keresztező megoldás ehhez hasonló ellentmondásokat vált ki.
Gazdák
A cikk kitér a mezőgazdasági gépek helyzetére is. A Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) szerint hiába kommunikálja a kormány, hogy megvédi a termelőket a hatósági árral, a nagyobb agrárgépek eddig is csak nagynyomású kutakon és piaci áron tudtak tankolni, vagy pedig közvetlenül a Moltól tudtak üzemanyagot venni, szintén piaci áron. Ebből kifolyólag a MOSZ szerint
a magyarországi mezőgazdasági termelők körülbelül harmadára érvényes csak a kedvezmény.