A következő hetekben további korlátozásokra kell számítani a benzinkutakon Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője szerint. A magyarországi benzinkutak jelenleg csak a Mol-tól tudnak hatósági áron benzint vásárolni, amelyet ugyanennyiért adnak tovább ugyan, de a nullás árrés és az üzemeltetési költségek növekedése miatt masszívan veszteségesek. Ezen a kormányzati támogatás sem segít. Ráadásul 2023-tól energiamegtakarítási kötelezettségük van, ami évről-évre egyre növekvő járulékfizetéssel jár majd.
Csapó1 – 2022. június eleje, Nógrád megyei kis benzinkút: a 95-ös benzint töltő pisztolynál nyomtatott A4-es lapon figyelmeztetés, hogy maximum 20 liter tankolható. Ok, legyen akkor annyi, 19,8-nál visszarakom a pisztolyt. A kasszánál előttem álló úrnak azt magyarázza a pénztáros, hogy aznap már nem tankolhat még egyszer ugyanazzal a rendszámmal, mert kifogy a készletük, és akkor másnap sem kapnak új adagot. „Elnézésést kérek! De holnap már lehet jönni”, mentegetőzik a pénztáros.
Csapó2 – 2022. június végi hétköznap este, budapesti agglomeráció, Lukoil benzinkút: „95-ös kellene? Na, az pont most fogyott el”, kiabál át felém a szomszéd kútoszloptól a benzinkutas, hozzátéve, hogy aznap már ne is számítsak rá, hogy tudok tankolni. A 95-ösnél szomorú “closed” felirat.
Csapó3 – Shell benzinkút, öt perccel a lukoilos látogatás után: az öt kútoszlopból négy zárva, kordonnal (!) elkerítve, körbeszalagozva (biztos, ami biztos). Beállok a sorba, de rutinosan inkább kiszállok, és megkérdezem a kutast, hogy érdemes-e várakoznom a 95-ös naftáért. „Csak dízelünk van”, kapom a választ. Próbálok logikát keresni, és megkérdezni, hogy érdemes-e reggel jönni. Kiderül, hogy mindegy, mert tegnapra ígérték nekik a 95-öst, de mostanáig nem jött, csak és kizárólag dízelük van.
Csapó4 – Mol benzinkút. A shelles látogatás után azért átgondoltam, hogy egyáltalán átmenjek-e a pár kilométerre lévő Mol-kúthoz szerencsét próbálni (hisz azzal is tovább ürül a tank), mégis a Molnál landolok, ahol az 50 literes korlátozáson túl nincs egyéb akadálya annak, hogy végre inni kapjon az autónk. Hurrá, eljutunk a másnapi esküvőre!
De miért van ez?
Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője a forbes.hu-nak azt mondta, már a Mol 50 literes limitje előtt is voltak korlátozások, de ezek általában kis kutak által bevezetett, egyedi intézkedések voltak, így az autósok sem találkoztak velük olyan széles körben. A korlátozások hónapok óta érvényesek, és a kisebb kutak akár többet is kénytelenek voltak egyszerre bevezetni: általában 5 és 50 liter között lehet maximum tankolni, de van, ahol például néhány ezer forintos összeghatárt vezettek be. A kicsik azért voltak kénytelenek lépni, mert a hozzájuk érkező üzemanyag mennyiségét is korlátozza a nagykereskedő, amely jelenleg a Mol. Most ugyanis a Mol az egyetlen, amely hatósági áron hajlandó eladni benzint és gázolajat. Itt arra vonatkozóan, hogy mennyit kaphat az adott kút a hatósági 480 forintos benzinből, két opció van, és korábban volt egy menekülőút is:
- az igényelt mennyiségek 66 százalékát biztosítja a Mol azon kutak számára, amelyek most új partnerei lettek. Ezek azok a kisebb kutak, amelyek korábban, a hatósági árak korszaka előtt más nagykereskedőtől – OMV, a hamburgi Mabanaft, a svájci Avia magyarországi nagykereskedője, Orlen Unipetrol – szerezték be a benzint. Most azonban kénytelenek voltak váltani, mert a többi kereskedő világpiaci áron adja a benzint.
- a tavalyi forgalom 90 százalékát biztosítja a Mol azon kutak számára, amelyek korábban is tőle, mint nagykereskedőtől vásároltak
- A menekülőút pedig egy ideig az volt, hogy néhány, körülbelül húsz kút a nagykereskedő partner kihagyásával, külföldi finomítókkal kötött egyedi szerződésekkel igyekezett üzemanyaghoz jutni. Az orosz-ukrán háború miatt azonban ezek a beszerzési csatornák is elapadtak. Szlovéniában például nemrég határozatlan időre exporttilalmat vezettek be. Az OMV pedig „a magyar stratégiai készleteket égeti”, hiszen a schwechati finomító műszaki problémák miatt mindössze 20 százalékos kapacitáson ketyeg (ami az osztrák piac töredékének ellátására elegendő), és ez a helyzet a várakozások szerint nyáron sem változik érdemben.
Összességében tehát
a kis kutaknak önmagában a benzin eladásán nem keletkezik veszteségük, de nyereségük sem, merthogy 480 forintért szerzik be a Mol-tól, és ennyiért is adják el. A veszteségeik az egyéb költségek – rezsi, fuvardíj, bér– emelkedése miatt adódnak.
Az üzemeltetési költségek tekintetében nagy a szórás, a kormány által literenként biztosított 20 forintos támogatás nem fedezi a veszteségeket. További nehezítő körülmény Bujdos Eszter szerint, hogy
- a piaci áras gázolaj bevezetésével a benzinkutak is többet fizetnek a benzin szállításáért, van ahol ez a fuvardíj-emelkedés már elviszi a támogatás felét
- az év eleji kötelező minimálbéremelés szintén érintette a benzinkutakat
- a töltőállomások kikerültek a rezsicsökkentésből, ami már most többszörösére növeli költségeiket. A villanyköltségek esetén mondjuk egy 200 ezres villanyszámla esetén 600 ezres számlát jelenthet, és természetesen a csak fokozhatja a téli gázszámla.
„Szíve szerint már most bezárna”
Bujdos Eszter szerint sok benzinkút szíve szerint már most bezárna és le is fogja húzni a rolót augusztus 1-től – ekkor jár le ugyanis az „alamizsnával felérő, literenkénti 20 forintos támogatás”. A kormány márciusban döntött arról, hogy az ellátásbiztonság fenntartása érdekében azonnali, vissza nem térítendő támogatást kaphatnak az úgynevezett kisbenzinkutakat üzemeletők 2022. március 1. és június 30. között. A támogatás alapja a vállalkozás 2021. március-május között összesen értékesített üzemanyag mennyiségének 80 százaléka.
A támogatás fejében a benzinkútnak nyitva kell maradnia, de ha lejár ez a feltétel, akkor Bujdos becslése szerint több tucat, akár 100 benzinkút is befejezheti tevékenységét.
A 2000 magyarországi töltőállomás fele nem tagja a nagyobb hálózatoknak, vagyis minden tizedik ilyen bezárhat, hiába van olyan vállalkozó, aki tíz-húsz-harminc éve működtet kutat.
Az ügyvezető azt mondta, a Mol továbbra is az olcsó orosz olajból állítja elő a benzint és a gázolajat, és az itt keletkező hatalmas árrés – publikus adatokból tudható – hatalmas nyereséget jelent a Mol számára. Bujdos Eszter szerint a Mol emiatt továbbra is nyertese a mostani helyzetnek, mert a hatósági árral nem szerez akkora veszteséget, hogy azt ne tudná sokszorosan kompenzálni az alapanyag és finomítói árréssel. Kiemelte, hogy eközben a Mol exportál is, és ezeket a mennyiségeket piaci áron értékesíti árrésel és haszonnal,
„számomra kérdéseket vet fel, hogyha stratégiai készletet szabadít fel, akkor az miért nem a magyar tulajdonú, magyar benzinkutak számára biztosítják és miért az OMV számára?”
Hozzátette: adott esetben egy nemzetközi hálózattal rendelkező ÖMV könnyebben odébbáll, ha nem profitábilis a működése, míg a hazai benzinkúttulajdonosok, akik itthon akarnak boldogulni, nem kapnak erre lehetőséget.
Gázolaj esetében látják a forgalomnövekedést, mert az őszi árpát már június végén elkezdték betakarítani, ezért Bujdos szerint júliusban-augusztusban fokozott mennyiségben lesz szükség a benzinre és a gázolajra is, de
kérdéses, hogy ilyen kiesésekkel és műszaki problémákkal hogy bírja ezt a rendszer.
Bujdos Eszter úgy látja, egyre gyakrabban kell lefogyásokra, üzemanyaghiányra és akár nagyobb korlátozásokra számítani a következő hetekben.
+1 dolog, ami miatt örlődnek az amúgy is kivéreztetett kisebb kutak
Ha mindez nem lenne elég, a kutaknak energiamegtakarítási kötelezettségük (ekr) van 2030-ig; ezt az eladott üzemanyag mennyisége alapján állapítják meg. Járulékként gigajoulonként 50 ezer forintot kell befizetniük 2023-tól, majd ez az összeg fokozatosan nő. Annak a kisebb benzinkútnak, amelynek 3 milliót kell fizetnie, négy év múlva 60 millió forint lesz a befizetendő összeg. „Az már teljességgel lehetetlen, hogy a nulláról vagy a mínuszokból ezt kigazdálkodja egy kút.” Ezért van, hogy
már most egyensúlyozni kényszerülnek az eladott mennyiségekkel (vagyis nemcsak a készlethiány miatt vezetnek be mennyiségi korlátozásokat a tankolható üzemanyagra),
mert ha jelenleg kevesebbet adnak el, akkor két év múlva a kisebb mennyiség után kell járulékot fizetniük.