Nemcsak megnyilatkozásokban, hanem állami eszközökkel, adófizetői pénzen is megpróbálja alakítani külföldi országokban a közbeszédet, ráadásul több esetben mindezt választási kampányok idején. A videós kampányokról a Direkt36 számolt be a Telexen.
Mi történt? 2023 őszén a Miniszterelnöki Kabinetiroda a Youtube-on összesen hét európai uniós országban futtatott az illegális migráció veszélyeiről szóló videós kampányokat, melyek összesen 8,35-9,7 millió alkalommal jelentek meg felhasználók képernyőjén. A hét országból két esetben – Szlovákiában és Lengyelországban – a hirdetések parlamenti választások hajrájában kezdtek megjelenni, további két esetben – Németországban és Olaszországban – pedig akkor futottak a reklámok, amikor ott tartományi és helyi választások zajlottak.
Kontextus. Az Orbán-kormány rendszeresen hangoztatja, hogy Magyarország nem szól bele más országok belügyeibe és ugyanezt várják el másoktól is. Eközben nemcsak kijelentések, de hirdetés kampányok formájában is beavatkozik ilyen ügyekbe.
Mindez mennyibe került? A Direkt36 mind a hat ország esetében külön-külön is rákérdezett a Kabinetirodánál az elköltött összegekre, ám Rogán minisztériuma nem reagált. A hirdetés árát befolyásolja a megjelenítés száma, a piactelítettség és több más faktor is, például hogy a hirdető mennyire részletesen határozza meg a célcsoportját.
A Google hirdetési adatbázisa szerint a Kabinetiroda két reklámvideójának összesített megjelenéséhez hasonló nagyságrendű szlovák politikai kampányvideók költsége tavaly ősszel 2 és 15 ezer euró (jelenlegi árfolyamon 790 ezer és 5,9 millió forint) közötti sávban mozgott. A fentiek alapján azonban ez nem feltétlenül irányadó, hiszen a magyar hirdetések célközönségét sokkal részletesebben meg lehetett adni, ami a hirdetés költségét is komolyan megdobhatja.