Meglévő tőkealaphoz nem csatlakozna, egy saját befektetői csoport létrehozása viszont foglalkoztatja Balogh Leventét, a Szentkirályi Magyarország Kft. elnökét; az első lépéseket már meg is tette. A hírt a Forbes Legyél jobb! napján jelentette be. Balogh Leventével és az RTL-en futó üzleti showműsor, a Cápák között másik cápájával, Fehér Gyulával, az Oktogon Ventures társalapítójával Zsiborás Gergő, a Forbes főmunkatársa beszélgetett – természetesen online.
„A pénzemet nem kockáztatom úgy, ha az nagyon sok emberen múlik. Próbálom a külső tényezőt a minimálisra csökkenteni egy-egy befektetés alkalmával.
Inkább azon gondolkozom, hogy én fogok létrehozni egy befektetői csoportot vagy társulást: nyárra elkészül Budán, a II. kerületben a tanácsadói-befektetői iroda.”
Így válaszolt Balogh Levente arra a kérdésre, hogy gondolkozott-e már azon, hogy beszálljon egy-egy tőkealapba. A Forbes Legyél jobb! napján azt mesélte, a Cápák között előtt nem voltak komolyabb befektetései, most viszont szeretne mélyebben elmerülni ebben a szerepben (ügyvédek, gazdasági-kommunikációs szakemberek bevonásával).
Balogh kedvét az sem vette el, hogy a Cápák között első évadjában voltak mellényúlásai neki is és a többi cápának is: „Mindenki maradjon a saját kaptafájánál. Gyuláék is beleestek ebbe a hibába tavaly, én is beleestem, hogy olyan dolgokat kezdtünk el, amit nem kellett volna, csak mert tetszett a sztori, jól nézett ki a termék, klassz volt, ízlett. Még nem tudtuk, hogy mi ennek a műsornak a lényege és ráfáztunk.
Egy-két üzletben azért futunk a pénzünk után.”
Idén ennek a fordítottja történt: a műsorban nem szállt be a Pesti Pipi étteremláncba, utána viszont (néhány álmatlan éjszaka után) meglátogatta a céget, most úgy tűnik, mégis lesz üzlet. „Azt tudtam, hogy a matek nagyon jó, de nem jött át minden, és a fiúk [a többi cápa] kiszálltak mellőlem. Ezek a gyorséttermi láncok nem véletlenül lesznek világcégek, szerintem ő lesz az egyetlen vendéglátós, aki idén meg fogja duplázni az árbevételét.”
Beszélt arról is, hogy meghatározott-e egy plafont annak, hogy mennyit hajlandó elkölteni a műsorban: „Nem. Ha odajön valaki egy bomba üzlettel, hogy neki erre 300 millió kell és meggyőz arról, hogy ez fantasztikus dolog és megváltja a világot, akkor megcsinálom. Mondjuk ehhez nagyon meg kell győzni. Nem volt felső határ, próbáltam üzleti szempontból nézni a dolgokat, többé-kevésbé sikerült is.” Fehér Gyula erről azt mondta, ha odaállt volna elé a következő Bitrise, akkor „egészen sok pénzt is” hajlandó lett volna beletenni az üzletbe.
Fehér Gyula: A legelső tanács az, hogy ne halj meg
Arról, hogy mit keresnek a vállalkozókban (csillogó szemeket, vagy a matekot), Gyula így válaszolt: „A csillogó szem nálam elsősorban azt jelenti, hogy a vállalkozóban van kitartás, lendület, nagyon érzi a piacot, van egy erős víziója, és alkalmas arra mint karakter, hogy egy növekvő cégben egy csapatot létrehozzon. Az emberek őt vezetőnek elfogadják, kövessék, és felismerje a saját határait is, amikor be kell hozni valaki mást és elengedni azt, hogy ő mindennel foglalkozzon. Alapvetően ezeket a karaktereket keressük. Ez kicsiben és nagyban is így van.”
Gyula megosztotta legfontosabb válságkezelési tippjét is: „A legelső tanács, és 2008-ban is ez volt a nagy igazság: ne halj meg mint vállalkozás. Nagyon fontos az, hogy aki úgy érzi, hogy a vállalkozása tevékenységi köre, fundamentumai nem egy zsákutcába vezetnek, annak úgy kell beosztani az erőforrásait, hogy képes legyen átvészelni egy hosszabb időszakot is. Ha a saját portfóliónkat nézem, minden cégnél azon dolgozunk, hogy változatlan vagy akár csökkenő bevétel mellett is legyen minimum 1, de inkább 1,5 évre elengedő forrása, ha ez egy elhúzódó válság lenne vagy befagyna a finanszírozási piac, akkor is képesek legyenek egészen sokáig bírni ezt a helyzetet.
Borítókép: Orbital Strangers