A „karibi” és a „startup” szavakat nehezen kapcsolja össze az agyunk, pedig létező, ha nem is meghatározó kultúra a turistaparadicsom szigetállamaiban. Barbados apró, 430 négyzetkilométeres szigete közel van Amerikához és Kanadához is, mégsem tudják áttörni az üvegplafont az ott próbálkozó bizniszek bármi mással, mint a turizmus. Ezért két startupper, Sean Ifill és Dario Thornhill inkább egész Magyarországig hozták friss e-learning startupjukat.
A Global Tutoring Hub fő fejlesztése nem más, mint egy online tanulási felület, a Podium. A felhasználó először kitölt egy tesztet, amivel megállapítják a neki legmegfelelőbb „tanulási nyelvet”, majd a felkerülő tananyagot a rendszer – ami egyelőre Sean manuális munkáját jelenti – átkonvertálja erre, a csapat által meghatározott négyféle nyelvre, azaz tanulási metódusra: vizuális, auditív, kinesztetikus vagy írás utáni. Ezután a tantervet követve adagolja az újabb leckéket az oldal, de adott ponton válthatunk is a tanulási nyelvek között.
Nem mindig ez volt a terv, magántanár-keresőnek tervezték, később viszont rájöttek, hogy a megfelelő tanulási módszer megtalálása egyrészt önmagában is nagy segítség, másrészt jobban passzol a Nagy Vízióhoz. „Segíteni szeretnénk Barbadosnak bekerülni az online világba, mert a szolgáltatások legnagyobb része teljesen offline” – mondja Dario, aki technológiai igazgató a cégnél. Különösen az oktatásban mutatkozik meg a lemaradás, az országos GDP 10 százalékát költik rá, mégsem hozza a várt eredményeket, a fiatalok legnagyobb részének a gimnázium vége a tanulás végét is jelenti.
A fiúk szerint csak az innováció segíthet ezen.
A csapat egyébként négyfős, közülük hárman régóta partnerek. Michael Husbands CEO és felesége Silvana adminisztrációs vezető multikban kezdték és a lassan, de biztosan rájuk törő fásultság elfogadása helyett váltottak, 6 éve vállalkoznak. „Amit akar, azért utánamegy. Azt szoktam mondani, hogy mikor felnövök, olyan vállalkozó szeretnék lenni, mint ő” – mondja Michaelről Dario, Sean nevetve hozzáteszi: „Én nem” Sean design menedzsment háttérrel egy barbadosi közösségi főiskolán tanít, ő már részt vett a házaspár előző startup-próbálkozásában, a Blue Apple-ben, ami nem tudta behúzni a növekedéshez szükséges finanszírozást. Michael a második próbálkozásra újra összeverbuválta a régi csapatot, technológiai oldalra pedig megérkezett Dario, a friss backend fejlesztő. Dario mindig informatikai pályára készült, ennek ellenére 7 évig rendőr volt.
Dario Thornhil, Barbadosról Budapestig jöttek, hogy oktatási platformot fejlesszenek. Fotók: Sebestyén László
„Pénzt kellett keresnem, felfüggesztettem az informatikai tanulmányaimat és elmentem a rendőrséghez. Próbáltam a nyomozói divízió technológiai csapatához manőverezni, de láttam, hogy itt sosem lesz kontrollom a karrierem fölött.”
Néhány hónap bizonytalanság után egy – a Karib-térségben igencsak gyakori – offshore, internetes cég webfejlesztésein dolgozott. Itt érezte igazán elemében magát, az elképesztő munkabírását látva egy kollégája ajánlotta be Michaelnek, aki épp keresgélt új technikai vezető után.
De hogy kerültek Budapestre?
„Fontos volt a csapat összetétele és lelkesedése a kiválasztásban, jelentkeztek már Ázsiából a mentorprogramra, de végül sosem áldozták rá azt a szükséges 3-4 hónapot Magyarországon. A Global Tutoring Hub viszont kifejezetten ide akart jönni” – ezt már Fehér Zsolt mondja, a csapat kulcsmentora, veterán az e-learning területen. A csapat így ma már a Design Terminál mentorprogramjának részeseként részben Budapesten dolgozik, ketten ugyanis ideköltöztek.
„Tökéletesen fedi egymást az, amit mi keresünk és amit a Design Terminal kínál. Bőven van rálátásunk Amerikára a közelség miatt, van némi rálátásunk Nagy-Britanniára a történelmünk miatt, de Európa többi része teljes rejtély” – mondja Sean. Itt pedig bele lehet szagolni egy, az övéktől teljesen eltérő piac levegőjébe, hogy egyszer tényleg globális lehessen az egyelőre csak nevében Global Tutoring Hub. De ez még messze van, egyelőre a Karibi-térségre fókuszálnak, most még csak 100-150 felhasználó, Sean tanítványai a helyi főiskoláról, tesztelik a Podiumot. Következő céljuk a 3 legnagyobb barbadosi oktatási intézmény megszerzése a 4-ből, de tárgyalnak trinidad- és tobagói, jamaicai és grenadai intézményekkel is, ezek megszólításával nagyjából kipipálhatják majd a közvetlen karibi szomszédjaikat.
„A piac megismerése és a termék fejlesztése mellett leginkább az értékesítési stratégiájuk fejlesztésére kell koncentrálnunk” – folytatja Zsolt. A Podium demóverziója ingyenes, utána az ügyfélintézmény külön fizet egy általános előfizetési díjat, külön a tananyag átkonvertálásának díját, a felhasználók pedig a kurzusokhoz való hozzáférést. A sztori 2017-es frissessége miatt egyelőre jócskán saját forrásból, családi és baráti támogatásokból fejlesztenek, de nemsokára magvető finanszírozásra pályáznak. Ebben amúgy Magyarország szintén jó választásnak tűnik, abszolút forrásbőség van a piacon, magyar fióktelep létesítése után részt vehetnek gyakorlatilag bármelyik, javarészt az állam által támogatott tőkefinanszírozási programban.
Dario és Sean Budapesten dolgoznak, a másik két alapító, Michael és Silvana pedig Barbadoson maradtak.
Az e-learning egy több mint 20 éve létező szegmense a tanulásmenedzsment piacnak, ahol néhány prominens szereplő – mint a Udemy vagy a World Mastery – és még több új, feltörekvő próbál hasítani egy-egy szeletet a tortából. Van miből, a piac jelenlegi 8 milliárd dolláros értékelése folyamatosan nő a kiugró befektetési kedv miatt, csak 2018-ban majdnem 1000 e-learning startup kapott magvető vagy akcelerációs finanszírozást az USA-ban – számol be a Topyx.
Nagy tehát a dömping és ezért a verseny is, de Sean és Dario nem aggódnak. „A mi versenyelőnyünk a tanulási élmény testreszabása. Készült egy felmérés az e-learning startupok felhasználói között, eszerint csak 25 százalékuk fejezi be az online elkezdett kurzust. A mi felhasználóink visszajelzéséből 7-10 százalékos növekedést láttunk, ami nem tűnik soknak, de elég, hogy kitűnjünk és tovább emelkedjenek ezek a számok.” Ebben a legnagyobb technikai kihívás az lesz számukra, hogy a személyreszabás folyamatát minél előbb és minél inkább automatizálják. Az alacsony júzerszám miatt ezt ma még „kézzel” meg tudják csinálni.
Távlatokban a globális piacra araszolnak, legfőképp az USA-t és Európát célozzák helyi intézményekkel való együttműködések mentén.
Három év biztosan kell nekik, hogy „az igazán szexi funkciók” és a „titkos recept” felkerüljön a platformra, mondja Dario a gyerekcipőben járó startupokra jellemző titokzatossággal.
Erről a titokról pedig minden fejtegetés és találgatás ellenére csak annyit mond: „Köze van az analitikához.”
A csapat tehát néhány hónapig két bolyban dolgozik, Michael és Silvana Barbadoson maradtak. Ahhoz, hogy minden továbbra is teljes gőzzel haladhasson, a budapesti különítmény éjszakázik, a barbadosi pedig nagyon korán ébred, Sean pedig még a kurzusait is megtartja a főiskolán. Van rá egy jó platformja.